Impregnering Fjällräven Sten Jacket

Hej!

Någon som har tips på bästa impregnering som passar till ovan beskrivna jacka? Den består av 65% polyester och 35% bomull. Om det nu är värdefull info... :) Tacksam för svar.

Mvh.

/ Hans
 
Fjällrävens Grönland Vax är vad du bäst använder på G1000 väven. Stryks på och värms in på låg värme med strykjärn. Behöver göras om efter varje tvätt.
 
Fjällrävens Grönland Vax är vad du bäst använder på G1000 väven. Stryks på och värms in på låg värme med strykjärn. Behöver göras om efter varje tvätt.
Hej och tack för svar. Hur just i dagarna testat med just det. Är tyvärr ej nöjd med resultatet. Jackan blev stel och iom att den är biege i färgen syntes det väldigt väl just där jag inte fått in vax i samma omfattning på andra ställen. Omständligt dessutom.
Nu borttvättat...

Är fullt medveten om att jag inte gjort helt rätt, trots att jag tittat på instruktionsfilmer innan.

Jag är nu ute efter bästa sprayen 🙂

Mvh.

/ Hans
 
Vax har just de nackdelar du beskriver - men det är vattenavvisande och med mycket vax t.o.m. vattentätt.
Impregnering ger enbart vattenavvisande tyg - vilket också förhindrar att tyget uppför sig som skurtrasor och suger upp fukt.
Jag för min del har funnit att enklare impregnering är bäst. Det ger ett visst skydd mot väta (lättare o kortvarigt duggregn) och tillåter samtidigt fukttranspport utåt - vilket jag tycker är väl så viktigt. Vid regn är det regnjacka som gäller!
 
Vax har just de nackdelar du beskriver - men det är vattenavvisande och med mycket vax t.o.m. vattentätt.
Impregnering ger enbart vattenavvisande tyg - vilket också förhindrar att tyget uppför sig som skurtrasor och suger upp fukt.
Jag för min del har funnit att enklare impregnering är bäst. Det ger ett visst skydd mot väta (lättare o kortvarigt duggregn) och tillåter samtidigt fukttranspport utåt - vilket jag tycker är väl så viktigt. Vid regn är det regnjacka som gäller!
Tack för dina tankar. Ja, jag vill bara att jackan ska hålla mig torr vid mindre mängder nederbörd, åtminstone.

Annars finns det ju andra jackor som sagt....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.