Vittangi älv Norbotten

Någon som varit där och upplevt fisket. Vittangi by skall vara en bra utgångspunkt för flugfiske efter grov harr med närhet till Kalixälv, Torneälv, Vittangi älv samt inte minst Lainioälven. Skall eventuellt dit i början på augusti för harr och öringsfiske av klass. Någon som har nått att berätta om fisket eller naturen "så väl bekomme"
 
Lainio, torne, muonio älvar

Om vittangi vet jag inte så mycket, men om du tar dig till Lainioälven så skall det finnas rikligt med fisk enligt utsagor från fiskande kompisar (lax, och harr).
Kolla in (http://www.laplandincentive.se), eller turistbyråerna - de har stenkoll.
Torneälven vet jag ärligt talat inte om det finns så mycket fisk i; själv har jag aldrig fått nått... :) Men å andra sidan är jag inte heller så fiskeintresserad... och rykterna går ju i och för sig om fina fiskar i gränsälven. Såå, min rekommendation är Lainioälven. Följer du dessutom den uppströms upp mot vildmarken tror jag inte att du (upplevelsemässigt) blir besviken... Lycka till
 
Hade en flickvän från Vittangi så i byn har jag varit en del... fruktansvärt mycket mygg längs älven om du har otur och ganska mycket "civilisation" i nedre delen av älven.
Mitt intryck av Vittangiälven är att stränderna är rätt vildvuxna så fisket blir lidande pga detta, det enda jag fått där är myggbett och blöta skor. Däremot får man fin öring i Torneälven norr om byn och harr (på nät (förlåt... :) ) i höjd med campingen men båda kräver båt...

Mitt råd är att utgå från Lainio by och satsa på Lainioälven (har inte provat själv, bara blivit rekommenderad) då denna är mer lättfiskad från stranden och ska innehålla fin fisk...

/M
[Ändrat av granbom 2003-05-04 kl 03:46]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.