Vinterskor MTB

Jag är trött på att frysa fötterna av mig på vinterns cykelturer och skall därför köpa ett par cykelskor modell vinter. Jag har hittat två intressanta alternativ. LAKE MXZ300 och Gaerne Eskimo. Finns det någon som har erfarenhet av någon av dessa och vågar sig på en liten recension?

Mvh/ Per
 
Lake MXZ300 är bra och fungerar fint till alla SPD system. Dom är rejäla kängor och går bra ner till 10 minus grader eller så. Jag skulle definitivt rekommendera dom om du har snabb vägcykling eller intesiv mtb i åtanke. Lägg till en 1/2 storlek så får du in tjocka strumpor också.

Gaernes kängor har jag inte sett. Dock har Sidi också en vinterboot som jag måste rekommendera emot. Den pallar inte för väder och vind under minus sträcket.

Om du bara vill ut och busa i skogen några gånger skulle jag nog rekommendera platform pedaler och vanliga kängor, kanske med Powergrips som tillägg. Klart billigare än SPD skor, och varmare. Dom som cyklar Iditabike använder det systemet.

Vad kör du för däck?

mvh,
Christian
 
Twister

Tack för ditt svar. Jag är en halvdålig landsvägscyklist som är heldålig på MTB. Mestadels kör jag grusvägar eller lättare stigar så några avancerade däck eller andra grejor är det inte frågan om. Twister heter däcken. När man tittar på bilder så ser Lake lite tåligare och smidigare ut så det får nog bli dem fast de är dyra. Jag har stora problem med frusna fötter så trots skoskydd, elsulor och ullfrotte- strumpor fryser jag. Sista försöket förhoppningsvis- Lake.

Mvh/ Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.