Walkie-Talkie i mobilen

När jag läste rubriken på artikeln trodde jag att de menade att man programmerade om mobilen att snacka direkt med en annan mobil. Att använda PTT på det där viset är ju ungefär samma utveckling som ip-telefoni. Man tar inte upp nåt utrymme i kanalen när det är tyst och därmed kan man sänka kostnaden.

Med vanlig telefon, eller vanlig mobiltelefon, så har man ju en reserverad kanal oavsett om man skickar data på den eller inte.

Nackdelen med "paket-telefoni" är ju att det kan bli fördröjningar eftersom kapaciteten inte är garanterat (den kan ju köra ihop sig i nån knutpunkt nånstans).
 
Flera på samma linje?

Ett område där detta vore intressant är långfärdsskridskoåkning med många grupper på luriga isar där det vore intressant att nå alla ledare på en gång. Skulle det vara möjligt med gruppanrop med det här systemet? Kan man ligga uppkopplad hela dagen och bara tillåta anrop från de som ansluter sig på morgonen?

Undrar Thure
 
R 250

Ericssons gamla R250 fanns med inbyggd com-radio men det gillades inte av Telia så den lösningen förbjöds att användas i Sverige.......

(R250 den första vatten och stöt tåliga mobilen)
 
Det är väl "early days" som man säger, utvecklingen kommer gå fort framåt. 1/10 av priset mot vanliga mobilsamtalstaxor för att spela in en liten "prat" och skicka iväg är intressant i alla fall. Dåliga räckvidden på de billiga walkie-talkisarna som blivit populära har i alla fall gett mig kalla fötter. Detta kanske kan ersätta jaktradio mm om några år också. Jag är ingen expert på GPRS men nog ska datapaketen i teorin kunna nå multippla användare?
 
Re: Flera på samma linje?

Ett område där detta vore intressant är långfärdsskridskoåkning med många grupper på luriga isar där det vore intressant att nå alla ledare på en gång. Skulle det vara möjligt med gruppanrop med det här systemet? Kan man ligga uppkopplad hela dagen och bara tillåta anrop från de som ansluter sig på morgonen?

Det är säkert tekniskt möjligt, frågan är bara hur operatörerna väljer att utforma tjänsten, om dom lägger in stöd för gruppanrop.

Kanske läge att framföra ett önskemål till aktuell teleoperatör.

/Ulf
 
Re: Flera på samma linje?

thureb; sa:
Ett område där detta vore intressant är långfärdsskridskoåkning med många grupper på luriga isar där det vore intressant att nå alla ledare på en gång. Skulle det vara möjligt med gruppanrop med det här systemet? Kan man ligga uppkopplad hela dagen och bara tillåta anrop från de som ansluter sig på morgonen?

Undrar Thure

Ja, det går i princip. Se:

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=30327

Johannes
 
Re: Flera på samma linje?

thureb; sa:
Ett område där detta vore intressant är långfärdsskridskoåkning med många grupper på luriga isar där det vore intressant att nå alla ledare på en gång. Skulle det vara möjligt med gruppanrop med det här systemet? Kan man ligga uppkopplad hela dagen och bara tillåta anrop från de som ansluter sig på morgonen?

Undrar Thure

Det är högst troligt att man delar in sin kontaktlista i grupoer. Sedan kan man skicka sitt meddelande till alla i gruppen.

Sådan funktionalitet finns redan idag med SMS. Då får du snabbt tag på dina ledarkollegor. Fördelen med SMS är att mottagaren snabbt hittar det i sin telefon, slipper ex ringa mobilsvar. Nackdelen är att det är lite jobbigare att skriva än att ringa.

Mvh Olof
 
Re: R 250

mr.murphy; sa:
Ericssons gamla R250 fanns med inbyggd com-radio men det gillades inte av Telia så den lösningen förbjöds att användas i Sverige.......

(R250 den första vatten och stöt tåliga mobilen)

Om jag är rätt underrättad så var det inte något som förbjöds. Däremot behövde Telia köpa till utrustning till nätet och de ahr antagligne gjort ebdömningen att de inte kan räkna hem en sådan investering.

/Patrik,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.