Wobblerhjälp sökes

Jag har fiskat en del i mina dar men mest med skeddrag och liknande. Nu har jag fått upp ögonen för wobblers och skulle gärna vilja fiska mer med sådana. Men som ni nog vet finns det en uppsjö av olika modeller och märken. Det finns även de som flyter, sjunker, svävar, låter osv.

Är det någon som har några tips på wobblers och vilka funktioner,främst om de ska flyta eller sjunka, som passar för insjöfiske efter gädda? Är mycket tacksam för svar.

Hälsningar Martin
 
conrad

finns i flyt/svävande och i sjunk. funkar hur bra som helst om förutsättningarna är rätt :)

Precis som med allt annat betesval så är förhållandena viktiga samt hemtagningens hastighet, variation m.m.m.

Zalt gillar jag, conrad har jag plockat många gäddor på. Hi-Lo en klassiker.
Annars rekommenderas jiggar i alla dess former.

BZ/
 
Wobblers

Jag skulle rekommendera Bomber Magnum, zalt och hi-lo.
Egentligen är det nog inte modellen som är det viktigaste (man behöver några olika) utan färgen och på vilket djup den fiskar (flyt, svävande eller sjunk).
Det finns inte vad jag vet någon wobbler som alltid lockar till hugg utan vissa dagar krävs en djupgående röd-vit hi-lo och andra dagar en flytande gul-svart zalt.

Mitt tips är att köpa alla möjliga wobblers i olika färger och former.

/Pajaro
 
En vanlig och en ovanlig...

Mina två standardtips är Rapala Original (går knappt att kasta, men fiskar även i extremt grunda vatten och i ingen fart!) och ABU HiLo (som funkar i de flesta vatten). Ett mellanting mellan skeddrag och vobbler är ju Rapala Minnow spoon, förslagsvis den vasskyddade som går överallt!

Mitt ovanliga tips är att köpa Hans Nordins bok "Vobbler", och börja göra vobbler själv. Det är busenkelt och skitkul, och kan bli rätt avancerat om man har den läggningen. Har själv fått ut mycket nöje (och nyttig kunskap!) ur den boken!
 
Bomber och fejkbombern "conrad" har jag aldrig fått ut något av. Däremot hi-lo, rapala countdown, zalt och swim-whizz har tjänat mig väl. En favorit är en fejkad swim-whizz inköpt på en konsum stormarknad för 29kr, även små gäddor gillar stora (55g 15-20cm) beten tycks det.

Jag fick en gång för mig att tälja lite egna vobbler efter att ha läst någon gammal bok om sådan hemslöjd. Det kostade mig en fingertopp och sedan dess låter jag andra snickra mina beten.
 
Bomber och fejkbombern "conrad" har jag aldrig fått ut något av. Däremot hi-lo, rapala countdown, zalt och swim-whizz har tjänat mig väl. En favorit är en fejkad swim-whizz inköpt på en konsum stormarknad för 29kr, även små gäddor gillar stora (55g 15-20cm) beten tycks det.

Jag fick en gång för mig att tälja lite egna vobbler efter att ha läst någon gammal bok om sådan hemslöjd. Det kostade mig en fingertopp och sedan dess låter jag andra snickra mina beten.

tänk så olika det kan vara! Kan det vara hemtagning och vatten som gör sådan skillnad?
Jag ska erkänna att jag aldrig tagit gädda över 10Kg på conrad... men det skyller jag på att gäddan på 8.7kg var rejält urlekt.
har fått en uppsjö runt 2-6kg på den wobblern (en conrad var så vältuggad att den gick av i ett mothugg... tror dock att den gäddan lyckades bita där alla andra bitit)

Så conrad funkar hyfsat för mig :)

BZ/
 
så är det helt klart. Får alltid mest och störst på jiggar när det gäller gädda, abborre och gös. Där är det tom med färg och fabrikat som spelar roll (man är inte lite insnöad)

BZ/

Får man verkligen fisk på såna där tingestar?? Har provat ett par gånger utan att få ens ett endaste litet napp. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.