zoom- eller fast obejtiv?

hej.
håller på att utrusta mig.
ska på en lååång utlandsresa (runt 1 år) och ska mest runt i USA.
ska foto mkt och undrar vad jag behöver för utrustning.
funderar på att köpa en beg. FM2:a.

men objektiv.
vad är för- och nackdelarna med resp. zoom och fastobejtiv?

och vidare. vad är ett bra val inom dessa områden?
jag vill kunna både ha tele och vid samt normalt.

mvh
ELias
 
Lite förenklat förhåller det sig som följer:
Zoomobjektiv har en enda fördel och det är just att det går att zooma med dom. Allt annat är sämre, ljustyrka, vikt, skärpa. Skall man ha ett ljusstarkt skarpt zoomobjektiv får man hosta upp ganska så mycket slantar, det hela beror på vad man har för krav. Man får väga för och nackdelarna mot varandra och i just ditt fall är det trots allt inte så dumt med ett zoomobjektiv då man kan minska ner antalet objektiv. En zoom ersätter flera fasta gluggar om man inte antingen vill lägga ut massor av eller om man kan pruta på bildkvaliteten lite grann.
Hoppas du får några fler svar också.
/Magnus
 
Jag har mest använt fasta objektiv. Min erfarenhet är att det kan bli ett väldigt skruvande och grävande. Man får inte så lätt att fånga flyktiga motiv. Å andra sidan vinner man ju en hel del i ljusstyrka, man slipper den mesta distorsionen osv. Om du mest ska fota natur och liknande och har gott om tid på dig, tror jag att fasta objektiv är att rekommendera. Är det däremot "snabba" motiv som t ex människor på gatan, skulle jag helst använda en normalzoom. Sedan är det väl så att zoomarna har blivit mycket bättre nu än de var förr, utom när det gäller ljusstyrkan. Jag har nu en 28, en 50 och en 80-200 till min Nikon, och det funkar bra för mina behov.
Lycka till!
 
Jag har under många år använt systemkameror, men problemet med dessa kameror är allt släpande. Problemet är att man inte alltid har kameran med sig, utan använder den enbart när man vet att man ska fota. Du skriver att du ska vara i USA ca 1 år, men kommer du att vara på ett ställe i så fall är en systemkamera med många objektiv att föredra, men skall du vara på resande fot, och bära all packning, då bör du ha en liten kamera som är lätt att ta fram, du kan då dokumentera ögonblicken du inte vill glömma. En annan sak är vilken kvalité du vill ha på dina bilder ska du sälja dem till en bildbyrå så skall du naturligtvis ha en riktig systemkamera, men ska du enbart ha bilderna som minne, så kanske du borde fundera på en digitalkamera. Dagens digitalkameror tar nog så bra bilder och du kan skicka hem bilderna via mail. Kostnaderna när du väl har köpt kameran är försumbara, du kan med andra ord ta hur många bilder du vill utan att tänka på ekonomin. Om du vill kan du kolla in vad en kamera kostar på Internet exempelvis på http://www.cyberphoto.se/ skall du köpa en begagnad kamera bör du kolla med...Ja vad heter butiken?? hur som helst ligger den i Nybro de har det mesta i begagnade kameror.
Matz
 
Objektiv

Håller med föregående talare.

Ibland (på resa) har jag med 24/2.8, Micro 55/2.8 och 80-200/2.8. De blir det mycket släpande, men bra bilder. Ibland blir det bara en Nikon 28-105 zoom.

Denna zoom kan jag verkligen rekomendera. Bra zoom område, bra skärpa, bra i motljus, ganska bra närgräns. Bara ett litet fel: Den är ganska svår att ställa skärpan manuellt på. Med AF funkar det bra, men den manuella ringen är otroligt känslig. Jag vet, jag brukar ha den på en Nikon FE2.

En grej till: Om du ska ha en FM2 så har du ingen inbyggd blixt. Då kan det vara trevligt med ljusstarka objektiv.
 
ok.
har fått en del utrett men fler frågor. :)

detta ord "distorsionen",
har jag sett ofta och även undrat över,
så nu när det kommer upp så kan jag väl lika bra fråga,
vad det e?

jag e mer intresserad av människor och hennes situationer än natur, (även om jag kommer att gräva lite i den biten också).
.... så ett zommobj 28-105 låter bäst. jag bara grämer lite över den eventuella försämringen av bildkvalitén. jag är inte nerkörd i tekniken, utan fotar på känsla, har inte djupare förmågor i mörkerteknik, och så vidare.... men jag vill ju lära mig mer., (tusan jag e fast)

jag e inte speciellt intresserad av blixt heller eftersom jag tycker ljuset blir så konstigt, då vill jag hellre använda film med större korn.
(ska jag dra med mig två kameror då? en för dagsljus och en natt?)
... så kan jag skippa helt det där med TTL-teknik? (vad e det? används det bara till blixt?)

men för att summera.

ska jag köpa en FM2:a + ett schysst 28-105/2,8 obj? låter det bra för mina nämnda behov? :)

(jag vet, ni råder bara, eller ger era erf, så oroa er inte över att jag inte tänker själv. :))
 
Fler fakta

Distorsion är att bilden förvrängs. Ofta ser man tunnformig distorsion på vidvinkliga (korta) objektiv. Det innebär att saker ser lite "uppblåsta" ut. En rektangel (hus, fönsterruta osv) får lätt utbuktande kanter, som en tunna. Motsatsen är kuddformig distorsion, vanligare i teleläget på zoomar. Distorsionen har ingen betydelse om man inte ska fota hus o liknande.

TTL betyder Through The Lens. Man mäter altså ljuset genom objektivet. (Nästan) alla spegelreflexkameror har detta. Det finns även TTL mätning för blixtar. Blixten stängs då av när kameran tycker att motivet är tillräkligt belyst. De flesta äldre kameror saknar detta, även FM2. Man klarar det mesta utan TTL-blixt, men det är bra till Macro.

Vissa (de flesta nya) har upplättningsblixt-automatik, men allt sånt går att räkna ut själv med ledtal, bländare och avstånd. Köp en lös billig blixt och börja öva, blixtfoto är en konst i sig. Blixten ska helst gå att rikta åt olika håll.

Vill nu ha en manuell kamera med TTL-blixtmätare kan du titta på Nikon FE2 eller F3. (Dessa två kameror är också mycket bra till nattbilder, på auto kan de stå öppna upp till en halvtimme, men sen är batterierna slut.) De har dock ej automatisk upplättningsblixt.

"jag e inte speciellt intresserad av blixt heller eftersom jag tycker ljuset blir så konstigt, då vill jag hellre använda film med större korn."

Så tycker jag också. Ta med ett litet bordsstativ så kan du utnyttja långa tider.

"ska jag köpa en FM2:a + ett schysst 28-105/2,8 obj? låter det bra för mina nämnda behov"

Det objektivet finns tyvär inte. Om det fanns så skulle det kosta över 20 000:- Mitt 28-105 har 3.3-4.5 i bländare och är betydligt billigare. Tyvärr lite svårt att ställa manuellt som sagt, men det går.

Akta dig för gamla zoomar eller piratzoomar, jag har dåliga erfarenheter. (Zoomarnas dåliga rykte byggdes - ganska välförjänt - upp under 70 och 80 talet....)

Vill du ha hög ljusstyrka billigt, skaffa en 50/1.8 dom kostar strax över 500:- beg. och brukar vara jävligt bra! Vill du sedan fortsätta på samma spår kan du komplettera med en 28/2.8 och en 105/2.5. (Detta förutsätter att du köper begagnat, nya är dessa objektiv svindyra!) Tillsammans med en FM2 får du en väldigt klassisk utrustning som pallar det mesta och tar bilder i proffsklass. Har du så ljusstarka objektiv kan du klara dig men en Nikon FM, den är MYCKET billigare, men har mörkare sökare.

(OBS! Nikon AF 28/2.8 och E 28/2.8 är mindre bra. Satsa på AI 28/2.8, AIs 28/2.8 eller AF 28/2.8 D)

Ska du ha zoom bör du köpa en nyare zoom och läsa en del tester. 28-105 är bra område, 28-70 är billigare. 35-70 är ganska meningslös (litet område) men väldigt billig. 35-135 måste nästan kompletteras med en vidvinkel.

Att köpa manuell kamera som första kamera är bra! Man lär sig fort.

Oj vad långt det blev, Gonatt/Björn
[Ändrat av Vandrare 2001-11-12 kl 22:27]
 
Resekamera

Satsa på en bra fickkamera, den kommer du att ha med dig. Själv har jag rest med en Minox35GT, den har inte allt men den kan vara med alltid!
Zommobjektiv är de enda objektiv som havererat för mig och givetvis långt från serviceställena. Ett ljusstarkt normal, 1,4-1,8 och kort tele tex 80/2,0 är ovärderbara och väger inte så mycket, ett vidvinkel bör vara 24/2,4-2,8 för att du skall uppleva att det inte är för långt. En blixt med tillräckligt lång kabel är suverän vid macrofotografering, med en eller två små reflexskärmar, aluminumfolie på ett par plastskivor, klarar du ut ljus både vid småobjekts och macrofotografering samt porträtt.
Bra kort förutsätter planering och ibland mycket snabbt genomförande. Fick eller trädstativ, träskruv är minimum. Själv släpar jag på enbens, bords och träd stativ.
När jag inte gitter bära systemkamera, mtbh, eller ens Minox35 så bär jag i alla fall en vanlig MinoxB hellre en liten bild än ingen bild.

Dina önskningar pekar mot en bra utrustningsväska också.....glöm inte bort den.

God tur!

Johan K
 
forts.

"(OBS! Nikon AF 28/2.8 och E 28/2.8 är mindre bra. Satsa på AI 28/2.8, AIs 28/2.8 eller AF 28/2.8 D)"

- oj. AF = autofokus hmm? men alla de andra
bokstäverna....

dessutom om det står 80/2,8-3,5. så står 80 för 80 mm, right? men det andra e väl fokallängden. men om det som här står 2,8-3,5. vad betyder det?

macro, micro. ????
vad för objektiv har man då?

jag vill säga också, att jag e väldans glad över den hjälp jag får här. det e som jag har en massa storebrossor. :)

mm. det har slagit mig också att ta med mig en liten fickkamera också, som komplement. för det var det du menade ja?

-Elias
 
grovkorning film

"Så tycker jag också. Ta med ett litet bordsstativ så kan du utnyttja långa tider."

...
jag undrar om det e ett måste att kombinera lång slutartid och grovkorning film
eller
om det kombineras oftast bara för att det måstes, (grovkorn.film + lång slutartid = ok negativ

eller
om det e för effektens skull som grovkorn film används? kan det vara så? blir det ngn större skillnad?

-ELias
 
Mer fakta, igen

De flesta icke proffs zoomar (dvs dom man har råd med) har olika ljusstyrka på olika brännvidd. 28-105/3.3-4.5 har altså max bländaröppning 3.3 när den står på 28 mm och 4.5 när den står på 105 mm.

Max bländaröppning = lägsta siffran. Nummret står för brännvidd/bländardiameter. En 50/2.0 har altså 2.5 cm bländaröppning.

Grovkornig film kan ju användas för effektens skull, men oftast gör man det för att den är snabbare => kortare tider. Har man stativ kan man använda längre tider vilket gör att fikornig film kan användas även då det är ganska mörkt. Kobinationen snabb film o stativ är altså inte så vanlig.

Macro är när man tar extrema närbilder, växter, insekter osv. Nikon kallar sina macro-objektiv för t.ex. "Micro Nikkor 55/2.8" (kul och användbart objektiv föresten). De flesta macro-objektiv går att använda även till normal fotografering.

AF utan D är de äldre Autofokusobjektiven.

Tillägget D betyder att nyare kameror har lite extra hjälp vid (främst) blixtfoto eftersom objektivet kan tala om för kameran vilket avstånd som är inställt. Inte så nödvändigt altså.

AI är manuella objektiv tillverkade efter -77. Tillägget s har lite nyare manuella objektiv som har en funktion som gör att man kamn köra tidsstyrd bländarauto på Nikon F4 och Nkon AE. Inte så nödvändigt det heller.

E-serien är en billighets-serie (manuella) från Nikon. Lite enklare utförande mekaniskt och ibland även optiskt. Dock helt OK objektiv (de flesta).

Fickkamera brukar jag också ha med. Smidig att ta fram och med inbyggd blixt. Min är en Richo med 28/2.8. Därmed klarar jag mig även om zoom-objektivet på systemkameran inte är så ljusstarkt.

/Björn

[Ändrat av Vandrare 2001-11-14 kl 13:18]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Ny kompaktkamera med bra zoom Fototeknik 2
anders.b.k Fast optik vs zoom Fototeknik 8
Eric R 20x optisk zoom! Olympus SP-570 UZ Fototeknik 0
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
raika Vattentät kamera med zoom Fototeknik 8
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4
flanell fast eller utskjutbart obejktiv? Fototeknik 1
alicia_95 USB- Kabel trasig.. eller ? Fototeknik 6
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
galactica Svart eller vit bakgrund? Fototeknik 5
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
liiini ja eller nej?! Fototeknik 5
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
L.A. Olympus eller Pentax Fototeknik 6
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
bjonil Ny eller begagnat? Fototeknik 10
Strmbrg Tekniken eller fotografen? Fototeknik 29
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
granbom Ljusstarkare eller bildstabilisator Fototeknik 42
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
anderswallander Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400 Fototeknik 3
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36
Fredrik2 200-film eller 400? Fototeknik 9
ThomasRaden 25 eller 50 ISO negativ film Fototeknik 3
Svartkjelen Knäppa med svart/vit film - svårt, eller? Fototeknik 5
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
jonzzon Advantix eller Ixus ? Fototeknik 0
n_zackrisson Bröstväska, LowePro eller Ortlib? Fototeknik 4
Mirazo 50 eller 105 macro Fototeknik 16
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
Marcand Dia eller neg film Fototeknik 10
robocop Filter eller ej! Fototeknik 9
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
smurfen Aftonbladet eller Expressen..... Fototeknik 3
najp Fast brännvidd - Tips/Erfarenheter på porträtt tele ? Fototeknik 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...