Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

3 september - avresa och planering på tåget

Äntligen var det dags att åka norrut igen. Helst hade vi velat åka fredag den 2 september, för att kunna påbörja vandringen på lördagen, men tåget var fullbokat. Avfärd den 3 oktober var ändå ok.

Buss hemifrån, sedan tunnelbana till Stockholms Centralstation.

Vi träffades utanför COOP . Jag hade precis innan Johan kom ätit på Burger King. Smidigt och enkelt. Vi handlade lite kvällssnacks och lite frukost på COOP. Det enda vi skulle behöva på morgonen var kaffe, och det handlas i tågets bistro. Efter COOP var det Johans tur att besöka Burger King.

Om vi tar nattåget försöker vi boka hela trepersonerskupén för oss två. Så blev det även denna gång. Tåget avgick strax efter utsatt tid. Nu var vi på väg.

Bistron besöktes ändå, och de har förutom kaffe även öl. Vi var redo för en planeringskväll.

Tiden gick och vi snackade om allt möjligt. Det stora äventyret väntade på oss därute. Eftersom denna vandring omfattade vandring i Muddus nationalpark hade vi kartor över nationalparken. Det är samma karta som vi hade när vi vandrade i Muddus 2019. Skalan är 1:50 000 och allt finns på ena sidan av kartan. På andra sidan finns en karta över Sjaunja naturreservat, i skala 1:100 000.

Sjaunja är vi också sugna på, men det är någonting som får vänta lite. Nu var det Muddus som gällde.

Johan hade fixat kartor över området mellan Porjus och Saltoluokta, då det inte finns analoga kartor som funkar att vandra efter. Lantmäteriet har en funktion där man kan beställa kartor över egna specifierade områden. Vi hade kartor i skala 1:50 000 och även en översiktskarta i skala 1:100 000. Perfekt för våra behov.

Planen var att vandra till det område i nationalparken som heter Stuor Tjudek. Vi hade tänkt oss utforska det under någon dag eller två. Sedan var planen att vandra på en landremsa och se om det var möjligt att ta sig till “fastlandet” och ansluta till Rallastigen. Rallarstigen skulle vi följa till Porjus, där Rallarstigen börjar/avslutas beroende på åt vilket håll man går. Rallarstigen är 44 km och går mellan Porjus och Gällivare. Egentligen är det ca 4 km från Gällivare till den plats där Rallarstigen börjar.

2019 gick vi från Gällivare till starten på Rallarstigen och fortsatte 34 km på den innan vi vek av från den och gick på karta och kompass in i det okända, djupare in i Muddus. Det var en fantastisk upplevelse som jag skrivit om här på Utsidan.

I år skulle vi avsluta Rallarstigen i Porjus, och där skulle vi äta lunch och handla lite hade vi tänkt oss. Det finns en dygnetruntöppen lanthandel i Porjus vilket skulle bli spännande att besöka.

Efter Porjus var planen att vandra till flygplanet Easy Elsie, som sköts ned av tyskarna under andra världskriget och nödlandade på en myr. Sedan skulle vi fortsätta in i Ultevis fjällurskogs naturreservat för att sedan gå över Ulldevisduottar och avsluta vandringen i Saltoluokta.

Planen var ganska ambitiös, och vi trodde att det var genomförbart.

Under tågresan så bokade vi en taxi från Gällivare station till den plats där vi skulle påbörja själva vandringen för att slippa en dags vandring på väg.

Natten kom och vi lade oss för att sova. Nu var det spännande. Vi var på väg.

2022-09-24 15:51   Redfireblade
Hadde vært fint å vite hvordan det var å komme seg over Muttåsjåhkå, jeg tenker meg til Muddus neste sommer

Svar 2022-09-24 21:26   Thomas Lummi
Jag kommer att berätta om passagen över Muddusälven...lugn, bara lugn...en dag i taget :-)

Svar 2022-09-24 22:50   Redfireblade
Så bra :-D.
Da gleder jeg meg til fortsettelsen, ser ut til at du skal gå i områder jeg har tenkt å gå. Fint med information, det er vel en del områder av Muddus det er vanskelig å gå i. Både upasserbare myrer og elver.

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.