En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Färdkamraten

Vår familjemedlem, vandrings- och jaktkamrat, beagletiken Tilja har gått ur tiden.

Jag tror inte på nån himel eller helvete för oss människor, men jag är övertygad att hundarna har en trevlig plats att komma till när de dör. En plats där de får hur mycket torkade grisöron, leverpastej och hundkex som helst. Och alla dagar är åka-till-skogen-med-husse-dagar.

Tidiga anlag för storvilt!?!

Långåsstigens Tilja hette hon egentligen. Men vi kallade henne Fjonkan. För hon tyckte om att gå och fjonka på gården. Nosa lite här, tugga på nåt litet där eller gå ner i hagen och se hur korna eller hästarna hade det. Ibland slank hon över till grannen Lasses uthus också.

Typiskt höstfjonk...

Samtidigt som vi fick hem Tilja kom också katten Sotis. De första åren kunde man ibland få se dem så här även om det var ovanligt. Inte för att de inte tyckte om varann utan för att båda var lite enstöriga av sig. Allt som oftast följde dock Sotis med på hundpromenaderna i skogen, och om han var på bushumör sprang han och lade sig i bakhåll för Tilja för att göra överfall när man kom förbi.

Liten hundvalp behöver mycket trygghet... trött husse behöver mycket hundgos...

På skogen ett par tre mil väster om Älvdalen för rätt många år sedan; det gäller att vakta över husse i båten där ute. Vatten är inget vidare! Annat än till att dricka och titta ut över.

-"Till och med jag fattar ju när det är gudomligt vackert..."

Tilja var ju en jakthund. Rådjursren harhund. Precis som beaglar ska vara i min släkt. Även om det naturligtvis begränsar jakten på sitt vis så innebär det också ungefär 2 månader längre jaktsäsong. Man får börja lite tidigare och sluta lite senare.

Varför får han korv och inte jag?

När vi skaffade Tilja bodde vi på jaktmarken och hade mycket goda förutsättningar för injagning. Och vi var mycket i skogen då, jag och Tilja. Vi visste mycket väl var vi hade våra harar så det var lätt att få upptag. Och som hon höll i! Perfekta fina drev i 3-4 timmar. Oftast har vi ju kommit hem tomhändta men det har nästan aldrig varit Tiljas fel. Hon har alltid varit mycket bättre jägare än jag...

Men det har aldrig gjort så mycket. Tilja har aldrig brytt sig så mycket om hararna när vi väl skjutit nån, utan det är själva jakten som är grejen. Och så är det för oss harjägare också. Så länge hunden får jag är det ok. I övrigt räcker det med nån enstaka skjuten hare om året, mest för att på nåt vis ge hunden ett kvitto på bra jobb. Annars eldar och fikar vi harjägare mest, förhoppningsvis till ljudet av ett klingande hardrev en kall vintermorgon med nysnö.

Tiljas sista jakt i slutet av februari 2017.

Förutom att jaga så tyckte hon mycket om att vandra. Att vara ute och gå med hela flocken och få krypa in i ett tält på kvällen tillsammans, det var nog nästan lika bra som att jaga.

I norska fjällen 2010 eller 2011.

-15 grader i närheten av Storvätteshågna. Lite i kallaste laget var det väl både för hund och barn. Men de klarade sig bra båda två om de bara fick röra på sig ordentligt.Anledningen till att hon ser så eländig ut på bilden är att hon just trampat igenom skaren...

Kontroll av ev kakrester under förra årets fjälltur i Jämtlandstriangeln.

Även om hon var en mycket aktiv hund så är ju hundars natur att sova väldigt mycket. En så där 16 timmar om dygnet får nog ses som normalt, vilket inte ens tonårssonen kommer upp i... och sovplatser hade hon gott om. Vissa soffor fick hon vara i och så hade hon sin sacko (ni vet puffsäcken från 80-talet) och en sån där köpt hundbädd med lite filtar i. Men frågar ni mig så är det här det bästa sättet att sova på: eftermiddagslur på kökssoffan med hunden på benen efter en förmiddag i skogen.

I oktober 2016 blev Tilja dålig och hon fick en stor böld bak i rumpan. Det visade sig vara malignt melanom. Veterinären trodde inte hon hade många veckor kvar, men det var svårt att veta eftersom vi inte visste om det spritt sig än. När provsvaren kom efter nån vecka efter undersökningen så hade hon redan kryat på sig och bölden i rumpan började gå tillbaka, för att så småningom helt försvinna. Vi bestämde att så länge hon var pigg och glad skulle hon få vara kvar. Framme i december var hon så pigg att vi åkte till skogen och jagade igen. Visserligen lite lika länge som förut, hon var nöjd efter en och en halv- två timmar redan, men ändå.

Fram på vårkanten blev så allmäntillståndet åter lite sämre stegvis och vi fick åter på riktigt brottas med den där hemska frågan om när det är dags. Man vill ju inte att hon ska lida. Samtidigt vill man ju ha henne kvar...

Men så den 3 juli Kom den dagen. Jag och Tilja åkte till veterinären en sista gång. Lika roligt som det var den där gången jag åkte och hämtade henne som 8 veckors valp, lika hemskt var det att göra den här resan.

Men som liten tröst intalar vi oss att det var väl avvägt i tid. Inte för tidigt och inte för sent.

Tilja är den jag tillbringat mest tid i skog och mark med av alla. Och det har varit fantastika tider! Det kommer vara tomt utan henne...

Jag önskar er, och jag är säker på att Tilja med gör, en god tur varthän den än må föra er!

2017-07-05 19:30   oldtimer
Återigen en läsvärd berättelse från dig, Nyingen!

Inledningen fick mig att le. Avslutningen var dock lite svår att läsa pga. att saltvatten i ögonen gjorde blicken lite suddig.

Det är fruktansvärt jobbigt att (låta) ta livet av en familjemedlem - även fast att man är övertygad om att man gör det rätta.

Det lär f.ö. vara ett problem: Väldigt många låter sina djur lida allt för länge innan de orkar genomföra det svåra. Jag har (låtit) avliva en chinchilla, två katter och en hund. För en av katterna har jag lite dåligt samvete; den fick nog lida onödigt länge. Övriga blev akut sjuka vilket helt klart underlättade besluten, men det var ju ändå väldigt jobbigt med själva avlivninngen, och sorgen/saknaden hänger kvar väldigt länge för att gälla "bara ett osjäligt djur".
För många är sorgen så stark att man inte orkar skaffa fler husdjur. Andra menar att nya husdjur är det bästa receptet mot sorgen.

2017-07-05 20:42   oldtimer
Kom på att jag också borde skrivit ngt om att det var en väldigt fin jycke, o vad fint ni båda tyx ha haft det!
Fina bilder!

Svar 2017-07-05 23:27   Nyingen
Tack!
Jo nog är det där besvärligt allt med att veta när... nu är det i alla fall gjort. Så småningom blir det absolut en ny jycke! :-)

2017-07-05 21:48   ulindh
Jag förstår precis vad du/ni genomgår just nu. Vår lille Elvis fick somna in efter komplikationer vid en operation veckan före midsommar. Han finns med i många vardagliga sysslor i köket, de bevakar ju gärna matlagningen om något skulle trilla ner på golvet. :-) Jag hör fortfarande hans suckar här och där, blir rädd att jag glömt ge honom mat med mer. Tomheten delar vi den är stor, samtidigt måste man minnas alla fina stunder tillsammans, och de är många!

Svar 2017-07-05 23:29   Nyingen
Tråkigt att höra om Elvis. De lämnar allt ett tomrum... men som du skriver: man får glädjas åt de fina minnerna!

2017-07-06 10:47   Skogstoka
En fin berättelse om en fin vän! Förstår precis vad du går igenom. Min fyrbenta bästa vän som jag hade levt med i 12 år fick också en tumör och det absolut svåraste beslutet att fatta låg på mina axlar. En god vän sa som tröst vid det tillfället att om någon ska ta beslutet om ens liv så vill man väl att det ska vara den personen som tycker allra mest om en. På något vis så lättade det lite av att tänka så även om saknaden fortfarande efter fler år är väldigt stor. Känner med dig!

2017-07-06 17:55   Karolina P
Jag grät floder när vår hund fick komma till "den eviga promenaden", sitter här återigen med suddig syn. Det gör ont men till slut var det det bästa. Vår Hovawart fick reumatism, visste inte att hundar kunde drabbas. Åt typ kortison och kunde följa med på promenader ett tag till. Men blev sen både döv och blind, ganska så snabbt. Vi såg att han led och kanske skulle vi gjort det tidigare men det gick inte, vi var nog för själviska. Mamma satt med honom, jag kunde inte. Kanske lite udda men urnan med askan står på hans favoritplats under trappan. Han själv är ute och nosar i skogen, där trivdes han bäst...

Svar 2017-07-06 23:00   Nyingen
Vi har Tilja nere i kanten på ängen där hon brukade fjonka runt. Känns bra med platser man vet att de tyckte om.

2017-07-07 16:04   Yve
Fin berättelse om en bra hundkompis. Hade själv en beagle som barn, en genomsnäll hund som i sin ungdom jagade både hare och rådjur, men som på äldre dagar tillbringade sin mesta tid i soffan och åt godsaker =). Har nu lite funderingar på en ny hund som en vandrarkompis, men har uteslutit beagle pga jaktinstinkten. Tänkte att det kanske blir jobbigt att vandra med om den hela tiden vill spåra? Men det verkar inte ha varit något problem med Tilja? Kanske individbundet?

/ Yvonne

Svar 2017-07-07 20:24   Nyingen
Allt går, det är bara lite mer jobb för att åstadkomma vissa saker... Det gick bra med Tilja, för hon hade lärt sig, och accepterat, att det bara var jakt när pejlvästen var på. Var den inte det så fick man fjonka hur mycket man ville men inte driva. Funkade nästan jämt ;-)

2017-07-07 19:33   statemachine
Fin berättelse.

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro