Vridringen runt dykaruret?

Hej. Jag tänker köpa ett dykar ur. Nu undrar jag om någon vet vad och hur man använder den vridbara ringen runt klockan till? Hälsningar Gustav
 
Ringen användes förr på analoga dykklockor för att mäta tiden man varit nere. En typ av primitiv tidtagning helt enkelt. Man vred ringen så att pilen hamnade vid munutvisaren som blev "tid 0", och sedan avläste man tiden på ringen.

Nu använder man digitala klockor eller dykdatorer.

mvh
Johan
 
tänk på att ringen bara skall kunna ändras moturs så att tidsangivelsen inte kan bli åt fel håll så att säga..
 
Med- el. moturs?

-Patric-; sa:
tänk på att ringen bara skall kunna ändras moturs så att tidsangivelsen inte kan bli åt fel håll så att säga..

Hm, jag förstår inte hur du menar? Man vrider väl helt enkelt bara ringen så att minutvisaren står mot nollan på ringen, och sedan låter man ringen vara stilla medan visaren rör på sig. Vad spelar det för roll vilket håll man vrider ringen åt, så länge man ställer nollan rätt? Jag har gått dykarkurs men det är ett par år sen så jag kanske glömt nåt. :)
 
Mycket riktigt, man rör inte på ringen under dykning. MEN precis som Patric skriver så är det viktigt att ringen inte kan röras åt båda hållen. Det beror på att OM man råkar stöta i något så att ringen flyttar sig, så ska det uppkommna felet i tidtagningen, vara på rätt håll.

Dvs, den ska visa att du varit nere längre tid än du faktiskt har, och inte kortare tid än du faktiskt har. En säkerhetsgrej mot kväveöverdos helt enkelt.

Johan
 
Kretz; sa:
Dvs, den ska visa att du varit nere längre tid än du faktiskt har, och inte kortare tid än du faktiskt har. En säkerhetsgrej mot kväveöverdos helt enkelt.

Ah, naturligtvis! Det borde jag såklart ha räknat ut. Det är bra att vara listig när man dyker. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.