Vindbyxor i inte svart

Ska ha ett par nya brallor för sommarens äventyr och tänkte satsa på ett par lätta vindbyxor, med impregnering (typ DWR). Vikt = låg, under 250g bör man kunna hamna utan större problem.

Jag hade först tänkt att ta mina löparbyxor (Craft, 123g), men så provade jag dem häromdagen när det var soligt -- och svart går bara inte. Det är på tok för varmt. Men det verkar som om det nästan bara finns svarta varianter. Tips på vindbyxor (idealt med ventilation längs låren med mesh innanför mot mygg) som inte är svarta sökes alltså! Gärna ljusare grå, det är en bra färg imho...
 
Hej, jag vet att Stadium har ett par (Etirel tror jag?) som finns i ljusgrått, med nätfoder. De finns även i blått och svart, så du får gräva. Dock är de inte lika lättviktiga som Newlines, men under 250g tror jag väl.

Annars brukar Montanes ultralätta vindkläder finnas i flera färger, bl a skrikigt gult, typ. Såg dock på addnature att de endast hade svarta...

Annars kan du ta en titt på damhyllan. De har oftast fler och ljusare färger på sina kläder än vad vi herrar tillåts ha, och beroende på hur du är skapt så kan ett par vindbyxor sitta helt OK.

Prova att ringa t ex Runnersstore.se, de har en massa byxor som de inte har på bild. Kanske finns någon av dessa i en solvänligare färg?
 
Kolla Itabs byxa Jock, de är helt suveräna, lätta och vindtäta med benfickor m.m.
Jag har både jackan och byxorna och är helt nöjd med dessa. Bra andasförmåga och torkar grymt snabbt om de blir blöta...
Och det bästa av allt är priset!!!
 
xtrem; sa:
Kolla Itabs byxa Jock, de är helt suveräna, lätta och vindtäta med benfickor m.m.
Jag har både jackan och byxorna och är helt nöjd med dessa. Bra andasförmåga och torkar grymt snabbt om de blir blöta...
Och det bästa av allt är priset!!!

Har du haft en våg i närheten av dem...? 300 pix är ju onekligen najs...
 
alven; sa:
Har du haft en våg i närheten av dem...? 300 pix är ju onekligen najs...

Min far har ett par dylika och även på hans inte längre helt smärta kropp är den modellen rätt bylsig. Med smal figur skulle man se ut som en brigg i fulla segel. ;) Själv har jag ett par Traveller, dvs en tajtare modell med avtagbara byxben, och dom väger 424 gram - en bit från dina 250... men å andra sidan är det ju polyvalent med avtagbara byxben på sommaren! ;)
 
Itabs Jokk byxa väger 365g i storlek 50 och jackan väger 434g i storlek M..!

Man får ju mer kläder för pengarna ju tyngre de är...
 
Svarta är dom men , va fan dom är ju lätta!

Montan Featherlite Pants - på addnature.com

"The original ultra-lightweight weather-resistant pants."

Vattenavvisande vindbyxor, orginalet inom lättviktskläder.Tar mindre plats och vikt än ett äpple! Perfekt för vandring, löpning, cykling eller vilken annan friluftsaktivitet som helst som kräver en hög "weather protection to weight" faktor.

Vikt: 108 gram i storlek large

Material:
PERTEX Microlight fabric with Shield Technology:
- 44g/m² lättvikts nylon i 6.6 rip-stop väv
- Andningsaktiv till 98%
- Kompakt väv ger ett vindmotstånd på 5ft³/min
- Vattenavstötande med en "spray rating" på grad 4

Detaljer:
" Teknisk konstruktion för optimal rörelsefrihet
" Elastisk midja med enhandsfattning för snodden, låsbart spänne
" Knälångt blixtlås med skydd som hindrar löparen att fastna
" Elastiskt Lycra avslut på benen
" Förböjda knän
" Reflexer
" Packpåse




Vikt(gr): 108


Vårt pris: 549,00 kr
Rek. utpris: 599,00 kr
 
Re: Svarta är dom men , va fan dom är ju lätta!

bjonil; sa:
Montane Featherlite Pants

Jag testade ett par såna härförleden. De är sydda i Pertex Microlight, alltså rejält tunn och därmed sladdrig sovsäcksväv.

Personligen tyckte jag att de var för tunna och inte mysiga att ha närmast huden. Jag kände mig helt enkelt oklädd. Som att gå ut i pyamasbrallor, liksom.
En annan nackdel med riktigt tunna tyger mot huden är ju att de kyler när det blåser - även om de är vindtäta. Det blir helt enkelt för liten temperaturskillnad mellan tygets ut- och insida.

Såklart en vanesak, men jag tycker personligen att man kan lägga på ett eller ett halvt hekto för att få känna sig bekväm.

Så jag letar också efter ett par hyfsat tunna vindbyxor, som gärna får vara osvarta :)
Men jag klarar mig å andra sidan med mina Itab Traveller.
 
Re: Re: Svarta är dom men , va fan dom är ju lätta!

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Personligen tyckte jag att de var för tunna och inte mysiga att ha närmast huden. Jag kände mig helt enkelt oklädd. Som att gå ut i pyamasbrallor, liksom.
En annan nackdel med riktigt tunna tyger mot huden är ju att de kyler när det blåser - även om de är vindtäta. Det blir helt enkelt för liten temperaturskillnad mellan tygets ut- och insida.

Å andra sidan så är det rätt skönt att kunna dra regnbrallorna över utan knöl när slagregnet kommer... just den biten är ingen höjdare med mina nuvarande Lundhags (578 g)...
 
Re: Svarta är dom men , va fan dom är ju lätta!

bjonil; sa:
Montan Featherlite Pants - på addnature.com
[...]
Vikt: 108 gram i storlek large
[...]
Vårt pris: 549,00 kr

549 pix för att spara 15 gram, fortfarande i svart... Lite väl magstarkt för min del...
 
Re: Re: Svarta är dom men , va fan dom är ju lätta!

alven; sa:
bjonil; sa:
Montan Featherlite Pants - på addnature.com
[...]
Vikt: 108 gram i storlek large
[...]
Vårt pris: 549,00 kr

549 pix för att spara 15 gram, fortfarande i svart... Lite väl magstarkt för min del...
Hihi, mina Newline-vindbyxor väger 117g i stl L, kostar 300 om man ger fullpris (vilket man sällan måste). Men, de finns förstås bara i svart och blått.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.