Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

2024:

2014:
September

S:t Olavsleden

Denna pilgrimsled har länge lockat mig och nu har jag börjat springa på den. Det känns som en lagom utmaning att lite då och då springa delar av den och samtidigt får jag uppleva ett varierande natur- och kulturlandskap. Praktiskt nog ligger det fler järnvägsstationer längs leden vilket underlättar logistiken.

240606 Mörsil - Nälden

45 km

6 juni blev det en fin tur på S:t Olavsleden. Jag sprang mellan Mörsil och Nälden. Alltså mot den tilltänka riktningen, vilket gör att man behöver vara extra uppmärksam var leden viker av. För att skyltarna och markeringar är uppsatta så att de ska ses från andra hållet.

Det var lagom varmt och det kom en svalkande skur mitt på turen.

Naturupplevelsen blir en stor del av dpringturen. Det är fint så här års med alla blommor och fjärilar, inbäddat i fågelsång.

Leden passerar ofta små byar på äldre vägar och stigar. Jag uppskattar att på dessa turer få färdas genom ett varierat kulturlandskap. Äntligen fick jag tillfälle att besöka platser som jag undrat hur de ser ut, som Kluk, Semlan och Landverk.

Jag tar det rätt lugnt på dessa springturer, så att jag ska orka hela vägen och så att jag njuter av omgivningarna. Men sista två kilometrarna kunde jag inte låta bli att spurta.

En fin gammal rönn längs vägen.
Ån Semlan vid byn Semlan
Hittade massor med kattfötter på ett ställe.
Fredsstenen är ett minne från 1809 när svenska trupper tvingade tillbaka en dansk militär styrka mot den norska gränsen och fred slöts.
Rödkämpar tycker jag är så fina.

Makaonfjäril
På den här stora stenen står det att det var vid denna plats som stilleståndsavtal tecknades mellan svenska och norska trupper 1809.
Berggräsfjäril
Prydlig pärlemorfjäril
Här från Häljeberg är det fin utsikt.
När jag sprang omkring och letade efter leden (svårt se markeringar när man tar leden åt fel håll) vid Häljeberg råkade jag stöta upp denna älgkalv. Jag blev orolig över att en arg älgmamma skulle komma, så jag skyndade mig därifrån.
Den här grunda Åringsån korsade jag nog på fel ställe. Men fin plats!
Mellan Åringsån och Tann går leden igenom en fin skog.
En väldigt liten brandstation.
Här strax ovanför Wången fick jag fin vy över sjön Alsen. Det kändes samtidigt lite övermäktigt att jag skulle springa längs med hela sjön till dess bortre ände, men det gick ju bra.
Vid Glösa kom jag till denna fina plats med hällristningar.
Hällristningarna vid Glösa.
Nära hällristningarna går leden på denna väg med gärdesgård, med fjällvy.
Fram till Nälden kom jag och sista två kilometrarna spurtade jag.

240511 Bräcke - Gällö

29 km

Som den första lite länge löpturen i år blev det en njutartur i fint vårväder. Jag tog tåget till Bräcke och följde ledmarkeringarna norrut mot Gällö.

Nästan hela sträckan gick väldigt fint längs Revsundssjön, som denna dag låg spegelblank.

Det var inte mycket snö kvar men på några skuggiga partier där skotrar kört fanns snö. Blött var det bitvis på skogsvägar och stigar.

För det mesta gick denna springtur på grus- eller asfaltvägar nära hus och gårdar med vyer över sjön.

Jag såg en del vårfjärilar: grönsnabbvinge, nässelfjäril och sorgmantel. Fåglarna sjöng för fullt och det blev återkommande rapportering i Artportalen. Jag råkade också skrämma upp två fina järpar.

Bräckes stationshus tycker jag är ett av de finare.
I blandskog full med fågelläten norr om Bräcke.

Revsundssjöns blanka yta fick mig att stanna upp återkommande och njuta.

När det var dags att korsa Gimån visade det sig att gångbron var sönderspolad av smältvattnet och gångbron under järnvägen var en bit under vattenytan. Jag tog mig över på bilbron istället.

Ett pampigt hus i Stavre.

Vita blåklockor är alltid fascinerande.

De sista kilometrarna gick på skogsväg och stig som delvis var snötäckt. Så det blev till att hitta barmark eller försiktigt ta sig över snöfält.

Väl i Gällö hann jag köpa lite frukt innan hemresan med tåg. Det blev en skön och rätt lugn springtur i lagom temperatur. En tur som ger mersmak.

231007 Östersund - Nälden

38 km

Detta blev en bitvis kall springtur som ibland gick hård motvind. Över Rödöbron var det så hårt motvind att jag nästan inte kunde springa, delvis för att det blev svårt att andas ut.

Rutten gick mest på grus- och asfaltvägar i ett höstigt landskap.

Här var det fint att springa på Rödön.
Rödö kyrka

230930 Östersund - Gällö

60 km

Idag var jag och min springryggsäck ute på S:t Olovsleden. De fina höstfärgerna lockade och jag var sugen att se hur långt jag kunde komma på en dag. 60 km blev det, varav ca 48 springa och resten gå. Avslutade i Gällö och tog tåget hemåt därifrån. Finast sträcka var mellan Pilgrimstad och Gällö. Och några fina svampar stötte jag på också. Men jag mötte väldigt få andra som gick eller sprang.

Redo för en löptur
Läs skylten. Gäller att passa sig här.
Brunflo kyrka
Jag och en pilgrimsstaty i Pilgrimstad
Tänkvärda ord längs leden. Av Nalle Puh
Zooma in och läs texten. Ett monument rest av bygden för att uppmärksamma att Karl xiv Johan åt frukost här en gång…! Reser man fortfarande monument där monarkerna har ätit på sina resor?
Gamla fina byggnader i Anviken
Vackert med höstfärger vid Gällö
En cool svamp som kan se ännu coolare ut. Skarp dropptaggsvamp. Sök på bilder på den så får du se hur den kan se ut.
(bildtext)
Förberg heter byn. På en skylt läste jag att namnet kommer från att byn ligger framför berget. Härligt med så logiska namn.
På en höjd utanför Gällö. En av alla fina rastplatser längs pilgrimsleden.

Skärgårdspaddling i Näkten med familjen

Det här blev en kul tur med familjen i två kanadensare. Vi tältade på en liten ö, utforskade några till, åt god mat och hade det allmänt bra. 7-8 juni.

Familjepaddling på Sännån för Friluftsfrämjandet

Vi var två familjer som tillsammans höll i en organiserad kanadensarpaddling för Friluftsfrämjandet 26 maj. Vi paddlade Sännån, som ligger öster om Bräcke. Ån rinner stillsamt med sitt klara vatten genom skogslandskapet. Vi hade en lång lunchpaus vid Skåsjön. En riktigt fin dag blev det, med många nöjda deltagare.

Kanadensarpaddling med tält på Svartsjöarna

Det gick 23 dagar mellan att jag skejtade med skidor på sjön och att det var varmt badvatten i den. Det blev en fin solopadddling med tältning på Svartsjöarna 24 och 25 maj. Mycket fågel och en del fina insekter. Och några sköna bad. Området är en pärla nära Östersund.

När familjen gav sig hemåt fortsatte jag i min kanot med att paddla på de spegelblanka vattenytorna för att njuta av fågelsång och vackra vyer.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.