Källa eller referens på det ? Snälla, kan ni inte sluta att Ordbajsa och hitta på ?Att turbinbladen förlorar material över tid är välkänt. Inte särskilt konstigt när så pass stora plastkonstruktioner står utomhus i ur och skur.
Källa eller referens på det ? Snälla, kan ni inte sluta att Ordbajsa och hitta på ?Att turbinbladen förlorar material över tid är välkänt. Inte särskilt konstigt när så pass stora plastkonstruktioner står utomhus i ur och skur.
Källa eller referens på det ? Snälla, kan ni inte sluta att Ordbajsa och hitta på ?
Fy 17! Det var inte snyggt och det ska vara miljövänlig energi som kommer ifrån vindkraften.Visa bilaga 37151
Bilden från utlandet då Svenska vindkraftleverantörer är VÄLDIGT sparsamma med öppen information kring detta problem.
De jag vill säga är att bladen kanske inspekteras för att unvika att stora delar av vingarna lossnar - då blir det akut farligt för den som får den stora plastbiten på sig, för att undvika olyckor som dennaAnnat än vadå ?
Det är väl ganska sannolikt att det är hagel, regn, damm sot, insekter, is , snö, sol, uv-ljus och liknande och flygfän som står för en hyffsat betydande del av slitaget på bladkanterna.
Ja bladen räcker ju inte så länge, speciellt inte om de finns ute till havs, bara tre år - Assessment of the rain and wind climate with focus on wind turbine blade leading edge erosion rate and expected lifetime in Danish Seas | Elsevier Enhanced Reader.De jag vill säga är att bladen kanske inspekteras för att unvika att stora delar av vingarna lossnar - då blir det akut farligt för den som får den stora plastbiten på sig, för att undvika olyckor som denna
![]()
Björkvattnet ska öppna snart trots vindbladsolycka - P4 Jämtland
Vindkraftsparken Björkvattnet i Ragunda kommun med 33 snurror, som anläggs på uppdrag av företaget Treblade Björkvattnet AB men förvaltas av OX2 ...sverigesradio.se
Microplasten är ju mer farligt på lång sikt - man dör ju inte akut av att få några kulor microplast i huvudet.
Saknas någon micrometer plast jämt över tror jag verket levererar ström som vanligt och inga obalanser skapar akut fara.
Jag tror inte man inspekterar med skruvmicrometer men jag kan ha fel.
och enligt bilder precis före detta inlägg här i tråden är det ju betydande bitar plast som saknas. Lossnar de i micrformat eller i större bitar i taget?
/Patrik
Med största dannolikhet inspekteras bladen även av den anledningen, men även ur vrerkningsgrsdsynpunkt enl branschens egen utsago.De jag vill säga är att bladen kanske inspekteras för att unvika att stora delar av vingarna lossnar - då blir det akut farligt för den som får den stora plastbiten på sig, för att undvika olyckor
/Patrik
Bra och relevant fråga.och enligt bilder precis före detta inlägg här i tråden är det ju betydande bitar plast som saknas. Lossnar de i micrformat eller i större bitar i taget?
/Patrik
Skatten på vanliga plastkassar (volym större än 7 liter och materialtjocklek över 15 mikrometer) är 3 kronor. Jag får en känsla av att du hela tiden anpassar fakta till ditt tyckande i stället för att bygga ditt tyckande på fakta. En dålig idé som gör att det blir svårt att ta dig på allvar.Ser man till plastpåsar som vi betalar runt 5:-/st i miljöskatt
Stämmer.Skatten på vanliga plastkassar (volym större än 7 liter och materialtjocklek över 15 mikrometer) är 3 kronor. Jag får en känsla av att du hela tiden anpassar fakta till ditt tyckande i stället för att bygga ditt tyckande på fakta. En dålig idé som gör att det blir svårt att ta dig på allvar.
Trådstartare | Liknande trådar | Forum | Inlägg | Startad |
---|---|---|---|---|
|
Vindkraftverk söder om smygehuk | Miljöpåverkan | 18 | |
|
Stora tvåltråden | Miljöpåverkan | 23 |