visa flera områden (friluftskartan) samtidigt?

Hej.

Mycket nöjd Quest-ägare, så här långt, har jag en fråga ang. friluftskartan och mapsource.

Jag har köpt 3 områden av friluftskartan, och vill använda dom i mapsource, men borde det inte gå att ha alla dessa tre områden öppnade samtidigt? Är det bara jag som inte förstår hur, eller går det inte?

Mvh//Henrik
 
Med risk för att säga fel:

Varje område är en separat mapsourceprodukt, som City Select Europa och City Select North America och Bluechart.

Till en GPS skulle du kunna ladda ned img filer ur varje produkt och ha dem i GPSen samtidigt.

För att detta ska vara möjligt i mapsource behöver du stuva om filerna och göra en ny tdb fil som omfattar alla de img filer som du vill ha med i din sammanslagna produkt. Du gör alltså en sammanslagen produkt. Den behöver nog ett nytt produktnummer i registret också för att kunna visas i Mapsource.

Det går och det är förmodligen inte så svårt men jag kan inte tekniken.

Jag antar att det bara är ett mindre antal img filer (delkartor) ur respektive område som intresserar dig. Då skulle du kunna testa med att lägga in en img fil från någon av de andra områdena i bilblioteket för kartfiler i det område som du är mest intresserad av och se om kartan dyker upp.

Samma problem dyker upp med egengjorda kartor, t ex de många över ryska städer. Där är varje stad en produkt och består blott av en fil men du kan ej se dem samtidigt i Mapsource, såvida du inte sammanfogar dem till en produkt.
 
jonasolof; sa:
Då skulle du kunna testa med att lägga in en img fil från någon av de andra områdena i bilblioteket för kartfiler i det område som du är mest intresserad av och se om kartan dyker upp.
Nä, det går inte för img-filerna har liknande (samma) namn i de olika Frilufts-områdena.

Du får nog hacka i dig att du inte kan titta på alla områdena samtidigt i din PC. Om du inte är väldigt hemma på GPSMapEdit och kan slå ihop områdena som Jonas skrev. (Det är precis som med Lantmäteriets kartor, du kan bara öppna en produkt i taget.)

Däremot går det bra att ladda in flera områden i din GPS, om du har tillräckligt med minne.
 
Hej igen..

Ok! Då vet jag...
En annan fråga ( kanske skulle ha varit en ny tråd? )
Kan man på något vis se hur mycket minne man har kvar i gps:en, innan man laddar in kartorna?

mvh//Henrik
 
Allt minne, för varje gång du laddar in nya kartor rensas minnet från de gamla. Du måste således göra ett nytt kartset i Mapsource med alla de kartor du vill ha. Obs dock att det går att spara ett kartset under specifikt namn. Med USB går överföringen så snabbt att det inte är ngt större problem dock. 25 MB tog ett par minuter igår på en GPSMAP 76C.
 
jonasolof; sa:
Allt minne, för varje gång du laddar in nya kartor rensas minnet från de gamla. Du måste således göra ett nytt kartset i Mapsource med alla de kartor du vill ha. Obs dock att det går att spara ett kartset under specifikt namn. Med USB går överföringen så snabbt att det inte är ngt större problem dock. 25 MB tog ett par minuter igår på en GPSMAP 76C.

Ok, jag har till mitt förtvet inte hunnit leka någonting med min nya quest...men det var nästa så jag misstänkte att det fungerade.
Hur är det min mina waypoints och så, försvinner dom också varje gång du lägge3r in nya kartor??

Mvh//Henrik
 
salis; sa:
Hur är det min mina waypoints och så, försvinner dom också varje gång du lägge3r in nya kartor??
Nej, du kan välja att överföra waypoints också samtidigt som du laddar in kartor, men de adderas i så fall till de befintliga i enheten.

Normalt sett raderas waypoints bara ur GPS:en om du själv manuellt gör det eller när det görs en total återställning av samtliga parametrar (på vissa modeller sker sådan fabriksåterställning vid uppdatering av GPS:ens styrprogram, firmware, så se till att ha sparat en kopia av dina waypoints till datorn i förväg).
 
IMG2GPS bör kunna ladda ...

... ner kartor som finns i olika mappar i datorn. Sök på det programnamnet här på Utsidan! Man behöver även programmmet SendMap20 i bakgrunden.
 
Re: IMG2GPS bör kunna ladda ...

Memme; sa:
... ner kartor som finns i olika mappar i datorn. Sök på det programnamnet här på Utsidan! Man behöver även programmmet SendMap20 i bakgrunden.
Om du menar ladda ner kartor till GPS:en så klarar också MapSource att utan problem ladda ner kartor från olika produkter.

Det jag tror Henrik var ute efter var att se dem i en och samma vy i datorn. I MapSource kan man i och för sig lätt växla mellan produkterna (och välja vilka segment från varje man vill ladda ner) men man kan normalt bara titta på en produkt i taget på skärmen.
 
Re: Re: IMG2GPS bör kunna ladda ...

[/QUOTE] men man kan normalt bara titta på en produkt i taget på skärmen. [/QUOTE]

Det går dock bra att starta MapSource i flera fönster och vis dom sida vid sida!
 
Re: Re: Re: IMG2GPS bör kunna ladda ...

olhe; sa:
Det går dock bra att starta MapSource i flera fönster och vis dom sida vid sida!
Ja det var en kreativ möjlighet jag inte ens tänkte på. Dock gissar jag att anledningen till att man vill visa flera Friluftskartor samtidigt är att man där de överlappar varandra vill välja ut områden från den karta som passar bäst att ladda ner. Då måste man med din metod hålla tungan rätt i mun för alla kartval måste göras i samma instans av programmet för att det skall vara möjligt att ladda ner dem till GPS:en.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Program för att visa höjdprofil/banprofil? Navigering 7
majjen Visa spår? Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
jonasolof NAvitel - nytt kartprogram för att visa vektorkartor Navigering 6
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
SNEN Visa två koordinatsystem samtidigt i en Gpsmap 60c Navigering 4
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Caminista Mobilapp som kan logga och länka ihop flera rutter? Navigering 8
Mullemek Bra GPS-Logger för flera dagar Navigering 8
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
Matte83 Flera Garmin kartor i samma enhet? :S Navigering 7
manlan OpenStreetMap - flera kartor samtidigt? Navigering 5
Ibasto Flera kartor??? Navigering 3
Antoze Flera kartor i Garmin 60CSX. Hur Då ??? Navigering 7
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
GasGrill Flera kartor i Garmin 60csx Navigering 4
UsedToBeNice Flera kartor i GPS:en Navigering 2
mikke73 Flera kadensgivare till samma Garmin Edge ? Navigering 0
DTM Flera program samtidigt i PPC vill inte funka Navigering 7
Mindcrime Två områden samtidigt i GPS map60C? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.