Vill se eller höra varg i sommar

Skansen :cool:

"Skämt" åsido. Det lär vara svårt att "garanterat" få syn på en varg, men att få tips om en plats där man ganska säkert kan få höra en borde väl inte vara helt omöjligt.
Jag har dock inga tips men följer med intresse tråden.
 
VIsst, varg kan vara kul att se. De är dock inte helt ofarliga för människor.
Vilka egenskaper besitter du?
Är du en person som vilda djur kommer fram till på eget bevåg och trivs med dig?
Jag har den egenskapen och är född med den så det är inget som "jag vet hur man gör", det bara är.
Om inte så är fallet så avråder jag verkligen från att vara i närheten av varg.
Djur är precis som människor är individer med egna personligheter och inställning till omvärlden.
Det var genom sådana varg individer som anslöt sig till människor som blev till de hundar vi har idag.
Skulle du komma i närheten av en varg så vad du än gör - prata inte med den.
Människotal finner en varg väldigt irriterande vilket kan provocera den till en attack mot dig.
I övrigt så skall du vara helt stilla och rikta din uppmärksamhet åt ett annat håll
samtidigt som du är totalt avslappnad så tröttnar den troligtvis och går vidare.
När det kommer till platser att se varg så finns inga sådana såvida inte vargen har valt ett extremt litet revir.
En varg rör sig ca 5 mil om dagen i valfri riktning så det är inte helt lätt att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt för att stöta på en varg.
 
Senast ändrad:
VIsst, varg kan vara kul att se. De är dock inte helt ofarliga för människor.
Vilka egenskaper besitter du?
Är du en person som vilda djur kommer fram till på eget bevåg och trivs med dig?
Jag har den egenskapen och är född med den så det är inget som "jag vet hur man gör", det bara är.
Om inte så är fallet så avråder jag verkligen från att vara i närheten av varg.
Djur är precis som människor är individer med egna personligheter och inställning till omvärlden.
Det var genom sådana varg individer som anslöt sig till människor som blev till de hundar vi har idag.
Skulle du komma i närheten av en varg så vad du än gör - prata inte med den.
Människotal finner en varg väldigt irriterande vilket kan provocera den till en attack mot dig.
I övrigt så skall du vara helt stilla och rikta din uppmärksamhet åt ett annat håll
samtidigt som du är totalt avslappnad så tröttnar den troligtvis och går vidare.
När det kommer till platser att se varg så finns inga sådana såvida inte vargen har valt ett extremt litet revir.
En varg rör sig ca 5 mil om dagen i valfri riktning så det är inte helt lätt att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt för att stöta på en varg.
Jo, vargar är ofarliga för människor. I populärkulturen sprids dock bilden av vargen som en man hunter.
Till TS: Jag har sovit ute totalt flera dussin nätter i områden med varg och jag har tyvärr aldrig sett ( eller hört en varg ). Jag har sett spår av varg, i snö, två gånger. Båda gångerna i Dalarna. Vid det ena av dessa tillfällen: jag tältade på en vändplan vid slutet av en skogsväg. När jag lämnade platsen på morgonen såg jag en varg kommit längs vägen, men 100-talet meter från mitt tält vek han av från vägen in i skogen. Jag antar att han kände lukten av mig ( eller hörde mig ). Även lo och björn har jag sett spår av, men aldrig sett själva djuren. Det krävs mycket tur för att få syn på något av våra rovdjur.
 
Hej, det finns flera vargrevir i Mellansverige och det beror ju på vart du utgår ifrån. Ofta finns dessa revir utsatta på Länsstyrelsens kartor. Som vanligt när det gäller att observera vilda djur så finns inga garantier. Wild Sweden håller ju vargsafari i Sverige men inte heller där ges någon varggaranti. Du får grundkunskaper i att känna igen vargens spår samt sitta ute och svara/lyssna på ylanden. Och har du tur får du se en levande varg i naturen.
Detta kräver alltså ett enormt tålamod och förmåga att själv dölja din närvaro gällande vittring, ljud och kamouflage. Bor du i Mellansverige kan du åka till Malingsbo-Kloten, Söder eller Norr om väg 233 (Två revir). Var beredd att spendera mycket tid i och omkring området kring Haraldssjön (Söder) alt. Billsjön (Norr). Först måste du ringa in ett område med viss kunskap inom spårning och utefter den informationen behöver du hitta ett gömsle där du är beredd på att sitta i några dygn och spana av och lyssna efter ylanden. Hittar du ett kadaver som blivit slaget av varg är ju detta perfekt. Läs på innan om vargens beteendemönster och sinnen, hörsel, doft och syn. Tänk också på att vargen är en toppredator och kommer antagligen överlista dig 9 gånger av 10.
Lycka till!
Jag har en dröm om att höra, men ännu hellre se svensk varg. Jag är tacksam för tips vart jag ska åka. Vänligen // Martin
 
Senast ändrad:
Lägger in en länk till Wild Swedens vargsafari som håller sina äventyr i närheten av de områden jag tog upp i tidigare inlägg. Dock ett annat revir som jag låter vara osagt då det kanske förstör deras affärsidé om det börjar röra sig mycket folk i reviret.
 
Jag har lagt in i min egen önskelista för sommaren ett besök till Brattforshedens naturvårdsområde och Svartåleden, NV om Filipstad. I höjdområdet väster om Svartåleden ligger höjdpartiet med bl.a Horssjöns skjutfält och i det området vet jag att många hört varg.
Fick lite inspiration av att läsa
Att hoppas se varg lär vara är att lägga förhoppningarna väl högt men att höra är mer uppnåeligt.
 
Tror du får vara beredd på att lägga ner mycket tid på att se/höra varg..

Ladda ner skandobs appen och håll koll på observationer i revir du är intresserad av..

Vintertid har du rätt stor hjälp av spårsnö och skogsbilvägar då varg ofta använder dessa då de förflyttar sig i reviret..
 
Så här skriver Nordic Discovery om naturreservatet Malingsbo-Kloten:

"Vildmarken ligger högt, djurlivet är rikt och lodrätta klippväggar stupar dramatiskt ner i älven längs trånga passager. Här finns mycket älg, bäver och rådjur men även lo, varg och björn förekommer. Chansen att få se lo, varg eller björn är mycket liten då djuren är få och väldigt skygga. Ibland hörs ylande vargar om nätterna. Älg, bäver och rådjur är vanligare. Reservatet är ett av världens älgrikaste områden och ett av Sveriges få vargrevir. Inget av djuren är farliga".

Det låter väl spännande? Eftersom jag har fritidshus bara ett par mil bort så har jag besökt området ett antal gånger och klampat runt i markerna och skrämt bort allt levande :), för som Speedgoat skriver, krävs det kunskap och tålamod - eller en himla tur - om man ska få se några större vilda djur. Så enligt mina erfarenheter är Malingsbo-Kloten är ett väldigt lugnt o tyst och djurfattigt område. Under två tältnätter vid olika tillfällen och platser har jag inte hört det minsta lilla knyst från vargarna :-(
 
Tror du får vara beredd på att lägga ner mycket tid på att se/höra varg..

Ladda ner skandobs appen och håll koll på observationer i revir du är intresserad av..

Vintertid har du rätt stor hjälp av spårsnö och skogsbilvägar då varg ofta använder dessa då de förflyttar sig i reviret..
Spårsnö/nysnö ökar ju chanserna att i alla fall hitta spår och i slutet av spåret står ju vargen:)
Att du sedan behöver ta dig fram och övernatta under vinterförhållanden är ju en annan sak. Skidor rekommenderas. Jägare och inventerare från Länsstyrelsen ger sig ju mestadels ut när spårförhållandena är optimala eftersom de vet hur svårt det är.
Själv har jag haft förmånen att både spåra och fått se varg i vilt tillstånd men då talar vi ju om ett helt liv med naturintresse och oräknerliga nätter och dagar i vargtäta områden, bland annat i Malingsbo-Kloten.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.