Vinterkängor

Hej hej, är ute efter vinterkängor men vet inte var jag ska börja leta så tänkte se om någon har tips här.

Kommer främst användas till vardags och för vinterturer av varierande längd.
Skulle vilja att de är:
Rätt långa, 25cm+
Vattentäta och gärna ändå lite luftande om möjligt, men vattentäthet är större prio.
Snabbtorkande/löstagbart foder om dom är fodrade.
Ett plus om dom funkar med vita blixten bindningar.

Har väl inte obegränsad budget men allt är av intresse, så jag vet vad jag har att välja på.
 
Är ingen expert på området, men Jörnkängan Antifrys som nämns ovan ska ju vara legendarisk. Hur väl det stämmer kan jag inte säga, men de har iaf en filt-innersko som är 1 cm tjock, cellgummifot samt läderskaft.

Köper du modellen med "näbb" bör det inte vara några problem med någon skidbindning som har tå-rem.
 
Yllefodrade gummistövlar, finns både med och utan löstagbart yllefoder. De har dessutom sula som passar till skidorna, militären både i Sverige och Finland använder dem. De är både vattentäta och höga, och de blir inte stela även om temperaturen går under -30
 
Yllefodrade gummistövlar, finns både med och utan löstagbart yllefoder. De har dessutom sula som passar till skidorna, militären både i Sverige och Finland använder dem. De är både vattentäta och höga, och de blir inte stela även om temperaturen går under -30

...och de kostar inte heller multum. Rekommenderar personligen löstagbart foder eftersom det går fortare att torka. Gör ju också att man i värsta fall kan använda stövlarna utan foder (med ett extra lager raggisar) om man nu inte hinner torka dem men ska ut igen.
Jag har också blivit enormt förtjust i att slippa snöra kängor, så för mig är det också ett argument för gummistövlarna...

Nokian Tuura är det väl rätt många som använder.
 
Egentligen är stövlar med urtagbart filtfoder ganska underskattat, och något man ofta glömmer bort. Ska man nu gå längre sträckor på plogad vinterväg kanske de inte är helt optimala, men för snö-pulsning, tegsnäsåkning eller stillasittande aktiviteter finns egentligen inga nackdelar.

Många kanske tycker att de andas dåligt, men jag säger nog faktiskt nej där. En löst sittande stövel andas förmodligen bättre än en "formgjuten" läderkänga. Förutsatt att stöveln sitter ganska löst i skaftet och foten, vilket Nokian brukar göra.
Powerboot (är det så den heter) marknadsförs ofta som supervarm, men den sitter ju så tajt att man blir sjöblöt efter tio minuter. Sen att fodret tapper loftet ganska omedelbart gör ju inte saken bättre.
 
Tack! Bra tips. En fråga ang stövlar.. blir det inte halt eller har dom något bättre underlag än dom vanliga sommargummistövlarna?
 
Jag tycker de har bra fäste.

Mina sommargummistövlar har dessutom djävulskt mycket bättre fäste än mina lundhagskängor, men jag vet folk som har motsatt erfarenhet, så sulorna på mina lundhagisar är kanske måndagsexemplar.
 
Ändrar mig lite från dag till dag här. men nu är jag rätt fast på Jörnkängan. Då är frågan vilken modell. M96, original eller antifrys. Gillar den röda färgen på lädret som M96an har här: http://butik.allmogejakt.se/index.php?route=product/product&path=42&product_id=65 men kanske man kan få på de andra modellerna också? Vilken rekommenderar ni? Vill gärna ha en som funkar både vinter och sommar.


Men rött är ju helt ute i år, det skall ju vara mera åt det cremefärgade hållet i år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.