Låktatjåkko

Hej,

Planerar åka längdskidor fr Björkliden till Låktatjåkko fjällstation med hundar och pulka. Vilken väg rekommenderas och hur långt är det i kilometer? Någon som vet om man kan tälta i anslutning till fjällstationen och nyttja, mot betalning, bastu etc? Eller finns det hundrum? Någon som kört ner andra hållet mot Katterjook och Abisko? Tåget tillbaka till Björkliden?

Hälsning Stefan och Boel
 
Låkta

det är ju typ 10 km Björkliden-Låkta och tar 1h om ni har hundar, ner kanske 20-30 min...
(skejtskidor och draghundar)

Sen kan ni ju gå från andra hållet Låkkta stationen till Låkta eller ner /upp via Kopparåsrännan som är närmaste vägen upp/ner (går från Kopparåsens station och upp till toppen på Låkkta) kanske ingen höjdare om man har pulka;-)

Båda vägarna Björkliden-Låkkta-Låkta station är markerade vinterleder.
 
Det är som sagt ca 10 km från Björkis till Låktastugan. Det är också ca 1000 meter i höjdskillnad. Gör du den turen på en timma är du riktigt snabb. Jag åkte upp med två hundar i sele (utan pulka) nu i påsk. Det var hyfsade men långt ifrån perfekta förhållanden. Det tog 1 timma 40 minuter upp, och 1 timma 20 minuter ned. Visst hade det gått att åka fortare, speciellt på vägen ned — men jag ville av olika orsaker inte att hundarna skulle springa för fort ned.

Vinterleden körs dagligen med bandvagn från Björkliden. Den är väl utmärkt.

Det finns hundrum på fjällstationen. Tälta bör gå, även om jag aldrig sett någon göra det på vintern.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.