vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Vårvinter i sikte!

Gruvlig friskluftshunger efter en förkylningsvecka inomhus.

Iskylan och OS har dock lindrat innesittandet.Men det har varit så vackert ute trots -35,aldrig under -20 ens på dagen.

Idag blev det riktigt behagligt,kanske en -12 och sol som faktiskt värmde.

Otroligt vackert med sol över gårdagens nyfallna snö;ja ingen har precis underhållt våra skidspår pga kyla och trasig pistmaskin.

Åkte runt vårt milspår tillsammans med lilla Pixi,inget glid och spåra fick vi själva.

Ändå kändes det riktigt härligt;bara det att få vara ute och orka röra på sej;dan innan hade jag i alla fall promenadåkt 6 km,och däckat i säng flera timmar efteråt.

Sen till mamma och hämta draghunden;lika översvallande glad som alltid var han.Kanske han undrade var jag hållit hus hela veckan.

Full galopp längs skoterleden mot Karats ett par mil;vi mötte några husky-spann,och på Sårvats-sjön stod en tältkåta med en rökpelare som skvallrade om att några skoterekipage nog haft en mysnatt på sjön.

Kaffe och semla hos mamma efteråt.

Alldeles för mycket dag kvar;fortsatt behagligt ute.

Försökte förgäves få igång min skoter,men den var rätt död;ringde till Håkan och frågade om jag fick ta hans om den startade.Visst!

Ny tur längs leden samt en trevlig hundspannsrunda som ett av turistföretagen drar upp;nu är de nog på tur i fjällen,för den var okörd.

Lika bra att köra upp den med tanke på morgondagens tänkta hundtur.

I ett myrstråk är det öppet vatten året om,trots att det varit så kallt länge.

Där ser man alltid strömstarar;nu genom dimman mot solen.

Vackert,men allt kallare,dimstråk över sjöarna,solen fick sällskap av en alldeles rund  blek måne;man borde ut på kvällen med!

-19 när jag kom hem,snabb brasa i kaminen och på med kaffe;Håkan kom hem en kort stund och höll mej sällskap,lilla Pixi la sej nästan under kaminen för att njuta av värmen.

Nu ser jag fram emot att följa tjejernas 3mil i OS!

2010-02-27 18:20   Håkan Friberg
Vilken härlig dag du verkar ha haft.
Jag gissar på Anna Olsson!

2010-02-27 18:36   BrittMarie
Du kan gärna skicka ner lite kyla hit! Mildväder slog till igår med obarmhärtig kraft, det är jätteslaskigt och trist nu. Ingen risk snön smälter helt, men inte kul att åka skidor. Det får bli teoretiskt teknikpass i soffan i kväll

2010-02-27 19:07   fowwe
Härliga vinterintryck du beskriver! Härnere såg det ut att bli riktig vår i förmiddags, men det blev istället mulet och regn. Jag har lyssnat efter lärkor under dagen, men de har inte vågat dyka upp hos mig än. Nu hoppas jag på våren, men den dröjer väl hos er. Vårvinter är en årstid vi inte har här.

2010-03-07 16:15   Thomas Traneving
Vårvintern är bästa tiden i fjällen. Har precis kommit hem från en helt underbar vecka i Idre med mycket skidor, skoter och gott sällskap. /H

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.