Volym på arméns Haglöfs-rygga?

Hej!

Har märkt att det finns en överväldigande kunskap om ryggsäckar här, så jag slänger in en liten undring...Jag har en ryggsäck från svenska armén, årgång okänd dock märkt med texten "Haglöfs Torsång" (70-tal?) och jag undrar om nån vet vilken volym den håller? Som okunnig på ryggsäcksområdet, har jag faktiskt ingen aning. Den ser "medelstor" ut, försedd med galon i botten och på insidan av locket och är försedda med två rejäla sidofickor. Det finns konstigt nog inget avbärarbälte på den, kanske har det försvunnit nån gång...

//Anders
 
70 liter

Det låter som det handlar om "Ryggsäck 70L" dvs 70-literssäcken som var avsedd främst för jägarförbanden. Ett avbärarbälte av ganska enkelt slag (i alla fall jämfört med dagens bälten) fanns på den, så det har nog som sagt försvunnit på något sätt. Den används i stort sett inte alls numera utan har ersatts av modernare säckar.
 
Ok, tack så mycket för infon. Inte för att det är avgörande, men det är ju alltid intressant att kunna jämföra med andra säckar. Jag ska fjällvandra för första gången nästa vecka och köpte denna Haglöfs för modesta 45 kr på Överskottsbolaget. Jag dristade mig till att tvätta den med såpa, då jag tyckte den hade en omisskännlig doft av förråd...så ev. impregnering har väl gått åt skogen; Tycker du jag borde impregnera den (m t.ex. Impregnex)?

//Anders
 
Ett alternativ kan ju vara att köpa ett "riktigt" regnskydd modell större. Inga problem att använda det även om du i framtiden vill införskaffa en modernare säck.

Henrik
 
Instämmer med ovanstående. Imprenex och liknande förbättrar visserligen skyddet mot regn, men ett löst regnskydd är det bästa.
 
Sarvi; sa:
Är det en av denna typ som du har?

M7085-015011_big.jpg
Exakt den är det! Vilken lycka att veta vad man bär på ryggen ;) Tusen tack för hjälpen! Om den funkar bra så räknar jag med att den ska vara med mig för överskådlig framtid, annars får den väl duga som träningsryggsäck inför framtida expeditioner...Utan att ha testat den ännu, tycker jag den känns väldigt stabil tack vare den kraftiga ramen. Ska, som sagt, bara komplettera den med ett avbärarbälte så torde den vara komplett. Tänkte fästa tältet i de långa remmarna ovanpå locket och ev. hänga nån extra påse i ramen undertill.
 
Oavsett om man har regnskydd på ryggsäcken så är det bra att "fodra" säcken med en kraftig sopsäck som man sedan packar allt i (sedan försluts allt som är fuktkänsligt i separata påsar).
 
Avbärarbälte?

Är Du säker på att inte avbärarbältet är vikt bakåt och fäst på något sätt?

Det var ett inte helt ovanligt sätt att ha det, när inte det krävdes för att avlasta axlarna, och man inte ville ha remmar flaxande omkring.

Har Du inget avbärarabälte på säcken - hur ser den då ut på ryggsidan längst ned? Finns det något ramband över huvud taget? Om det inte finns det blir nog inte upplevelsen så behaglig...
 
KLAGER; sa:
Oavsett om man har regnskydd på ryggsäcken så är det bra att "fodra" säcken med en kraftig sopsäck som man sedan packar allt i (sedan försluts allt som är fuktkänsligt i separata påsar).

Hm, han skulle väl inte ut och åka skridskor?:)

Fast med tanke på hur sista veckan varit med regn, så kanske det är ett bra råd.

Jag gjorde lumpen 82/83 och då hade vi säckar av en något modernare typ. Kanske en liknande ram, men möjligen aningen ljusare säck och som jag minns det inga remmar av läder, utan nylonremmar med Fixlock spännen. Snölås tror jag.
 
Re: Avbärarbälte?

liqliq; sa:
Är Du säker på att inte avbärarbältet är vikt bakåt och fäst på något sätt?
Ja, tyvärr...Det sitter en pigg på vardera sidan i ramens nedre del, jag antar att det suttit fäst där. Dock finns bandet mot ryggen på plats. Jag har ett brett spännband jag brukar använda till resväskor, tänkte köra med det som avbärare...

//Anders
 
Har en likadan ryggsäck och jag har använt den rätt mycket genom åren. Alla detaljer är robusta o tåliga o går inte sönder i första taget.
Enligt Soldr Mtrl P (från 92) heter den Ryggsäck 70 L och var avsedd för förband som ska klara sig under en längre tid tex jägarförband. Bla kan man bära skidor genom att stoppa in dom bakom sidofickorna.
Vi hade den i flygvapnet under tiden jag gjorde lumpen 93-94 så den är rätt modern ändå. Kan du bara fixa midjebältet får du nog mycket nöje av den i framtiden...

[Ändrat av pejo 2005-07-26 kl 12:07]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
Kangarouge Tillräcklig volym? Transportera 13
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.