Allt från vardagsäventyr till längre vandringsturer. Personliga reflektioner och praktiska tips.

Friluftintresserad "gubbe" som fyllt 50 men försöker hänga med. Pryltokig och längtar ständigt efter senaste katalogen från Naturkompaniet. Men vissa delar av utrustningen hänger med sedan 80-talet, t ex min Fjällräven Raven Gyro. Basläger i Skåne men vandrar gärna överallt, från Kebnekaise i norr till Mallorca i söder.

Användarnamn: Hi-King

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Löpning, Utförsåkning, Resor

Österlenleden SL 4: Planering inför etapp 1

Jag och en kompis har utmanat oss själva att avverka Skåneleden på 12 månader. Först tänkte vi oss kust-kustleden men insåg när vi beställt kartan att den inte riktigt lämpar sig för dagsturer. Mitt inne i Skåne är det svårt med tåg- och bussförbindelser. Så vi studerade lederna lite närmre och fastnade för Österlenleden, en cirkelformad led med 14 etapper och 188 km. Så det får bli vissa månader med mer än en etapp.

Första etappen blir på lördag och en liten mjukstart med 10 km mellan Ystad och Nybrostrand. Vi väljer dock av praktiska skäl att vända på riktningen. Vi tänker oss att bila ner till Ystad på morgonen och hinna med en buss till Nybrostrand kl 10.10, och sedan vandra tillbaka.

Väderprognosen verkar hyfsad, förhoppningsvis slipper vi regn. Provianten är inhandlad och till lunch väntar det frystorkad viltgryta med ris. Passande höstmat för två gamla gubbar. Ska passa på att inviga min nya fina träkåsa som jag fick i födelsedagspresent.

Återkommer med rapport när vandringen är genomförd.

2015-10-23 12:31   Trottoarbonden
Jag vandrade Simrishamn - Skillinge, 13 km, tog bussen tillbaks utan problem.
Lycka till !!!

Svar 2015-10-24 18:27   Hi-King
Tackar! Kan tänka mig att det är en fin sträcka som jag ser fram emot.

Skåneleden SL4 etapp 8 och 9

På grund av en elakartad mansförkylning blev det tyvärr ingen vandring i februari. Det såg illa ut för mars också men så till slut på annandag påsk fick vi till det. Det här var de knepigaste etapperna att ta sig till och från, så det slutade med att vi körde i två bilar. Den ena bilen satte vi vid Verkasjön och den andra i Vanstad. Skåne bjöd på sin bästa sida och vi fick en härlig vårvandring på ca 18 km med sol, klarblå himmel och vacker fågelsång längs hela vägen. Vi började i Vanstad och avverkade först den del av etapp 10 som vi inte gått tidigare. Den tog oss till utgångspunkten för nästa etapp, Lövestad åsar, där det finns ett vindskydd och utedass (utan toapapper). En liten bit ifrån finns dessutom en kran med färskvatten på gaveln till en intill liggande gård. Som namnet indikerar går man stora delar av leden uppe på en ås och det är en av de finaste sträckorna vi gått än så länge.

Skåneleden SL4 etapp 10/11

Så var det äntligen dags för vår nästa vandring på Österlenleden sedan november. Som jag tidigare beskrivit är det omöjligt att ta sig till och från de olika etappernas utgångspunkter med kollektivtrafik. Därför sträckte sig vår januarivandring över den del av etapp 11 vi inte tidigare avverkat och en del av etapp 10. Totalt blev det 15 km vilket kändes väldigt lagom för våra gamla otränade kroppar med diskbuktningar och andra små defekter.  Resan till vår utgångspunkt Vanstad, tog två timmar. Först med tåg från Malmö till Ystad, vidare med buss till Sjöbo och slutligen förbeställd buss/taxi till Vanstad (måste förbeställas dagen innan). Allt fungerade smärtfritt så hatten av för Skånetrafiken som inte brukar få mycket beröm annars. Vandringen började i hård motvind och piskande regn. Det blev lite vals steg som min vandringskompis påpekade. Två steg fram och ett till sidan. Efter ca 1,5h upphörde regnet och vi plockade fram våra stavar som vi plötsligt kom på att vi packat med. Sen blev det rejäl fart. Ganska exakt halvvägs på turen ligger rastplatsen Vitabäck med utedass (tag med eget toapapper) och vindskydd. Här blev det lunchpaus med öppen eld. På menyn denna gång stod grillad korv med potatismos. Detta sköljdes ned utan problem med öl och whiskey. Andra halvan av vandringen som går genom Fyledalen gick fort och vi var framme vid målet, busshållplatsen Sövdeborgskorset, med god marginal. Vandringen går genom varierande terräng. Från öppna landskap med åkrar och landsväg till skogsmarker. Tänk på att det inte går att fylla på vatten vintertid längs hela sträckan. Nästa tur i februari kommer vi att utgå från Vanstad igen, men vi kommer att behöva hjälp av en vänlig själ för att ta oss till en hållplats i närheten av Brösarp på hemvägen.

Österlenleden SL 4 etapp 12

Då var även novemberturen avklarad. Vi hoppar runt lite i turordningen för att få inlandsetapperna nu på den kalla årstiden och kustetapperna när det blir lite varmare. Det är inte helt lätt att utgå exakt från etappernas utgångspunkt eftersom de ofta inte sammanfaller med några hållplatser. Etapp 12 går från Snogeholm till Ystad och är 24 km lång. Men närmsta busshållplats är Sövdeborgskorset strax söder om Sjöbo. Vandringen blev därmed nästan 30 km. Vi tyckte ju att etapp 1 varit lite väl enkel men en tredubbling blev lite väl häftigt. Jag har en diskbuktning och efter tre timmars vandring började höften värka lite, för att sedan sprida sig ner i knät. De sista tre timmarna var en ren pina, men det gick. Vi tog tåg till Ystad och därifrån regionbuss 301 mot Sjöbo. Man får hålla koll på hållplatserna för Sövdeborgskorset är egentligen bara en vägkorsning längs med väg 13. Vandringen börjar med att gå längs landsvägen i ca 2,5 km innan man vikar av in på Skåneleden. Första halvan av etappen är fin och går genom skogspartier. Vid Snogeholmssjön finns bra möjligheter att rasta och fylla på vattenförrådet. Det rekommenderas eftersom det sedan inte går att få tag på vatten. Andra halvan av etappen går till stor del längs små grusvägar vilket är mindre charmigt. Utmatade och med värkande ben och knän nådde vi till slut Ystad och satte oss på tåget hem. När tåget stannade till i Skurup vräkte regnet ner och vi konstaterade att vi hade tur med vädret i alla fall. Tyvärr blir det ingen december-tur eftersom kalendrarna är fullsmockade med massa sociala aktiviteter inför julen. Så vi får ta igen det lite senare. Men januari ska det bli minst en tur.