Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Storfiskaren

Jag kände någonstans i bakhuvudet att vi borde ha ett fiskekort också, jag och min då sjuårige son Manne. Vi hade åkt ner till badplatsen vid Lesjön med vår nästan nya utrustning. Varsitt spö med rulle. Varsin reflex-spinnare och wobbler. Vi hade prövat ett par gånger förut men utan annat resultat än lite trassliga linor och några rejäla bottennapp. Som ung fiskade jag mycket eftersom jag växte upp vid en sjö men då såg jag det mer som ett tidsfördriv. Nu tänkte jag mig att kanske kunna så ett frö till ett framtida intresse hos Manne och något som vi kunde dela och göra tillsammans, far och son. Så där som det ska vara.

Solen sken, mörtarna simmade fram och tillbaka mellan stenarna nedanför oss och en och annan småabborre strök förbi men något napp verkade det inte bli den här gången heller. När vi så nästan var färdiga att ge upp och åka hem fick jag känna ett sugande motstånd i spöet och tänkte att det väl var ännu en ruska med sjögräs. Inte förrän alldeles inemot stranden fick jag syn på ryggen av en gädda som lojt lät sig vevas in.

- Jag har napp! Skrek jag upphetsat till Manne och inser plötsligt att det inte bara var fiskekortet som fattades. I sådana här situationer brukar man ha en håv också. Manne kom rusande och jag langade över spöet till honom innan jag plumsade ner bland stenarna i vattenbrynet. Den slöa gäddan fångade jag in med ett darrande grepp över ryggen med ena näven. Den var nog på knappa kilot men för Manne tedde den sig säkert jättestor och han skrek av upphetsning medan jag med yviga gester snubblade mig upp på stranden med vår fångst. Men vad gör man nu?

Med den lediga handen fick jag fatt i en lagom sten, tryckte gäddan mot marken och höjde armen. – Neeej! Skrek Manne… Men försent, min arm var redan på väg ner och med tyngden av stenen träffade jag strax bakom ögonen på gäddan. Ett dovt knastrande… och sen tystnad.

Vad har jag gjort? Här slår jag med berått mod ihjäl en stackars försvarslös varelse mitt framför ögonen på min sjuårige son. Jag vet allt det där med att de fina fiskfiléerna i kyldisken också har varit levande, sprittande fiskar innan de hamnar där men ändå. Jag kunde inte annat än känna mig som en usel antihjälte. Inte en rörelse kom över gäddan där den låg kvar i mitt grepp. Rött blod flöt skata ut över den gröna kroppen. Men inte från fisken sår. Det kom från min hand, mitt blod. Jag måste ha skurit mig på gäddans tänder, fenor eller på wobblerns krokar när jag fångade in den.

Jag är inte jättetuff när det gäller blod heller och kände en lätt yrsel men insåg att det inte var läge att börja beklaga sig. Av oss tre på stranden denna vackra försommardag var det inte mej det var mest synd om. I stället försökte jag i tröstande ton återigen ta detta med att äta eller ätas, den enes död, den andres bröd, det naturliga kretsloppet osv.

Jag pillrade loss krokarna och bröt en klyka att bära hem fångsten på. Manne repade mod och jag såg att han var ganska stolt när vi passerade några jämngamla barn som storögt följde oss när vi gick förbi badplatsen. Hemma blev fångsten beundrad av mamma och syskon medan jag fick plåstrat om tummen på toaletten. Men snart var uppståndelsen över och där stod jag med mitt prat om död och bröd.

När jag var liten kom ingen på tanken att vi skulle äta fisken själv. Den gick oavkortat till katterna i rått tillstånd. Men nu skulle alltså denna varelse tillagas på något sätt. Förtvivlat slog jag i kokböckerna men hittade bara ”rensning av strömming” och ”att filea en gös”. Det kändes som en gädda liknade en gös mer än en strömming så det blev till att försöka filea.

Jag skyller på kniven. Att ta ur klarade jag hjälpligt men efter att ha försökt både flå och på något sätt skiva upp fisken i skivor fick jag ge upp. Ben var det överallt och jag visste att om det kommer med ett aldrig så ynka litet ben i den färdiga maten skulle protesterna bli högljudda och matvägran unison bland barnen. Efter tre timmar (jag ljuger inte den här gången) hade jag med hjälp av kombinationstången lyckat dra ur de benstickor som jag lyckat klämma mig fram till. Fisken var i småbitar redan innan jag körde den i mixern till fiskfärs. Köket var nerkletat med fiskrens, fjäll och slamsor. Jag var svettig och humöret var inte på topp.

Gäddbullar. Stämningen vid matbordet var en aning tryckt. Alla åt snällt varsin med mycket lingonsylt på. Ingen tog om. Resten hamnade i frysboxen med en lapp och där låg de länge innan jag en dag långt senare tog upp dem och bjöd hönsen. Där var uppskattningen desto större.

Vi har allt gjort några fler turer till sjön för att fiska, jag och Manne. Men mest har vi fått på metspö. Jag börjar så sakteliga att åter vänja mig med att trä på maskar och bryta nackar även om jag i mitt stilla sinne samtidigt ber en bön till naturens andeväsen om förlåtelse för det jag gör.

2010-09-01 13:46   Minnatur
Det är något man alltid får tampas med... Naturens ständiga brus i samvetet... är det t.ex. OK att fånga en fisk och sedan släppa tillbaks den och så vidare... Igen lätt fråga...

Interssant och rolig läsning..

Svar 2010-09-01 19:25   äventyrssugen
Jag skulle gärna släppa tillbaka fiskarna oftare. Men jag tycker att de många gånger sitter så illa fast. Jag kan inte med att slita ur en krok som sitter styggt och sen släppa tillbaka. Det känns ju inte heller bra. Jag får nog göra som Mamma mu. Mata fiskarna med bullar istället.

2010-09-01 18:32   Håkan Friberg
Ja du. Vem det är mest synd om i olika situationer kan det råda delade meningar om. Mina (tysta) sympatier finns hos dig. :-)

Svar 2010-09-01 19:27   äventyrssugen
Nja! Jag återhämtade mig i alla fall bättre än gäddan.

2010-09-01 21:34   peter1969
Bra skrivet!
Jag har aldrig känt såna sympatier för fiskarna men jag har å andra sidan fiskat sedan barnsben och då var det naturligt att fiskan skulle dödas och bäras hem. På senare tid har jag mer och mer börjat släppa tillbaks fisken och tar bara hem det som ska ätas färskt eller (som du skriver) de som sitter fast så att dom börjar blöda.

Men huvudsaken är väl att man fiskar och att fisken behandlas med respekt!

2010-09-01 21:39   mathog
Vilken fin fiskehistoria. Din son kommer med tiden bli en storfiskare :)

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

Besök från yttre rymden?

Plötsligt står de där. Som diaboliska urtidsdjur från havens djup, som hominider från  avlägsna intergalaktiska värdar. Eller som varelser ur Dantes värsta mardrömmar.

En kort utsikt från kajaken.

Fredag förmiddag. Jag stänger av radion. Inte ens jag orkar höra mer elände nu. Borstar första snön av bilen och baxar upp kajaken. Längs med grusvägen har en räv sprungit före och lämnat en snirklig spårlöpa. Snön gnistrar på träden. Det är helt stilla vid sjön.

En orre kuttrar förnöjsamt på en av holmarna och jag låter paddeln vila och glider sakta in mot den. Orren låter mig komma ganska nära innan den bestämmer sig för att jag är för närgången och därför ger sig iväg över till närmaste grannö. Det blir te och macka sittande i kajaken, det är så kallt om fötterna att kliva i och ur.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.