vinter tälta med ultamid

Hej,
Jag har planerat sova ute en del i vinter.
Ska prova lite hemma vid, innan en tur på fjället i vinter.

Jag har lite funderingar kring uppsättning av tältet. känns som det kommer bli väldigt tätt vid mycket snö.
Hur gör ni som använder ultamid eller liknande tält med ventilation i tältet vintertid?
använder ni golv i tältet?
 
Jag skulle vända på frågan och säga att om det inte är tätt mellan tältduk och snö så kommer tältet att fyllas med snö m det blir snödrev på fjället.

Tältade en del på 90 talet i ett hemsytt pyramidtält. Enkelväv polyester-bomull utan golv. Det fungerade bra och var ungefär som i en snögrotta med två bäddar och en stor fotgrop mellan.
Tältet hade rejäla stormmattor som man täckte med snöblock.

Ett av problemen var att det inte alltid var så lätt att få helt tätt mellan tältduken och snön. Vinden skakade om tältduken och skapade små glipor där det puffade in snö som la sig på sovsäckar och annat.

Om jag vore i ditt läge skulle jag nog sy på stormmattor på tältet och skippa innertältet alternativt använda ett innertält med vanlig innertältsväv (inte myggnät).

Nedanför trädgränsen i bra vindskydd kanske det kan fungera i orginalskick.
 
ja ett mesh innertält kanske kan vara bra om det yr in snö. många gräver ner tältet en bit och täcker med snö kanske funkar, om det inte blåser för mycket. stormmattor vill jag inte sy på.
 
Har du ett innertält av mesh så lär snön yra in även genom det.
Instämmer helt, mesh lär inte på något sätt stoppa snödrev - det blåser rakt igenom. Jag har tom sett ett treglas fönster fyllas mellan rutorna av snö pga en hårfin (knapp synlig för blotta ögat) spricka i yttre rutan.
 
Instämmer helt, mesh lär inte på något sätt stoppa snödrev - det blåser rakt igenom. Jag har tom sett ett treglas fönster fyllas mellan rutorna av snö pga en hårfin (knapp synlig för blotta ögat) spricka i yttre rutan.

Ok, mesh innertält låter inte som en bra idé.

Blir till att prova och pitcha tältduken så lågt som möjligt och fylla på med snö. Nu handlar det bara om ett par nätter för att testa.
 
stormmattor vill jag inte sy på.

Blir till att prova och pitcha tältduken så lågt som möjligt och fylla på med snö. Nu handlar det bara om ett par nätter för att testa.

Har använt HMG UltaMid 4 för flera vinterturer; både i fjällnära skog och kalfjäll. För mig fungerar nedanstående:

Slå upp tältet i en låg uppsättning. Ser inte något som helst behov av stormmattor (inte ens Hilleberg rekommenderar det till sina tält). Däremot så brukar jag bygga upp med en liten snövall på insidan av tältet och nära ytterväggen och därefter göra det samma på utsidan. På detta sätt blir det tätt. Dessutom så deformeras inte tältuppsättningen så mycket och det gör att tältet får en bättre sträckning och mer inre utrymme.

Vad gäller ventilation så försöker jag sätta upp tältet så att dörren är i lä och ha den öppen i så stor utsträckning som möjligt. Men även vid stängd dörr upplever jag kondensen som hanterbar.

När det kommer till ett "golv" så är det smidigt att använda någon form av underlag, tex Tyvek, men absolut inte nödvändigt. Använd heller inte ett för stort golv då en av fördelarna med att sakna golv är att det är lätt och fördelaktigt att gräva bekväma gropar för att lättare kunna sitta, stå, mm.
 
Har använt HMG UltaMid 4 för flera vinterturer; både i fjällnära skog och kalfjäll. För mig fungerar nedanstående:

Slå upp tältet i en låg uppsättning. Ser inte något som helst behov av stormmattor (inte ens Hilleberg rekommenderar det till sina tält). Däremot så brukar jag bygga upp med en liten snövall på insidan av tältet och nära ytterväggen och därefter göra det samma på utsidan. På detta sätt blir det tätt. Dessutom så deformeras inte tältuppsättningen så mycket och det gör att tältet får en bättre sträckning och mer inre utrymme.

Vad gäller ventilation så försöker jag sätta upp tältet så att dörren är i lä och ha den öppen i så stor utsträckning som möjligt. Men även vid stängd dörr upplever jag kondensen som hanterbar.

När det kommer till ett "golv" så är det smidigt att använda någon form av underlag, tex Tyvek, men absolut inte nödvändigt. Använd heller inte ett för stort golv då en av fördelarna med att sakna golv är att det är lätt och fördelaktigt att gräva bekväma gropar för att lättare kunna sitta, stå, mm.

Tack för bra information 👍
 
Har använt HMG UltaMid 4 för flera vinterturer; både i fjällnära skog och kalfjäll. För mig fungerar nedanstående:

Slå upp tältet i en låg uppsättning. Ser inte något som helst behov av stormmattor (inte ens Hilleberg rekommenderar det till sina tält). Däremot så brukar jag bygga upp med en liten snövall på insidan av tältet och nära ytterväggen och därefter göra det samma på utsidan. På detta sätt blir det tätt. Dessutom så deformeras inte tältuppsättningen så mycket och det gör att tältet får en bättre sträckning och mer inre utrymme.

Vad gäller ventilation så försöker jag sätta upp tältet så att dörren är i lä och ha den öppen i så stor utsträckning som möjligt. Men även vid stängd dörr upplever jag kondensen som hanterbar.

När det kommer till ett "golv" så är det smidigt att använda någon form av underlag, tex Tyvek, men absolut inte nödvändigt. Använd heller inte ett för stort golv då en av fördelarna med att sakna golv är att det är lätt och fördelaktigt att gräva bekväma gropar för att lättare kunna sitta, stå, mm.
Jag var ute ett par nätter på kalfjället, var väl runt 7 minus inte mycket vind. Gick bra tyckte jag. Följde dina råd. Sugen på testa i mera vind och se hur det tätar mot marken. Jag hade mycket frost på insidan av duken, men det gick lätt att torka bort innan nertag av tältet. Saknar inte inner golv. Blev igensnöad sista natten.
20210102_083314.jpg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.