Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

26 augusti – avresedag

Det var äntligen dags för resan till Sareks nationalpark där jag har tänkt att gå obanat i södra Rapadalen och spana efter älg och björn. Sareksälgarna är mytomspunna och imponerande stora, och jag hoppades på att få se dem. Jag hade tittat i böcker om Sarek och sett bilder på älgarna. Sådana älgar skulle jag också vilja se.

Vandringen i Sarek tänkte jag denna gång göra själv, då min vandringskompis Johan inte hade möjlighet att följa med denna gång. Jag har vandrat själv tidigare, så det här är inte första gången.

Mina förberedelser för vandringen innehåller flera olika saker och jag har kollat en del på Youtube där folk vandrat i Sarek och även läst på Utsidan om olika vandringar. Jag ser allt detta som inspiration och jag har inte antecknat någonting om platser att besöka, vad att undvika eller toppar att gå upp på. Jag var öppen för att justera min dagsplan, veckoplan…ja, hela vandringsplanen under vandringen.

Under vandringsträningen så fick jag vid ett tillfälle en ganska duktig bakåtvikt i en nedförsbacke, vilket överbelastade höger knä. Knäet hade jag känt av sedan dess, och vilat i ett par veckor. Trodde dock att vandringen skulle komma att fungera fint, då jag hade som mål att ta det lugnt.

Som vanligt hade jag torkat mat, och det torkade var främst till middag. Till lunch hade jag olika soppor/grytor som jag kompletterat med en del torkade saker. Frukosten var något utvecklad med nytt mjölkpulver vilket skulle ge mer energi, men det var som vanligt havregrynsgröt, med smörgåsar och tubpålägg. Kaffe till det såklart.

En 450 g gastub var det sista som köptes in…ja, även två nya sockor. Allt detta på avresedagen.

Efter en tokstressig, och inte alls optimal lördag, stod jag i alla fall och väntade på bussen till Stockholm, för att ta nattåget uppåt.

Jag satt på bussen och tänkte att nu bär det äntligen av. Eftersom jag ändå hade marginal vid Centralstationen så åt jag middag på Burger King. Därefter gick jag till tåget som skulle avgå kl 18.11.

Tåget avgick i tid och vi skulle bara vara tre personer i kupén på tåget som hade Boden som slutstation. De två andra skulle stiga av i Älvsbyn, strax innan Boden.

Vi satt och pratade om vandring och de hade vandrat en del. Det var ett trevligt samtal.

Senare på kvällen gick jag till bistron och tog en öl, med ett passande namn.

Gick sedan tillbaka till kupén där medpassagerarna hade lagt sig. Jag lyssnade lite på friidrotts-VM på SR-play innan även jag somnade.

Jag var förväntansfull och tänkte att jag tar det som det kommer.

2023-09-15 21:31   Karolina P
Ska bli spännande att läsa resten!

Svar 2023-09-15 22:26   Thomas Lummi
Tack. Med denna lika smakstart så var jag på väg. Att bara komma iväg...så skönt.
Jag skriver mer i helgen.

2023-09-20 12:49   Anders_sthlm
Hej.
Hoppas du kom av tåget och tillslut hamnade i Rapadalen. Det är säkert många här, även jag själv som med väntan ser fram emot ett fortsatt berättande!
Din förra färd över Ulltesvistouttar var väldigt animerad, spännande och i mitt tycke ovanlig. Att ge sig i kast med ett sådant ovanligt och sällan besökt område är sällsynt.
Du ska veta, att det är personer som du, som skriver om vandringar i naturen och som fyller det med upplevelser, som just gör Utsidan här läsvärd och intressant.
Det redaktionella materialet är trivialt, och inlägg i forumet berör väldigt lite naturupplevelser. Ibland upplever man mer där att folk mer hatar och irriterar sig på naturen.

Svar 2023-09-20 18:49   Thomas Lummi
Tack så mycket @Anders_sthlm! Vad glad jag blir!
Ja, den förra vandringen, med ett simmoment, var spännande på många sått. Jag försöker skriva ur ett personligt perspektiv.
Tänkte fortsätta nu med att skriva om årets vandring.

5 september - en blåsdag

Natten var ganska ok. Lite knöligt, men ok. Jag sov ganska länge efter att ha vaknat tidigt och varit uppe och lättat på trycket tidig morgon. Någonting inom mig sade att jag bord komma iväg så fort som möjligt. Vet inte riktigt var det kom ifrån, men kanske min vanliga noja att ha mycket vandring kvar och begränsat med tid kvar. När jag sansat räknat på kvarvarande sträcka till Kvikkjokk såg jag att det var lugnt. Jag skulle hinna tillbaka i tid till bussen.

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.