Super shelters

Hej,

Har vid ett par tillfällen hittat större plastskynken skräpandes i naturen som jag haft nytta av för regnskydd med eller utan övernattning.

Vill testa super shelter mer för vinter nöd-skydd i skogen och letar efter att köpa så bra plastbit som möjligt. Det jag hittat har antingen inte varit transparent eller så har det varit för tunt.

Måtten har också varit ett problem då viss plast funnits på rulle med en bredd på upp till 2 meter.
Idealiskt är det en bit i polyethylene som fås i 3 x3 meter, möjligtvis 4 x 4 (lite stort för en vuxen, men är görbart). Upp till 2 meter känns för snålt.

Undrar om någon har tips på lämpligt material som går att få tag på idag? Det ska alltså vara transparent plast i stil med polyethylene.

För enklare träning under idealiska förhållanden så duger tunn plast (åker i plaståtervinningen efteråt då den tenderar att gå sönder och rent allmänt vara svår att packa ner snyggt igen).
Jag siktar optimistiskt på ca 0,5-1 mm tjocklek men det mesta jag sett är betydligt tunnare.

Några reflektioner (hehe) så här långt:
Bra såg är viktigt, i alla fall under kall vinter. Tog inte med mig den lilla hopvikbara utan en normalstor bågsåg (bra med generösa vänner som äger marken om man ska ta mycket).

Det som (tyvärr?) ofta kallas räddningsfiltar är visserligen mycket reflekterande, men är ofta snåla i storlek. De som är betydligt större och robustare verkar reflektera betydligt mindre. Men visst, eventuellt är det inte avgörande att måtten inte täcker hela längden på skyddet då tanken är att det reflekterande skiktet ska reflektera från elden, inte så mycket från min kropp, och skyddet dessutom, idealiskt, har ett nylontygs-skikt eller motsvarande överst.
På Mors tid körde man tydligen med fallskärmstyg, kanske för att det gick lätt att få tag på, kanske för att man tränade en del som förväntades landa med just fallskärm med sig. Vädring och de olika skikten håller även emot kondens. Själv har jag en gammal hängmatta i tunn men stark nylon men antar att en riktigt tunn tarp med rätt mått kan fungera.

Reflekterande duk, plastbit på 5 x 5 (0,2 mm tjock senast har jag för mig) och nylontyget tar väldigt lite plats och vikt. Ryms lätt i en blygsam nödutrustnings-låda eller väska.
Skyddet känns beprövat för en vinternatt i skogen. Det som tar plats är sågen om man nu inte envisas med en riktigt kompakt sak vilket sannolikt straffar sig rörande den tid och energi som sedan krävs för att såga. I en riktig nödsituation tar man det virke som krävs för att överleva, men för träning är det en annan sak.

Tar längre tid att slå läger för natten med super shelter. Det är min erfarenhet i alla fall. Är det inte kallt kan man snåla med plattformen att ligga och sitta på (samt fuska rejält med elden), men annars hör en hög och bra plattform i sitthöjd till. Bränsle tar sin tid att ordna också.
Jag kör med mycket paracord numera... nåt att binda med underlättar i alla fall för mig. Så minst 15 m paracord känns naturligt att ha i fickan.

Gillar tanken på att kunna sova gott även utan sovsäck och med en eld som håller sig hela natten. Alternativet är ju en riktigt bra sovsäck, helst då med isolering under. Pratar vinter alltså, fast inte nödvändigtvis tjockt med torr snö. Mors Kochanski tryckte mycket på att ett mått på ens förmåga under svåra förhållanden var vilken sömn man fick.

Tips om transparent plast mottages tacksamt. Har sökt på nätet en del och alla skriver inte om plasten är transparant eller inte. Vissa byggvaruhus har plast både i ark och på rulle, provat det men den är för tunn. Vill hellre ha 0,5–1 mm.
 
Senast ändrad:
Hej,

Har vid ett par tillfällen hittat större plastskynken skräpandes i naturen som jag haft nytta av för regnskydd med eller utan övernattning.

Vill testa super shelter mer för vinter nöd-skydd i skogen och letar efter att köpa så bra plastbit som möjligt. Det jag hittat har antingen inte varit transparent eller så har det varit för tunt.

Måtten har också varit ett problem då viss plast funnits på rulle med en bredd på upp till 2 meter.
Idealiskt är det en bit i polyethylene som fås i 3 x3 meter, möjligtvis 4 x 4 (lite stort för en vuxen, men är görbart). Upp till 2 meter känns för snålt.

Undrar om någon har tips på lämpligt material som går att få tag på idag? Det ska alltså vara transparent plast i stil med polyethylene.

För enklare träning under idealiska förhållanden så duger tunn plast (åker i plaståtervinningen efteråt då den tenderar att gå sönder och rent allmänt vara svår att packa ner snyggt igen).
Jag siktar optimistiskt på ca 0,5-1 mm tjocklek men det mesta jag sett är betydligt tunnare.

Några reflektioner (hehe) så här långt:
Bra såg är viktigt, i alla fall under kall vinter. Tog inte med mig den lilla hopvikbara utan en normalstor bågsåg (bra med generösa vänner som äger marken om man ska ta mycket).

Det som (tyvärr?) ofta kallas räddningsfiltar är visserligen mycket reflekterande, men är ofta snåla i storlek. De som är betydligt större och robustare verkar reflektera betydligt mindre. Men visst, eventuellt är det inte avgörande att måtten inte täcker hela längden på skyddet då tanken är att det reflekterande skiktet ska reflektera från elden, inte så mycket från min kropp, och skyddet dessutom, idealiskt, har ett nylontygs-skikt eller motsvarande överst.
På Mors tid körde man tydligen med fallskärmstyg, kanske för att det gick lätt att få tag på, kanske för att man tränade en del som förväntades landa med just fallskärm med sig. Vädring och de olika skikten håller även emot kondens. Själv har jag en gammal hängmatta i tunn men stark nylon men antar att en riktigt tunn tarp med rätt mått kan fungera.

Reflekterande duk, plastbit på 5 x 5 (0,2 mm tjock senast har jag för mig) och nylontyget tar väldigt lite plats och vikt. Ryms lätt i en blygsam nödutrustnings-låda eller väska.
Skyddet känns beprövat för en vinternatt i skogen. Det som tar plats är sågen om man nu inte envisas med en riktigt kompakt sak vilket sannolikt straffar sig rörande den tid och energi som sedan krävs för att såga. I en riktig nödsituation tar man det virke som krävs för att överleva, men för träning är det en annan sak.

Tar längre tid att slå läger för natten med super shelter. Det är min erfarenhet i alla fall. Är det inte kallt kan man snåla med plattformen att ligga och sitta på (samt fuska rejält med elden), men annars hör en hög och bra plattform i sitthöjd till. Bränsle tar sin tid att ordna också.
Jag kör med mycket paracord numera... nåt att binda med underlättar i alla fall för mig. Så minst 15 m paracord känns naturligt att ha i fickan.

Gillar tanken på att kunna sova gott även utan sovsäck och med en eld som håller sig hela natten. Alternativet är ju en riktigt bra sovsäck, helst då med isolering under. Pratar vinter alltså, fast inte nödvändigtvis tjockt med torr snö. Mors Kochanski tryckte mycket på att ett mått på ens förmåga under svåra förhållanden var vilken sömn man fick.

Tips om transparent plast mottages tacksamt. Har sökt på nätet en del och alla skriver inte om plasten är transparant eller inte. Vissa byggvaruhus har plast både i ark och på rulle, provat det men den är för tunn. Vill hellre ha 0,5–1 mm.

Tejpa ihop två bitar så blir det lättare med storleken.

Kan polycro eller fönsterisoleringsplast/krypfilm typ Tesas vara nåt? Jag har sett folk göra tarp av det.

Här är en bild av den plastfilm som imponerat mest på mig. Den tål att truckar svänger på den, det är inte mycket som tål det.
Tyvärr självhäftande men lyckas du häfta ihop två lager av denna blir det nog extremt starkt. Limmet borde absolut hålla. Jag vet tyvärr inget mer om den men har funderat på om det inte skulle kunna bli en riktigt stark men lätt tarp. Logos kanske inte ingick i din plan med transparent tarp dock.

C8F66575-9852-4AF1-8138-9EC1C1A55D41.jpeg

Oavsett vad du väljer så är det bäst att förstärka fästena och använda elastiska linfästen som avlastar lite.
 
Hej, Stort tack för ditt svar.
Du har rätt, skulle kunna tejpa ihop ett par plaststycken för att få måtten rätt. Funderade lite på det men inte provat.

Kreativt med att sätta ihop två självhäftande bitar mot varandra, men funderar på hur "limmet" klarar värmen som ska stråla in i skyddet genom plasten, eventuellt också gnistor och annat som flyger från elden. Plasten lär klara det utan problem, men funderar lite runt "limmet/klistret". Nåväl går att testa!
Tack för tipsen.

Har tidigare använt väv tejp eller speciell tarp-tejp för att i förväg förstärka min "ta-med" tarp. Dels runt fästena, dels tvärs över. Har inte testat på den genomsnittliga plasten, den tunna jag har nu är lite svårhanterlig när det gäller finlir :D
 
Hej, Stort tack för ditt svar.
Du har rätt, skulle kunna tejpa ihop ett par plaststycken för att få måtten rätt. Funderade lite på det men inte provat.

Kreativt med att sätta ihop två självhäftande bitar mot varandra, men funderar på hur "limmet" klarar värmen som ska stråla in i skyddet genom plasten, eventuellt också gnistor och annat som flyger från elden. Plasten lär klara det utan problem, men funderar lite runt "limmet/klistret". Nåväl går att testa!
Tack för tipsen.

Har tidigare använt väv tejp eller speciell tarp-tejp för att i förväg förstärka min "ta-med" tarp. Dels runt fästena, dels tvärs över. Har inte testat på den genomsnittliga plasten, den tunna jag har nu är lite svårhanterlig när det gäller finlir :D
PS. logos bör inte vara något problem. Tillräcklig värmestrålning bör nog gå igenom ändå. Kanske inte estetiskt optimalt, men jag kan leve med det ;) DS.
 
Hej, Stort tack för ditt svar.
Du har rätt, skulle kunna tejpa ihop ett par plaststycken för att få måtten rätt. Funderade lite på det men inte provat.

Kreativt med att sätta ihop två självhäftande bitar mot varandra, men funderar på hur "limmet" klarar värmen som ska stråla in i skyddet genom plasten, eventuellt också gnistor och annat som flyger från elden. Plasten lär klara det utan problem, men funderar lite runt "limmet/klistret". Nåväl går att testa!
Tack för tipsen.

Har tidigare använt väv tejp eller speciell tarp-tejp för att i förväg förstärka min "ta-med" tarp. Dels runt fästena, dels tvärs över. Har inte testat på den genomsnittliga plasten, den tunna jag har nu är lite svårhanterlig när det gäller finlir :D
Jag tror nog att limmet klarar sig, det är extremt starkt. Men det är ju en gissning. Jag hade gärna plockat från skräpbingen på jobbet för att testa men då det limmas på golvet så blir det ju obrukbart begagnat.

Vad väger en sådan plasttarp som du använder ungefär?

Och varför kallar du det super shelter?
 
Super shelter är något som Mors Kochanski uppfann.
Mors Kochanski var en instruktör för survival och bushcraft. Han mötte och inspirerade Lars Fält och andra. Mors höll utbildningar och skrev även böcker och manualer.

En sak jag uppskattade med honom var att han både hade en stark kunskap för kunskap och en fantastik praktisk förmåga. Hade en passion för att dela erfarenhet. Det är ganska lätt att hitta Mors Kochanski samt hans "super shelter" och hans böcker och fältmanualer går fortfarande att köpa, exempelvis från Bokus eller Adlibris.
Här kan man läsa lite om Mors:

Mors har redogjort bakgrunden för konceptet för super shelters och det finns ett större antal personer på youtube och andra ställen som testat övernattning i super shelters. Man har övernattet i -25, -35 C och uppmätt - har jag för mig - upp till 40 graders skillnad på temperaturen utanför och innanför plastskyddet.
Flertalet jag sett har övernattat utan sovsäck i detta skydd och verkar ha sovit bra.
Mors studerade bland annat igloos och använde sedan vetenskap och tester för att maximera egenskaperna med annat material. Det är väl en hyfsad sammanfattning hoppas jag.

Ett flertal sajter som är specialicerade på survival och bushcraft fördjupar sig i just super shelters, men jag har sällan råkat på det i Sverige.
Ett par snabba exempel i mängden:

Det är tänkt som ett nödfallskydd. Grundkomponenterna har beskrivits lite olika på olika håll men handlar i princip om det jag nämnt.
- mylar blanket (reflekterande i stil med det som ibland kallas space blanket, rescureblanket/räddningsfilt eller causalty blanket)
- genomskinligt plastskynke (det jag försöker hitta ett bättre...)
- tarp eller nylontyg

Gott om rep, paracord eller motsvarande hjälper jättemycket, men erfarenhetsmässigt har jag klarat göra enklare skydd hyfsat utan rep.
Bra, helst stor, såg är viktigt om kylan är stark.
Mors och andra nämner ibland tejp.

Min bild av allt jag lärt mig från andra samt mina blygsamma egna försök antyder att skyddet är häpnadsväckande effektivt, men kräver att man är fysisk kapabel samt vet hur skyddet ska sättas upp.
 
Jag tror nog att limmet klarar sig, det är extremt starkt. Men det är ju en gissning. Jag hade gärna plockat från skräpbingen på jobbet för att testa men då det limmas på golvet så blir det ju obrukbart begagnat.

Vad väger en sådan plasttarp som du använder ungefär?

Och varför kallar du det super shelter?
Tack. Jag måste kolla vikten på tarpen, minns inte på rak arm. Men har kört med ett par olika. Inget märkvärdigt alls, tror jag köpte på Biltema eller Jula eller nåt. Förstärkte sedan med lite tarp-tejp. Det är inte den tjockaste och motståndskraftigaste typen av tarp, var lite sugen på den, men den väger ju mycket mer också. Det är mest starkare kyla jag tänker på nu och även min enkla tarp räcker för den typ av nedbörd och vind jag förväntar mig i övrigt. Har haft tarp direkt på marken samt "i luften" över hängmatta.
 
Jag fattar ingenting av den här tråden. Super shelter? Genomskinligt? Träning? 🤔
"Super shelter" är alltså namnet på konceptet. Jag har försökt beskriva det mer utförligt nu.
Konceptet använder erfarenhet och fysik på ett underbart sätt:
  • Radiation from the fire
  • Refraction through the plastic sheet
  • Reflection inside the shelter from the mylar blanket
  • Convection - Air trapped between layers
Plasten ska tydligen vara genomskinlig för att maximera refraktion. Värmestrålning främst från elden går igenom denna genomskinliga plast och bidrar också att skapa en "bubbla" där värmen hålls kvar. En bonus är att rök från elden inte kommer in i skyddet.

Vad undrade du om träning?
Min erfarenhet är att jag frös eländigt och rejält de första gångerna jag provade något nytt. Senare blev det bättre då jag lärde mig av erfarenheten. Det räcker inte att höra teori från andra, riktig förståelse fås av att mixa kunskap med erfarenhet (och erfarenheten handlar också av att lära sig av fel och brister). Man kan ha kunskapen att flygplan kan flyga, men har man förståelsen om vad det är som gör att de kan flyga?
 
Jo, jag sökte på Youtube igår och hitta det där om Mors och instruktionsfilmer. Fattade dock aldrig varför det ska vara genomskinlig plast? Nån använde nåt reflekterande material och det fattar jag bättre.

Annars såg det väldigt komplicerat ut, en massa böjda slanor skulle fixas o.s.v. Kändes inte som nåt man slänger upp i en nödsituation.

Det där med träning, du skrev "För enklare träning under idealiska förhållanden...". Men jag fattar nu att du menade öva på att bygga ett sånt här shelter.
 
Utan att ha kollat på youtube eller så tänker jag att i en riktig nödsituation är det enklare att använda vanlig gladpack om man vill ha transparent plastskydd. Visserligen blir det bara ett engångsskydd men väldigt lätt att ta ner och rullar man ihop skräpet får det plats i fickan efteråt.

Fördelen är att gladpack (eller motsvarande plastfilm) är enklare att få tag på i en nödsituation än någon specifik tjockare plast. Nackdelen är väl att det känns sådär mot miljön att man bara kan använda det en gång men skillnaden mot grövre plast är inte jättestor och i en nödsituation kanske man struntar i miljöhänsyn ändå.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.