Vindtätt brett pannband

Jag är ute efter ett riktigt bra pannband.

En vinterdag i fjällen när det blåser en del vill jag ha ett pannband som är vindtätt och inte blir iskallt när jag har svettats lite. Det skall med råge täcka öronen (alltså vara ganska brett).

Men jag kommer också använda det på långa multisporttävlingar där man alltid blir blöt, antingen av regn eller svett, och då är det också viktigt att förbli varm om öronen.

Jag tänker mig något i stil med ett tunt, brett pannband från Haglöfs i något supermaterial.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Jag tycker att en vanlig buff borde kunna täcka dina behov. Jag gillar min, men vet inte riktigt hur den värmer vid väta. Skulle för värmens skulle hellre ha en i ull, men det är fint med en som är stickad så tunt som den är och som man kan ha i flera lager (vindtätheten blir mkt bättre).

Men annars brukar man ju se olika breda pannband bland mössorna i olika sportaffärer. Men, det är ju inte vinter nu och då brukar ju mössutbudet vara lite skralt (tyvärr).
 
Tack för tips. Jag använder buff oerhört mycket men de är oftast i bomull och blir faktiskt ganska blöta. Därför fungerar de sämre för långa turer och tävlingar.
 
Buff (originalbuffarna är i syntet) funkar oftast för mig, men när de blir blöta kyler de nåt förb-at. ITABs pannband är därför min standard på kallare träningspass sommar som vinter. Dessutom har jag kompletterat med en tunn mössa som jag sytt på ett styckat ITAB-pannband på när det är riktigt kallt.

Skillnaden mellan ITABs och Haglöfs (et al) pannband är enligt mig priset, och där är iofs skillnaden väldigt stor...
 
OK, tack för alla svar. Verkar som att jag får prova ett ITAB då.
Viktigaste egenskapen är att vara varm om öronen, funderar på hur mycket "perforerad" det är vid just öronen, om det blåser rätt in där är det ju fel. Men misstänker att så inte är fallet.

Kan man köpa deras pannband på annat sätt än via webshop? De ska ju ha lika mycket i frakt och faktureringsavgifter som produkten kostar.
 
Ja, det är lite fyrkantigt av försäljare att inte kunna stoppa pannbandet i ett kuvert med en tia i porto. Enklare för alla parter. Kanske hittar du nåt mer på deras sida, eller kan sambeställa med nån annan? Utsidan-besökare beställer ju därifrån i parti och minut.

Hålen vid öronen är möjligen ett problem om det blåser rakt från sidan, teoretiskt. I praktiken har jag aldrig upplevt detta, och när man sportar rör man sig ju oftast framåt (fast det känns som det går bakåt, ungefär).
 
OK, tack för alla svar. Verkar som att jag får prova ett ITAB då.
Viktigaste egenskapen är att vara varm om öronen, funderar på hur mycket "perforerad" det är vid just öronen, om det blåser rätt in där är det ju fel. Men misstänker att så inte är fallet.

Kan man köpa deras pannband på annat sätt än via webshop? De ska ju ha lika mycket i frakt och faktureringsavgifter som produkten kostar.

En semestertur till Surahammar? (se upp om de har semesterstängt under sommaren)

Mån-Fred 10-18 samt 1:a lör i varje månad 10-14. Gäller helgfria dagar.
Adress: Enbärsvägen 18, Surahammar
 
Gamla klassiska pannbandet från Maxit funkar bra tycker jag,speciellt vintertid då en Buff kan bli lite kall vid längre turer. Materialet är lagomt vindtätt och pannbandet är av Buffmodell så du kan vika till längd som täcker öron/panna bra.
 
Viktigaste egenskapen är att vara varm om öronen, funderar på hur mycket "perforerad" det är vid just öronen, om det blåser rätt in där är det ju fel.

Det är nog väldigt bra med perforeringarna, så länge de inte är för stora/för många förstås? Blåser in gör det nog inte.
Jag upplever en effekt nästan som en lättare hörselskada med windstoppermössor (en från North Face och en från Houdini) nerdragna över öronen. Ok att det verkligen inte blåser in, men det går nästan inte att delta i ett samtal när man åker skidor eller skridskor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
Helena_H ställ för löpning;vatten- och vindtätt? Kläder 4
langby Hur vindtätt är Schoeller WB400? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.