XC heldämpat...eller?

Jag kör bara XC och är i köptagen av en ny MTB. Frågan är bara ifall man ska investera i en heldämpad( som är avstängbar) eller om ska nöja sig med framdämpare... Möjligheten att provköra är minimal eftersom jag är så pass lång så att democyklarna oftast är för små.
Smärtgränsen är 30kkr.
Jag förutsätter att man får ställa dämparens fördelar mot att cykeln blir tyngre... Är strax över 12kg mycket? Vad tycker ni?


tack på förhand
/
Hasse
 
Dämpning

Säger man inte rent allmänt att heldämpat mest sinkar när det gäller XC!? Det är ju egentligen avsett för downhill.
[Ändrat av XPAT 2002-04-29 kl 15:42]
 
Dyrt

Har provcyklat en Cannondale Scapel (bara inomhus i stor cykelaffär i USA), med lefty ELO (elektronisk lockout) fram och låsbar dämpare bak och oj vilken fin cykel! Men 40kkr+ kostar jävulsskapet!

Den kan varieras mellan helt stel, dämpning fram eller heldämpad och den måste vara en dröm i skogen

Kan man få tag på en cykel med låsbar dämpning bak så är det nog det ultimata. Men jag är skeptisk om du inte kan låsa den... Eftersom den är gjord för att köra heldämpad så kan vissa delargöras lättare Scotts lättaste heldämpade väger ju under 11 kg...

Så 12 kg för en heldämpad är nog ganska ok, min Klein med framdämpare väger ca 11 kg och den känns ju inte direkt tung!
 
Heldämpat för XC känns onödigt även om det finns klart bra hojjar för 30000:-! Jag tänker så här när jag drömmer om en cykel i den prisklassen...:
Heldämpat = mer krångel, mkt mer skötsel, sämre utrustning jmfrt med hardtail i samma prisklass.
Hardtail = ont i baken? - sadelstolpdämpare, stålram(Reynolds 853) för skönare känsla och mindre risk för rambrott, lättare osv.
Jag har faktiskt inte träffat nån som är helnöjd med sin heldämpade XC.

Tips http://www.cyclecomponents.com
 
jag är

Jag är faktiskt det. Visserligen är det jobbigt på stora stigar där man tappar kraft men när det går fort på ojämnt underlag kan man köra mycket fortare med dämpning. Och jag har inte låsbar men det lär väl bli det nästa gång man köper.
Thomas.
 
Jag är helnöjd

henrik_jernstrom; sa:
Heldämpat = mer krångel, mkt mer skötsel, sämre utrustning jmfrt med hardtail i samma prisklass.
...
Jag har faktiskt inte träffat nån som är helnöjd med sin heldämpade XC.

För 30KKr för man en j-ligt bra heldämpad cykel. Da haller komponenterna (läs dämparelement) sa bra kvalitet att de inte behöver speciellt mycket skötsel eller att de kranglar. Kör själv med en RS SID lockout vilket har funkat problemfritt över ett ar nu och jag har plagat den ganska duktigt. Lasmekanismen är bra när man pressar pa langa asfaltsrakor el. i väldigt langa motlut. Faktum är att jag inte använder den sa ofta. Är man trött sa är risken stor att man glömmer den i last läge när man trampar utför med möjliga ramskador som otrevlig följd. Har man rad tycker jag man skall unna sig en FS. Det är roligare. De fa nackdelar som finns övervinns av fördelarna och att cykeln blir mer allround. Som jag ser det finns det bara tva skäl till att inte köpa FS.

1. Man vill inte lägga ut de pengar som krävs för att fa prylar som funkar problemfritt.
2. Man är seriös tävlingscyklist.

/stefan
 
Heldämpat är kanonbra

jag bytte förra sommaren till heldämpat och liksom du kör jag bara XC. Det är superskönt och jag kommer aldrig att byta tillbaka till hardtail. Min fullbumpa (Klein Adept) har endast 2,75 tums fjädring bak vilket räcker för att jämna ut slag och stötat samt ger bättre kontroll (bakdäcket ligger mot stigen ist.f studsa omkring i luften).

Den är minst lika kvick och bra som en hardtail och viktökningen är minimal. Tror att en Klein Adept Race går att få för ca. 26-28 kkr så det är ju inom intervallet.

Även Gary Fishers Sugars sägs vara mycket bra så de är nog värda att titta på.

Lycka till.
 
Test i Funsport

Kolla även senaste numret av Funsport mountainbike. Där har dom testat just det du frågar efter. Kommer iofs inte ihåg vilka prisklasser det var i.

/Mattias
 
Re: Test i Funsport

mlindstrom; sa:
Kolla även senaste numret av Funsport mountainbike. Där har dom testat just det du frågar efter. Kommer iofs inte ihåg vilka prisklasser det var i.

Testen i Funsport är anmärkningsvärt usla. De kan inte tas på allvar. Kolla den här tråden:

http://www.funsportmountainbike.com/phorum/read.php?f=1&i=37945&t=37945

Om man funderar på att köpa en heldämpad har man mycket mer glädje av MBA.

Jag åker på en heldämpad och är utomordentligt nöjd. Den har utlåsning men jag använder den praktiskt taget aldrig, inte ens på väg annat än i extrem motvind när man tar till vad som helst.

Per
 
Byt bara ramen!

Jag har kört heldämpat sedan 1995 och är precis lika nöjd som dämpad. ;)
Kör rätt teknisk och knäckte därav min förra ram (ProFlex) men jag plockade av alla komponenter och slängde på dem på en Giant-ram med Foxdämpare bak. På så sätt fick jag en toppskicksutrustad heldämpad för 7000:- (ramen var lätt begagnad och förra årets modell).

Niklas
[Ändrat av niglas 2002-05-02 kl 10:38]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
zzeezz Vandringsled eller MTBled?? Mountainbike 48
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6
Nils-Åke SIDI Dominator 2 ? topp eller flopp Mountainbike 2
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.