Weekend turer från Uppsala?

Hej, jag har aldrig paddlat i Uppsala tidigare och undrar om någon har några bra förslag på två dagars paddlingar i Uppsala trakten. Det bör vara max 4 mil enkel resa.

Övernattningsplatser? Helst skog/ö, inte camping.

En fråga till när jag ändå är i farten. På kartan över Ekoln/Mälaren ser jag att det finns en å i Ekolns västra del, Örsundså. Den ser ut att vara ganska bred och gå långt in i landet. Någon som vet om den är paddlingsbar?
 
Tack för tipsen. Kanotguiden gav inte så mycket när det gäller Uppland, men "din" sida var bra. Fanns många av de arrangerade turerna man kan inspireras av.
 
Gissar att du skall paddla kajak, och utgår från typ Skarholmen, eller i alla fall norra delen.

Det finns inte så många huvudriktningar. Som du själv nämner, kan man paddla västerut in i Lårstaviken när man når Ekolns södra del, och passera Wiks slott. Man borde kunna paddla till Örsundsbro via ån, tycker mig ha sett en liten båthamn där vilket borde tyda på bra förbindelse med Mälaren. Hur landsskapet längs ån ser ut vet jag inte.

Om man vid början av Lårstaviken i stället viker av söderut, paddlar man ner i Gorran, och kan komma runt Biskops Arnö. Det borde finnas rätt bra campingmöjligheter vid stränderna av Gorran.

Det sista alternativet är att istället vika av österut och därefter söderut förbi Skokloster (1mil) och vidare till Sigtunafjärden (2mil). Om du vill paddla längre fortsätter du vidare till Kairo-Stäket-Kalhäll o.s.v. Om du inte ser upp, hamnar du i Stockholm (8 mil) :) Det finns bra möjligheter att tälta längs stränderna.
 
Ja, just ja... Kajak kan man ju också paddla...

Även på typiska kanadensarvatten som åar. Mycket trevligt. Nästan garanterat vatten "där inga andra båtar kommer fram" :)

För Ekoln kan jag ju passa på att göra smygreklam för vår (FF Uppsala) eminenta "skridsko- och kanotkarta", tryckt på vattentåligt Tyvek!
 
Jag håller mig utanför kajak vs kanot debatten ;)

Men ja, det är kajak jag tänker ta mig fram med den här gången. Har paddlat nästan uteslutande kanot på Strömsholmskanal, men nu vill jag prova något annat. Brukar bli förbikörd av kajaker mest hela tiden och tänkte prova omkörningfilen nu...

Biskopsarnö låter som en bra tur, ska kolla lite efter bra sovplatser. Ska kolla upp den där vattentåliga kartan också, jag lovar.
 
Förra året paddlade jag sträckan förbi BiskopsArnö och sedan vidare till Bålsta och sedan tillbaka samma dag, startade ungefär vid Skarholmen (Uppsala). Turen passar bra för kajak tycker jag, rätt omväxlande. För att få turen till att bli 80 km totalt kan man ju hålla strandkanterna och inte ta närmaste vägen. Då blir det också lite variation och man känner inte att man paddlar sträckan två gånger. Funderar faktiskt på att paddla den turen i år igen om jag får ett ryck. Tror att jag mätte upp sträckan till 54 km (raka vägen tor).

Att paddla till Sigtuna fram och tillbaka från Uppsala (52 km tor) går det med och om man vill lite längre så tar det ju inte stopp där.

Ån är nog roligare i Canadensare tycker jag. Paddling i Fyrisån norr om Uppsala har jag ingen egen erfarenhet av, men jag gissar att det blir rätt trist också, i en kajak.

Om man vill ha en längre tur någon gång funderar jag på om det är trevligt att paddla ner till Bålsta, sätta på hjulen på kajaken och gå söderut till badplatsen (tar väl en timma) och lägga i där, paddla förbi Kungsängen och upp norrut via Sigtuna till Uppsala igen. Men utan att ha mätt upp sträckorna så känns det som en 3-4 dagars tur och inte 2 dagar som du ville ha.
 
Tackar Per :)

Jag ska till att köpa kajak och håller som bäst på att hyra runt lite för att se vad jag egentligen är ute efter. Ska titta närmare på er uthyrning.

Hur är det med öppettider och säsong?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Maj-turer Paddling allmänt 19
jazzmatsa April-april-turer Paddling allmänt 31
Kaj Yak K2 för kortare turer i skärgården Paddling allmänt 4
Spinspider Turer och råd för paddling Paddling allmänt 5
KristinE-D Tips på turer vid Höga Kusten Paddling allmänt 8
rick0157 Bra turer o läger runt Utö? Paddling allmänt 2
lala kajakuthyrning och turer i Stockholmstrakten? Paddling allmänt 4
johande tips på turer i nordnorge Paddling allmänt 1
Stor Längre turer i Alaska Paddling allmänt 4
3328 Förslag på turer kring Lofoten? Paddling allmänt 2
Turer i inland och fjäll Paddling allmänt 1
Kajak turer i Norge? Paddling allmänt 0
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
LennartW Kanotplats i Uppsala sökes Paddling allmänt 4
casey Kajakdag på Fjällnora (Uppsala) Paddling allmänt 0
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
frebj Kajakförvaring i Uppsala Paddling allmänt 4
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Apebrain Kajakplats i Uppsala Paddling allmänt 0
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
red76 Kalix-uppsala? Paddling allmänt 11
LFN Kajakplats Uppsala Paddling allmänt 6
BOBen kajakplats i Uppsala Paddling allmänt 0
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
havsoring Kajakplats Uppsala Paddling allmänt 15
toblotron (Uppsala) Sunnerstastugans uthyrning öppen? Paddling allmänt 5
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Vandrare Kajaktävling i Uppsala 31 mars Paddling allmänt 1
grix Kajakbyggare Uppsala Paddling allmänt 1
Anja S Kajakförvaring i Uppsala? Paddling allmänt 0
avslutad Paddling Uppsala Paddling allmänt 2
Väbeln Kajakplats i Uppsala Paddling allmänt 1
Vandrare Kajakprovardag i Uppsala? Paddling allmänt 1
johanv kajakförvaring Uppsala Paddling allmänt 0
gös Tidsuppskattning för att paddla Uppsala-Sandhamn?? Paddling allmänt 4
Nybliven kajakledare önskar hyra båt i Uppsala Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.