Vilket län bäst att bo i??

jag är inte bunden till något speciellt ställe just nu och därför kan jag köpa hus mer eller mindre vart som helst i Sverige, men vart är igentligen bäst om man letar efter att ha närhet( och med närhet menar jag runt 20 min körtid ca) till vildmark, fjäll, skidåkning osv men även ha närhet till ett sjukhus?!?! blir galen, alla sjukhus verkar ligga efter sverige kust och där finns det inga fjäll. Norge verkar ju vara det utimata landet men vill först se vad som nämns om Sverige innan jag lämnar mitt hemland. tacksam för alla tips!!!
 
Jämtland.
Du får nog räkna med att köra lite mer än 20 minuter till vildmarken om du bosätter dig i Östersund. Men då är sjukhuset nära. Om du bosätter dig i typ Ytterån eller Trångsviken så blir det 20-25 minuter till både sjukhus och utförsåkning. Mer eller mindre vildmark har du när du kliver utanför dörren.
 
Om du behöver bo inom rimligt avstånd från sjukhus pga av arbete (inte pga av sjukdom!), så finns det ju inget som helst skäl att stanna i Sverige! Det finns ju minst 15 Norska städer som ligger betydligt bättre till, och som dessutom erbjuder mera arbete och högre lön!
 
hejsan.
norrbotten är ju hyfsat bra på natur men INTE på sjukvård..
jag bor i kiruna men det är över 30 mil till sunderbyn....;)
vänligen nils
 
Vad betyder för dig är väl grunden för ditt val. Norge har mer berg nära men så även alpländerna.
Om du planerar för ålderdom och sjukvård, är det kanske ide att titta på äldreboenden och griftegårdar oxså?
 
Östersund

kanske Gällivare är de alternativ som stämmer någotsånär med dina önskemål. Mora kan också komma ifråga.

Thure
 
Jämtland

Som tidigare skribenter nämnt så måste väl Jämtland vara svaret på din fråga. Skulle jag kunna hitta ett jobb inom min profession där så skulle jag flytta snabbare än snabbt.

/Jesper
 
jag är inte bunden till något speciellt ställe just nu och därför kan jag köpa hus mer eller mindre vart som helst i Sverige, men vart är igentligen bäst om man letar efter att ha närhet( och med närhet menar jag runt 20 min körtid ca) till vildmark, fjäll, skidåkning osv men även ha närhet till ett sjukhus?!?! blir galen, alla sjukhus verkar ligga efter sverige kust och där finns det inga fjäll. Norge verkar ju vara det utimata landet men vill först se vad som nämns om Sverige innan jag lämnar mitt hemland. tacksam för alla tips!!!

Hade jag stått inför detta val så hade jag valt Norge 11 ggr av 10.

Hade!
 
Vad betyder för dig är väl grunden för ditt val. Norge har mer berg nära men så även alpländerna.
Om du planerar för ålderdom och sjukvård, är det kanske ide att titta på äldreboenden och griftegårdar oxså?

nä nu råkar jag vilja ha ett sjukhus eftersom jag jobbar med operationsvård och känner inte för att omskola mig ;) och visst, Norge har jag bott i 2 år nu MEN Norrmän är ju norrmän, 18åringar vars intresse är att sitta och sticka.. hmmmm....kulturen är en annan och saknar alltid Sverige när jag är där.
 
Om du behöver bo inom rimligt avstånd från sjukhus pga av arbete (inte pga av sjukdom!), så finns det ju inget som helst skäl att stanna i Sverige! Det finns ju minst 15 Norska städer som ligger betydligt bättre till, och som dessutom erbjuder mera arbete och högre lön!

ja, stavanger, bodö, ålesund eller lofoten hade nog inte varit helt fel..... Tack för tipsen, jag får ta mig en REJÄL funderare....
 
Värmland....

Jadu....jag skulle rekommendera att titta närmare på Värmland. Nära till natur....nära till sjukhus...nära till skidbackar.....nära till vattnet.....nära till stan.....bra uppväxtmiljö för barnen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.