Ledsen Seved men den här designen känns helt enkelt fel (håller med Seobserver här).
En yxa i ett sammanhängande stycke metall bör ha viktfördelningen på ett sådant sätt att den befrämjar huggande framför skärande.
Den här yxan är jämntjock i materialet och skaftet är alldeles för kort för att ge yxan tillräckligt mycket kinetisk energi för ett effektivt huggande. Hade huvudet varit biffigare så hade det förstås varit en helt annan femma. Tyvärr hade i så fall den adderade vikten resulterat i en tung och besvärlig kompanjon i ryggsäcken. Så hur jag än tänker på det så känns ritningen inte optimal.
Det finns således några brister i din design, enligt min mening: För kort och för stabbigt skaft i kombination med heltångekonstruktion, samt för ringa tyngd i själva huvudet vilket medför fel balans och begränsad kinetisk energi.
Måste dessutom säga att själva skaftavslutet inte ser direkt bekvämt ut med hänsyn till längre arbetspass. Alldeles för vassa kanter och tvära vinklar.
Sorry, mitt mål är inte att dissa ditt arbete, utan vara helt ärlig i min analys.
~Paul~