2021-10-09

Solo vandring i Urho Kekkonens nationalpark 2021.

Enda sedan jag gjorde min första vandring i Lappland ifjol 2020 så har jag längtat tillbaka efter nya äventyr. När våren började smyga sig på i år så har jag mera eller mindre börjat lägga upp nya planer för kommande höstvandring 2021. Jag har haft många olika alternativ i kikaren som jag har valt mellan. I själva verket så var jag kanske mera intresserad av få vandra i mera avlägsna områden men jag valde att inte sätta målen allt för höga inför kommande vandring när det även var min första gång som jag rörde mig ensam så valet blev Urho Kekkonens nationalpark. Valet blev självklart när jag ville lägga upp och planera en egen rutt i området samt så är parkens större delar av lederna omarkerade vilket gjorde att området kändes perfekt för mig.

Efter att ha läst till mig om vilka sevärdheter man borde se så hade jag en rutt planerad. Under färdens gång så blev det att lägg om rutten ett par gånger vilket man inte kanske ska göra i normala fall men eftersom jag hade införskaffat en nödsändare så kände jag mig bekväm att avvika från den planerade rutten. Rutten som blev planerad landade lite över ca 100km, planen var att göra vandringen på ca 8 dagar men jag tog med mig mat för 10 dagar ifall om det skulle ske något oplanerat.

Planerad rutt.

Hur rutten blev i verkligheten.

Dag 1. 01.09.2021. 17,1 kilometer.

Vandringen började från Kiilopää den 1 september runt middagstid, när jag vägde in ryggsäcken så landade den in på hela 31kg!!! Det var en bra bit över vad jag hade räknat med men nu i efterhand hade jag med mig en hel del godsaker på denna tur samt en del saker som mera eller mindre var onödiga men man lär sig till nästa gång. Från kiilopää så hade jag siktet inställt mot Lankojärvi vilket gjorde att dagens etapp skulle landa på 17km. Dom sista kilometrarna så var faktiskt väldigt slitsamma men efter ett par pauser så var jag framme i Lankojärvi.

31Kg.

Nybyggda stugor vi Rautulampi rastplats.

Paus vid vattendrag nära Lankojärvi.

Dag 2. 02.09.2021. 14,8 kilometer.

Efter första natten i tält så blev det inte många timmar sömn. Under nattens gång så låg jag och vred och vände mig större delen av natten och under denna resa hade jag även i sista minuten skaffat mig en ny sovsäck en Fjällräven abisko 3 season eftersom jag lade märke till några dagar innan resan att dom väntade minusgrader i Lappland. Den nya sovsäcken hade en komforttemp på -4 grader men kändes även tyvärr mera klaustrafobisk för mig när jag vanligtvis rör på mig ganska så mycket när jag sover. På mina tidigare vandringar hade jag använt mig av min Carinthia tropen som har en komforttemp på 5+ grader men är en betydligare rymligare säck men med facit i hand så skulle den troligtvis varit för kall för denna resa. Men lyckligtvis efter ett par nätter i den nya sovsäcken så hade jag vant mig.

När jag hade fått i mig frukosten och fått ihop min utrustning så började jag dagens etapp målet var åtminstone att komma till Porttikoski. Från Lankojärvi så går det två leder vid varsin sida av ån Suomujoki, jag valde att vada över i ett tidigt skede så jag hamnade på samma sida som där en ödestuga finns. Att korsa ån valde jag att göra direkt efter Lankojärvi, strömmen i ån var ganska så stark och vattnet gick till knäna på mig men stödet av mina stavar gjorde vadet genomförbart. Ganska så direkt när jag hade kommit över och vandrat en bit så blev jag tvungen att korsa ett träsk vilket jag inte hade räknat med.

Vid 14 tiden så närmade jag mig Ödestugan i Porttikoski där jag åt den obligatoriska torsdags ärtsoppan för att sedan vila en stund för mig själv och torka en del kläder. Efter att ha haft paus en bra stund så fortsatte jag vidare. Medströms utefter Suomujoki så finns det ett skärmskydd vid sjön Siikauopaja som jag hade planerat ta natt vid. Trots att det fanns torrtoalett samt vedförråd vid skärmskyddet fick jag spendera natten ostörd. Här kalasade jag på snabb makaroner med skinka och ölkorv med parmesanost som jag sköljde ned med en skvätt rödvin.

Ödestuga i Porttikoski.

Suomujoki.

Dag 3. 03.09.2021. 16,1 kilometer.

Redan 4:30 på fredags morgonen vaknar jag och känner att jag sovit en helt okej nattsömn. Efter morgongröten och kaffet var druckit så packar jag ihop grejorna och jag är startklar redan vid 06:00. Det duggregnar ute och är väldigt rått. Just denna sträcka som jag gick från Siikaoupaja till Sarvijoki ödestuga var enligt mig ganska ointressant att vandra. I efterhand så skulle man kanske kunnat lagt om rutten och genat, men en annan orsak varför jag tyckte att denna del av vandringen var mindre charmig var nog också troligtvis för att det regnade i stort sett hela sträckan. När jag väl var framme i Sarvijoki runt 14 tiden så var jag först på plats vid ödestugan men det tog inte många minuter innan jag såg två stycken figurer som dök upp en bit från stugan. Vi var alla tre mer eller mindre genomblöta och ville in och värma oss och torka våra kläder i stugan. Under resten av eftermiddagen så satt jag och bytte lite information med dessa två herremän från Helsingfors som under dagens gång hade sett bland annat Pirunporrti och Paratiisikuru och detta var deras tredje år på raken i denna nationalpark. När klockan började närma sig middagstid så grillade jag korv samt gjorde potatismos vilket smakade underbart efter en dag som denna, sedan blev det att släcka törsten med en god Lappländsk öl. Just denna stuga i Sarvijooki har blivit renoverad under sommarens gång 2021 och var väldigt fräsch och fint i skick. När klockan började närma sig 18-19 tiden på kvällen så kom även några andra genomblöta vandrare som ville värma sig. Vi som kom tidigare på dagen så valde då att lämna rum åt dom andra när vi redan hade torkat vårat kläder och beslöt att sova i våra tält.

Uppe på Kaarnepää.

Där den röda markeringen går så är det säkert fullt möjligt att gena vilket skulle nu i efterhand kanske varit ett bättre alternativ. Det går en svag omarkerad led som är svagt utmärkt på kartan längs med ån Sotavaaranoja, sedan hur bra leden är i skick där kan jag inte svara på.

Dag 4 04.09.2021. 9,7 kilometer.

Den fjärde dagen började direkt med ett vad över ån i Sarvijooki för att sedan börja ta mig till nästa etapp på vandringen vilket var bland annat Paratiisikuru. På vägen till Paratiisikuru så finns det två leder att välja mellan jag valde att gå den som gick högre upp på berget för att för att få lite mera utsikt när jag gick. Regnet hade nu upphört  men det var endå rätt så friska vindar. Redan vid lunchtid så var jag framme vid Paratiisikuru. Här stannade jag i ett par timmars tid för att knäppa lite bilder. Under tiden jag var i denna dal så fick jag se snö flertal gånger under några minuter åt gången. I Paratiisikuru så finns det två mindre sjöar och ett vattenfall att beskåda. Att sedan ta sig upp för dalen till Ukselmapää är rätt så krävande eftersom leden har väldigt kraftig stigning men det är helt genomförbart om man har en god grundkondition. Tanken var först att ta sig till Ukselmapää och på vägen beskåda både Pirunportti och Lumikuru för att sedan även bestiga Sokosti och till sist ta sig till sjön Luirojärvi allt på samma dag. Jag insåg ganska så snabbt att tidschemat skulle bli allt för pressat med så tung packning som jag hade och så när jag kollade väderleks rapport på min nödsändare så visade det sig att vädret skulle bli mycket bättre följande dag så jag bestämde mig för att gå igenom Pirunportti och sedan ner till Muorravaarakka ödestuga. Uppe på Ukselmapää så var det första gången jag hade vettig mottagning på min mobil sedan jag påbörjade min vandring det blev ett kort videosamtal med min familj när jag hade ganska så kraftiga vindar uppe på fjället. Uppe på Ukselmapää och i Pirunportti så spenderade jag också en del tid att beskåda dalen och knäppa lite bilder. Efter en stund så började jag ta mig neråt till Muorravaarakka ödestuga för att värma mig och torka min kängor som inte hade varit torra på snart tre dagar. När jag kom ner till ödestugan blev jag förvånad att var jag ensam, jag gjorde eld i kamin omgående för att sätta min kängor på tork. Jag fick spendera rätt så många timmar själv här innan det började trilla in folk med lite jämna mellanrum. När kvällen började krypa på så valde jag att sätta upp mitt tält eftersom jag föredrar att sova i tält istället för att sova med en massa andra människor. Men kängorna lämnade jag kvar inomhus för att få dem torra.

Paratiisikuru

Vattenfallet och ena sjön i Paratiisikuru.

Uppe på Ukselmapää.

Pirunportti

Jag själv i Pirunportti.

Pirunportti.

Leden ner från Pirunportti till Muorravaarakka ödestuga.

Hur tanken var jag skulle lägga upp rutten från första början, iden var att gå över bergen Ukselmapää, Lumipää, Riitelmäpäät för att nå Sokosti men jag insåg efter en stund att tiden skulle inte räcka till för hinna se Paratiisikuru, Pirunportti, Lumikuru, Sokosti samt avsluta dagen i Luirojärvi

Hur det i själva verket blev, gick från Paratiisikuru upp på Ukselmapää för att sedan gå igenom Pirunportti för att ta natt i Muorravaarakka.

Dag 5. 05.09.2021. 17,2 kilometer.

När jag vaknade denna morgon så var det förmodligen kallaste natten under denna tur men efter att fått i mig morgonkaffet och gröten så blev jag genast varmare i kroppen. Efter allt var packat igen så hämtade jag skorna från stugan och dom var äntligen torra! Dagens etapp började med riktning mot Lumikuru, och under denna dag så hade jag betydligt bättre väder med sol under större delar av dagen och morgonen var faktiskt vindstilla. Ska man ta sig uppför Lumikuru så ska man ta och fundera över det ett par gånger. Stigningen är väldigt brant uppför Lumikuru och min tunga packning gjorde inte saken lättare även fast jag hade vid det här laget ätit upp en stor del av maten. När jag hade klarat av bestigningen av Lumikuru så började söka mig mot berget Lumipää för att sedan passera Riitelmäpäät. Sista biten uppför Sokosti var väldigt stenig i den riktning som jag kom ifrån. Uppe på Sokosti så spenderade jag en bra stund för att beskåda utsikten över nationalparken med kikaren som jag hade med. När jag började känna mig redo för att ta mig neråt så styrde jag riktning mot sjön Luirojärvi där jag hade bokat bastu för kvällen. Den sista biten innan jag var framme för kvällen var krävande eftersom denna dagsetapp hade tagit på mina krafter rejält. När jag var nere vid sjön Luirojärvi satte jag upp tältet direkt och började göra middag omgående, Jag inte hade ätit något sedan jag besteg Lumikuru tidigt på förmiddagen. Efter att jag fått i mig mat så började jag göra mig klar för att bada bastu vilket jag hade sett fram emot. Bastu badandet så var både otroligt skönt för kropp och själ efter några dagars vandring och jag hade också med mig två öl att avnjuta under kvällen. Efter det så sov jag som en kung denna natt.

Svårt att se på bild hur otroligt brant stigningen är uppför Lumikuru.

Paus uppe på Riitelmäpäät.

Bilden är tagen från Sokosti och sjön Luirojärvi är i bakgrunden.

Uppe på Sokosti.

Bastu pilsner.

Dag 6 06.09.2021. 7,8 kilometer.

Denna dag så bestämde jag ganska så omgående efter jag vaknade att jag skulle ta en vilodag eftersom jag kände att jag hade ont i båda mina knän. Dagen innan var väldigt påfrestande för mig så jag valde att lyssna på min kropp och ta det lite lugnare eftersom jag hade vandrat betydligt snabbare under hela vandringen. Under förmiddagen så spenderade jag tid vid sjön Luirojärvi där jag knäppte en hel del bilder och efter jag hade ätit lunch och druckit kaffe vid ca 14 tiden på dagen så började jag röra på mig. Dagens etapp låg bara på ca 7-8 kilometer så det tog inte länge innan jag var framme i Tuiskukuru. Här så tog jag en tidig kväll när jag var ganska så trött sedan dagen innan och på kvällen så lyxade jag till det med chokladmousse.

Sjön Luirojärvi.

Dag 7 07.07.2021. 16,8 kilometer.

Eftersom jag somnade tidigt kvällen innan så vaknade jag väldigt tidigt denna morgon och jag var snabbt iväg. Även fast denna morgon var väldigt dimmig så var det otroligt fint när det var i princip vindstilla. När man lämnar Tuiskukuru så finns det ett par leder att välja mellan, själv så valde jag att gå via fjället Vintilätunturi för att få lite mera utsikt under dagens etapp vilket va ett bättre alternativ tyckte jag. När jag nådde fram till Suomunruoktus ödestuga så valde jag att äta lunch. Där så såg jag den underbar fina fågeln Lavskrika. Lavskrika är en väldigt orädd fågel som söker sig till människor för just föda vilket jag fick bekräftat när jag provade på att mata den från handen vilket den inte tackade nej till, snabbt så hade den tagit en bit bröd ur min hand. Efter min extremt långa lunch så vada jag över ån till andra sidan där jag satte in siktet för dagens sista etapp vilket var ett vindskydd som inte låg många kilometer bort. Efter att ha vandrat i en liten stund så var jag till sist framme vid vindskyddet. Vid detta vindskydd så finns det ett vedförråd och enklare torrdass men annars så kändes området rätt så öde men som vanligt så började det trilla in lite folk med jämna mellanrum. Även fast resan började närma sig sitt slut så var det faktiskt rätt skönt att det var sista natten som jag skulle sova i tält, under denna tur så hade vädret varit otroligt rått och kallt.

Dag 8 08.09.2021. 4,6 kilometer.

Sista morgonen som man vaknade i tältet denna resa. Efter att morgon sysslorna var gjorda och tältet ihop packat en sista gång så började jag beta av dom sista kilometrarna. Redan vid lunchtid så var jag framme vid Kiilopää och när jag vägde in ryggsäcken efter en drygt veckas vandrings så vägde den ca 21,5kg vilket betyder att jag hade lyckats gjort mig av med nästan 10kg. Under dom två sista dagarna på denna vandring så märkte jag verkligen att den så kallade finska "ruskan" hade blommat ut vilket är när naturens färger skiftar i alla höstens färger vilket är otroligt vackert, och med facit i hand så skulle det varit bättre att kommit kanske en eller två veckor senare men det får jag ta i beaktande tills nästa gång jag åker på en höst vandring.

Summa summarum så var jag ändå väldigt nöjd med resan och under vandringens gång så märkte jag vilka prylar som var mera eller mindre onödiga vilket bland annat en bok, kikare, regnponcho Och så hade jag mycket godsaker med mig. Så inför kommande vandringar så kommer fokusen ligga mycket på att dra ner på vikt i packning.

Packlista.

Kläder:

- Byxor Fjällräven keb 640 gram.

- Jacka Fjällräven keb 700 gram.

- Regnponcho 460 gram.

- Vandringskängor 1340 gram.

- Crocs 250 gram.

- Ylletröja 780 gram.

- Kortkalsonger 2st merinoull 220 gram.

- Strumpor 2st merinoull 128 gram.

- Underställ övre del polyester 1st 280 gram.

- Underställ merinoull 433 gram.

- T-shirt merinoull 2st 374 gram.

- Yllestrumpor 1st 102 gram.

- Handskar 132 gram.

- Mössa 75 gram.

- Buff 39 gram.

Totalt: 5953 gram.

Tält:

- Sovsäck Fjällräven Abisko Three Seasons Long 1330 gram.

- Liggunderlag Therm-a-Rest NeoAir All Season + uppblåsbar kudde 750 gram

- Tält Luxe Outdoor MiniPeak XL, mitstång, innertält, footprint 2400 gram.

Totalt: 4480 gram.

Köks utrustning:

- Msr pocket rocket 2, tändstål, svamp, kastrull, 2st gas 230g, fötter till gas, bestick, mugg 1308 gram.

Totalt: 1308 gram.

Första hjälpen + hygien:

- Första hjälpen väska + hygien artiklar 936 gram.

- Wc papper 2st 212 gram.

- Handduk 77 gram.

Totalt: 1225 gram

Elektronik:

- Powerbank 282 gram.

- kamerautrustning, 2 olika stativ, 2 batteri, laddare, väska 2563 gram

- Ficklampa 168 gram.

- Olika laddare 112 gram.

- Telefon 189 gram.

- Nödsändare Garmin inreach mini 100 gram.

Totalt: 3414 gram.

Övrigt:

- Osprey xenith 75 2260 gram.

- Leatherman wave + 430 gram.

- kompass 30 gram.

- Karta 80 gram.

- Vandringsstavar 568 gram.

- Regnskydd för ryggsäck 100 gram.

- Bok 333 gram.

Totalt: 4741 gram.

Mat.

- Smör ca 250 gram.

- Bröd 2 förpackningar 500 gram.

- Jaloviina 530 gram.

- Öl 3 st 1246 gram.

- Korv 400 gram.

- Ärtsoppa 435 gram.

- Gröt 8 portioner 656 gram.

- Mysli 537 gram.

- Frystorkad mat 12 portioner 1200 gram.

- Egen torkad mat 1020 gram.

- Diverse kryddor 600-800 gram

- Pulverkaffe 100-150 gram.

- Snacks 400-600 gram.

- Ca 3,5 liter vatten.

- Vin ca 2 dl.

- Senap 150 gram.

- Skinkost på tub 200 gram.

- Parmesanost 75 gram.

Totalt: 12449 gram.

Jag har förmodligen glömt någon pryl samt att det är väldigt svårt att komma ihåg all mat som jag hade med mig.

2021-10-09 17:50   OBD
Intressant att läsa om din vandring. Området verkar vara ganska kargt. Mest grus, sten och ljung/gräshed.
En startvikt på 31kg för 10 dagar!!! Hu så hemskt! Men du är ju ung och stark.
Jag måste erkänna att jag hade litet svårt att följa med på dina kartbilder. Men det gjorde inte så mycket. Text och bild var intressanta.

2021-10-15 06:38   omaisgrande
kul,
jag har läst lite om området, funderar själv på att besöka området. kanske plankar din rundtur. dock med lättare ryggsäck :)

2021-10-17 19:21   Swift
Tack för trevlig läsning! Intressant med vandring i Finland, där jag endast gått genom Malla NP på väg till Treriksröset. Men det vore roligt att pröva på en tur däruppe i norr. Verkar ju vara fina stugor för övernattning. Inte heller jag skulle orka bära din ryggsäck. Din vikt vid återkomsten är mer än jag har i startvikt för samma antal dagar! Men om du vill, och behöver, så går det lätt att kapa 8-10 kg. Menar du att du burit med dig 3,5 liter vatten? Jag trodde att den finska naturen här uppe i norr erbjuder dricksvatten i alla, eller flertalet, vattendrag?

Svar 2021-10-18 07:13   tillin
Resan var enormt lärorik och faktiskt så kändes vikten på ryggen inte så farlig sedan så är det andra gången jag är ute på en längre tur så man är fortfarande ganska ny på allt. Men det kommer ligga stor fokus på att kapa vikt på dom kommande vandringarna. Jag skulle vara mera nöjd med en startvikt på 20-25 kg. Vatten finns nog uppe i norra i Finland men jag hade vattenblåsa och flaskor så jag kunde bära med mig 3,5 liter, gillar att vara förbered.

2021-12-29 17:22   HansBertil
Tack Simon för en intressant läsning. Jag tänker spontant inte på fjällvandring när jag tänker på Finland, men naturligtvis är detta en feltanke. Tillbringar någon vecka i Finland varje sommar då jag har ingift släkt där. Kommer då sällan längre norröver än Kuopio. Och då är det ju en bra bit kvar till den aktuella nationalparken :-) Kul att ta del av din packlista. Det blir lättare att förstå hur du kom upp i 31 kg startvikt. Var det nödvändigt att bära på den stora mängden vatten?

Svar 2022-01-04 08:50   tillin
Eftersom jag hade med mig en vattenblåsa så behövde jag inte fylla den till max vid varje påfyllning, i Urho Kekkonens nationalpark så finns det gott om vatten.

2022-11-01

En höstvandring i Kevo naturreservat.

Ända sedan Tomas och jag gjorde våran första vandring tillsammans så har vi haft små planer att göra en vandring igen när det skulle passa för oss båda. Eftersom när vi båda har jobb och eventuellt familjeliv att passa in så letade vi efter lite kortare ledförslag, Tomas har under längre tid velat vandra Kevo leden som går igenom Kevos naturreservat och efter en stunds forskade så förstod vi att detta skulle passa oss med dom lediga dagarna som vi hade tillgängligt, resan skulle göras under slutet av september vilket skulle ge oss kanske möjligheter att beskåda höstfärgerna under vandringens gång.

Våran färd mot våran vandring började redan 23.9 tidigt på morgonen när vi hade en bra bit att åka rättare sagt 1100 kilometer före vi var framme men vi hade redan i panerings stadiet bestämt oss för att inte köra hela sträckan så efter att kört en bra bit av sträckan så tog vi natt vid en stugby vid Saariselkä där ägaren erbjöd sig att sätta på bastun när vi träffade henne på gården när vi kom fram vilket var väldigt tacksamt.

2022-10-23

Sarek i början av augusti.

Redan i ett tidigt skede i Januari så började jag lägga upp planer för att göra en vandring under sommar månaderna i Sarek, efter en hel del funderande så hade jag en rutt som såg lovande ut, där jag valde bort dom värsta vaden. Rutten skulle bli från Akkastugorna till Kvikkjokk på ca 8-10 dagar i början av Augusti med rum för eventuellt plats för en eller två topp turer om vädret skulle tillåta.

Efter att ha hålt på med vandring nu under ett par säsonger så börjar man få koll på en hel del, under fjolårets vandring så vägde jag in ryggsäcken på hela 31 kg vilket var i det tyngsta laget för en vecka så jag lovade mig själv att denna vandringen fick ej packningen jag bar på ryggen väga mera än 25 kg. Sedan bestämde jag också för denna vandring att jag skulle torka all mat själv dels för att få ner vikt och volym men jag har under tidigare vandringar ibland haft med mig en stor del färska råvaror.

2022-01-03

Ruskaresa till Oulanka nationalpark 2021.

Sambon och jag gjorde en spontan resa upp till Oulanka nationalpark över ett veckoslut i slutet av September 2021 för att få beskåda höstens färger uppe i Lappland.