Yttre antenn till GPS Garmin etrex venture

Jag undrar om det är någon som vet var man köper en billig yttre antenn till en Garmin etrex Venture? Det verkar vara hiskeliga priser på en bit kabel nuförtiden.
 
Länkar

All snälla som kompletterar med länkar, men sätt inga . ( ) " runt länken, för då funkar inte länken, använd mellanslag.

Per Brune
 
Ta den i mössan! (Antenn RA-45)

Jag köpte en antenn RA-45 förra månaden från GPS Warehouse för cirka 770 kr inkl. skatt och frakt. Priset rör sig förstås efter valutakursen. Leveranstiden var omkring en vecka. Adressen är http://www.gpsw.co.uk/. (Punkten är utanför url-adressen.) RA-45 är särskilt avsedd för mottagare som inte har uttag för antenn, som Garmin 12 (och vad jag förstår eTrex-serien). Principen är att antennen (på bil/ruff-taket eller under mössan) tar emot signalerna, förstärker dem och återutsänder dem genom en liten sprötantenn som man placerar nära mottagaren. Den fungerar utmärkt för mig - stapeln för satelliter den tar in är nästan alltid i topp och jag har EPE 3-4 meter. Däremot verkar den inte förstärka satelliter nära horisonten. Jag har inte heller testat mera metodiskt i tät skog eller annan signalskugga. Om jag inte har tillgång till 12 volt i bil eller båt kör jag den på ett litet 9-voltsbatteri i fickan.
 
Hej!

Tack för hjälpen. Jag undrar nu om antennen har en annan beteckning än RA-45 på det engelska företagets hemsida.

Eddie
 
GPSW-RRAD-45

Det borde vara denna, eller har jag helt fel? Kabeln är 5m istf 3 som på den sveska sidan men annars. Memme hur länge räcker 9V batteriet?
/P
 
Batterilivslängd

Mitt 9-voltsbatteri av standardtyp har inte tagit slut ännu, och dessutom minns jag inte hur mycket jag har kört på det. Jag fick en känsla av att det kan räcka 5 - 10 timmar. Det kan låta litet, men man behöver ju inte ha antennen påslagen hela tiden. Förresten är det säkert bättre att använda ett alkaliskt batteri eller ett laddningsbart. Den extra tillskottet av signaler behövs väl också mest om man vill hålla signalen i skog (jag återkommer med en ovetenskaplig rapport om effekten i signalskugga) eller stoppa GPS-en i fickan eller om man skall lägga in en viktig waypoint (kanske ta ut koordinaterna för en geocache). Huvudanvändningen blir väl annars i bil, särskilt i vissa bilar där vindrutan är metallbelagd för att ta bort imma (?). Enligt produktbladet fungerar RA-45 med 7 - 14 volts spänning och drar 28 milliampere. Vet man hur många milliamperetimmar man får ut från ett 9 V batteri bör man kunna räkna ut livslängden. Jämför de pågående diskussionerna "Vista batterier mm" och "Batterilivslängd Garmin eTrex Venture".
 
Energizers datablad

Jag tog återigen en titt bland Energizers datablad. Alkaliska 9V batterier borde räcka i 10 timmar, i 20°. Laddningsbara NiMh kan räcka max 5 timmar. Det beror på om RA-45 fungerar mellan 6V och 7V. Om inte verkar inte NiMh räcka lång stund.
Möjligheten att driva en RA-45 med batteri har gjort mig intresserad av en sådan. Att kunna ha GPS'n i en ficka och antennen i hatten ;-) vore bra i flera sammanhang. Det vore intressant att höra mer om era erfarenheter av detta.
 
Metallbeläggning

Metallbelagda rutor har man för att minska solinstrålningen. Jag har kört en Opel Zafira i Frankrike, den var omöjlig med GPS i framrutan. Det stod dessutom i bruksanvisningen till bilen. De hade lämnat ett hål i beläggningen bakom backspegeln, så att man kunde sätta transpondrar till motorvägsavgifter där.

Anders
 
Memme!!

Jag undrar vilken av de båda antennerna du köpte från GPW. Var det RA-45 eller RA-46??

RA-45 har väl nåt litet clips att klämma fast den lille antennänden som sänder va!? Men kan den drivas med spänningar ned till 8 V, det står ju bara 12 V i specen ju?? Och den sänder ca 40 cm

RA-46 kan däremot drivas med allt från 8-30 V, det ser ut som den har en annan lite större typ av sändarantenn. Den sänder också längre, 2-3 meter.

Så vilken var det nu då??

MVH Tony
 
Hej Tony!

Jag har antennen RA-45 som (tror jag) egentligen tillverkas av San Jose Navigation i Taiwan, http://www.sanav.com/. GPS Warehouse verkar ha satt en egen beteckning på den, men 45 är ju samma tal. Produktblad för den och RA-46 hittar man även på andra nätplatser om man söker på ra-45 och antenna.

Vad gäller spänningen för RA-45 står det 7-14 volt i bladet. Min obetydliga erfarenhet är att uteffekten långsamt minskar allteftersom spänningen i 9-voltsbatteriet faller. Det verkar alltså inte finnas någon tydlig gräns så att antennen plötsligt lägger av vid ett visst volt-tal. Den lilla sändarantennen sitter på en kvadratcentimeter kardborrband och till hör en ruta av självhäftande kardborrludd som man kan fästa på lämpligt ställe. Man kan också hålla fast antennen mot GPS-mottagaren med en gummisnodd – på framsidan, inte på baksidan för då skymmer metallen i apparaten. Produktbladet visar också förvirringen mellan 3 och 5 meters sladd till mottagarantennen. Jag tror att min är 3 m och det måste ju räcka om man inte har ett slagskepp att styra.

RA-46 tycks i första hand vara avsedd för inomhusanvändning, t.ex. för demonstration på mässor eller i butiker eller inne i stora fordon eller fartyg. I vart fall står det i produktbladet en varning om att inomhusantennen måste vara helt isolerad från utomhusantennen för att undvika rundgång av signalen (på samma sätt som en högtalaranläggning eller hörapparat tjuter om volymen är för hög). Det kanske räcker med ett biltak som isolering, men den fungerar säkert inte om man har mottagarantennen i nattmössan.

Memme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof Yttre antenn bra och billigt Navigering 10
Peaceful Yttre antenn Navigering 2
ceasar97 Garmin Astro Antenn Navigering 45
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
Homann Extern antenn till GPS? Navigering 12
Sjoco Garmin Quest antenn Navigering 2
Backlund Extern antenn Navigering 17
skiman Antenn 60 CS Navigering 31
magnuss Antenn till Ipaq Navigering 25
KrilleKrokodil "Re-radiating" antenn.... Navigering 3
marcuslundmark Antenn och Batteritid? Navigering 10
jasy Extern antenn för t.ex. Etrex Navigering 5
Siggebo Antenn till vista Navigering 1
Jonas.O Extern antenn till etrex? Navigering 2
Tony_Avesta Tester av antenn och fäste till Vistan. Navigering 9
olhe Billig och bra antenn Navigering 0
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.