Ny-fjällfrälst skärgårdsfantast försöker sig på Himalaya till fots. ...och sen får vi väl se om jag fyller på med fler turbeskrivningar av mer eller mindre äventyrlig karaktär.

Användarnamn: tone.antonsson

Dag 1-2, KATHMANDU

Med hjälp av hotellets wifi knappar jag nu in detta strax före midnatt dag 2, kväll innan avfärd Från Kathmandu.

Qatar-flygning via Doha, en smula pappersexcersis i ankomsthallen, men förvånansvärt smidig visum-procedur. Växla gick också bra; mina usd var värda c:a 97 Nepal-rupies (nrs) styck, medan en svensk krona var värd 14,50nrs.

I incheckningskön på Arlanda lärde jag känna en kvinna i pensionsåldern som var mkt träningsintresserad, och berest, bl.a. två tidigare nepalvandringar på cv:t. Hon  skulle nu gå med en svensk grupp till annapurna base camp, den sk ABC-trekken. Hon var pratsam och vi hade mkt trevligt! Vi camperade också ihop i doha, skönt att vars två om att vakna i tid till flyget (5h transfer), tänkte vi, men det var snarare somna som var problemet. Sällan har jag varit med om så utstuderat intensiva snarkningar som i den vilsalen..

Så anlände jag till Tribhuvan AirPort, och möttes av Himal Tamang från Visit Himalaya Treks. Han försåg mig med ett välkomsthalsband av orangea tagetesblommor  och svarade sen på alla mina frågor i taxin på väg till hotell Fuji i stadsdelen Thamel. Han hade drivit företaget i 5 år efter att själv ha guidat i 15 år. Jag var den enda svenska  vandrarturisten i år, och han hade just fått ett helt gäng kanadensare!  Vi bestämde att jag ändå skulle stanna  en dag i staden för att få en liten guidetur Innan trekken.

Jag fkrsökte mig på en stadstur på em men kände mig rätt  ledbruten efter flygningen  och pallade inte riktigt  alla tutor, hundar, försäljare och kommers, så jag drog mig tillbaka först till Himalayan Java (GOTT kaffe!!) och sedan till restaurant GAIA , mkt bra mat.  Sedan sov jag kl 21.

dagens sightseeing inkluderade den hinduiska pagodan pashputhinat och  den heliga floden där det pågick  kremering av döda.  Andäktigt, spännande  och en smula obehagligt.  Stadsguiden gav mig en snabbintro till allt jag såg.

Idag började också ljusfestivalen  Divali,  och den Inkluderar firande av olika heliga djur, först ut: hunden! Hundarna på gatorna verkade dock ganska omedvetna om uppståndelsen, trots sina dinglande blomhalsband, röda märken i pannan och ibland röda tass-dekorationer..  någon såg iaf lite stolt ut  (bilder kommer  i december)!

Vi besökte också världens största stupa, buddhisttempel.  Magnifikt.  Spännande hur nepali-folket lever i,vad guiden kallade, "amalgam" av hindusim och buddhism!

Ett  och annat valrelateralt  folktåg  med banderoller sågs också,  det är ju snart val. Jag frågade inte så mkt detaljer om det eftersomjag  inte visste hur mkt politik  det är  "PK" att prata. Vidare analys kanske kommer. Senare.

Ikväll har jag ätit mkt god och trevlig middag med ett svenskt par som jag träffade i north face-butiiken! De  skulle gå poon Hill-turen på 5 dgr fr o m tisdag.  Jag har önskat mig en rapport därifrån här nedan i kommentarsfältet  efteråt!  De följde mig också mkt omtänksamt hem genom gränderna, mkt uppskattat. Hoppas de också får en fin tur.

Imorgon vidare! Jeep till besisahar, lunch, och sedan ny trsp så långt det går att komma för vägen har tydligen rasat  nånstans halvvägs till dharapani.

förhoppningarna på topp, guiden Karijian och bäraren Kulu verkar mkt sympatiska!

det var allT så långt!

2013-11-02 23:13   fowwe
Det ska bli intressant att följa din resa. Jag var i Nepal för 2 år sedan och vill gärna dit igen. Annapurna har jag inte besökt. Jag förstår din reaktion på det intensiva gatulivet i Kathmandu. Att komma från det välordnade Sverige och hamna i en taxi mitt i trafiken var kulturkrock av högsta klass! Tag god tid på dig i bergen, gå långsamt och njut! Hoppas allt kommer att gå bra, men det verkar som du är i goda händer.

2013-11-03 20:49   knilsson
Hoppas det ordnar sig bra med alla transporter!

2013-11-07 Dag 5: Chame-Lower Pisang

Dag 5

Chame (2670möh) - Pisang (3200möh).

2013-11-08 Dag 6: Lower Pisang-Ngawal (upper route till Manang)

Lower Pisang (3200möh) – Ngawal (3660möh)

Nu börjar höjden kännas! Frukosten fick intas på ren vilja, ingen vidare matlust, men annars inga problem. Däremot märktes det genast då stigningarna började, att det krävs många fler andetag för att försörja sig med syre. Dagen började beskedligt med ganska flack stig i någon timme fram tills vi kom till en lång Mani-wall (en mur med staplade stenar med inristade buddhistiska böner) och en bro över en anslutande mindre flod.  Efter denna började en envist klättrande sick-sack-stig uppför branten till Ghyaru där vi pustade ut med en kopp citronte på utkikspunkten, som gav lön för mödan. Kallt! Dunjackan fick vara på en stund efter detta stopp. Stigen fortsatte på bergssidan upp och ner, men nu utan någon ”netto-stigning”.  Blicken planade ut över boskap och fält under oss, och på bergstopparna på andra sidan floddalen. Vädret började mulna på nu strax före lunchtid, och jag började fundera på vart vi skulle ta vägen om det skulle börja storma. Vid ankomst till Ngawal började små snöflingor falla, och det kändes bitande kallt, men var antagligen inte kallare än kanske -4-5. Hotellrummet var fint med fönster åt två håll, men för att hålla värmen packade jag efter lunchen in mig i dubbla filtar, sovsäck, dunjacka, mössa och vantar med min bok i sängen. Gick bara ut en liten foto-promenad i den alldeles tysta snötäckta byn, och det verkade som att alla krupit in så gott de kunnat, för de enda jag träffade var någon enstaka turist, och så tyst iakttagande hästar, kossor och en och annan hund. Detta var den enda lodgen utan värme i matrummet, och jag retirerade efter ett par timmar i mitt kylslagna rum till ett hörn i köket där jag tittade på då middag lagades över öppen eld (inne).  Lodgen var i ö fylld av två stora franska grupper, en från UCPA, och så ngt annat trekkingföretag, och jag förstod därmed inte ett ord av vad som sas. I köket blev jag bjuden på en liten skvätt nepalesisk rom, inte helt fel! Efter middagen blev det sedvanlig tidig säng vid 19-snåret inpackad i alla varma kläder, och jag sov som en stock efter att fransmännen avslutat sitt kortspel i rummet ovanför vid 20-tiden.. Har jag sagt att ljudisolering är ngt väldigt sällsynt på denna led?

Dag 1-4 Kathmandu-Chame

Turen har börjat!

(Redigerat inlägg efter hemkomst)