Vilket Flugfiskespö ska jag köpa?

Jag skall nu köpa mig mitt första flugfiske set.
Jag har tänkt fiska i samband med mina fjällvandringar, alltså i fjällsjöar och fjällbäckar.
En kompis till mig jobbar i en sportbutik och han har någr flugspön och rullar hemma som han har köpt på mässor. Allt är nytt och han har slängt ihop två spön och en rulle till mig som jag ska prova.
Rulle : Fenwick Nighthawk Large Arbor Fly - Model 35
Spö: Fenwick Techna AV 9`0" (2 delars) #3
Spö: Pool 12 SSR Carbotec (7delars-travel)
7`6" #4/5 - 9" #5/6
Jag tror att dessa spön är överkurs för en nybörjare men jag får köpa 1 spö + 1 rulle och lina för mindre än halva butikspriset ca 3200kr.

Vilket spö ska jag välja?

Jag vandrar ju i fjällen och paddlar kajak,då är ju travelspöet smidigare. Men i andra hand så kanske klumpigheten på Fenwick inte spelar någon roll då det kanske har mer känsla?

Snälla kom med era synpunkter på detta, vilket skall jag köpa? Kanske tycker ni jag skall köpa ett helt annat set.

Mvh / Förvirrad nybörjare
 
Jocka; sa:
Jag skall nu köpa mig mitt första flugfiske set.
Jag har tänkt fiska i samband med mina fjällvandringar, alltså i fjällsjöar och fjällbäckar.
En kompis till mig jobbar i en sportbutik och han har någr flugspön och rullar hemma som han har köpt på mässor. Allt är nytt och han har slängt ihop två spön och en rulle till mig som jag ska prova.
Rulle : Fenwick Nighthawk Large Arbor Fly - Model 35
Spö: Fenwick Techna AV 9`0" (2 delars) #3
Spö: Pool 12 SSR Carbotec (7delars-travel)
7`6" #4/5 - 9" #5/6
Jag tror att dessa spön är överkurs för en nybörjare men jag får köpa 1 spö + 1 rulle och lina för mindre än halva butikspriset ca 3200kr.

Vilket spö ska jag välja?

Jag vandrar ju i fjällen och paddlar kajak,då är ju travelspöet smidigare. Men i andra hand så kanske klumpigheten på Fenwick inte spelar någon roll då det kanske har mer känsla?

Snälla kom med era synpunkter på detta, vilket skall jag köpa? Kanske tycker ni jag skall köpa ett helt annat set.

Jag är också nybörjare inom flugfiske (fortfarande, efter några år). Jag skulle absolut satsat på det 7-delade spöet. Ett tvådelar är grymt otympligt, jag skulle inte kunna tänka mig att gå med mitt tvådelade på en vandring (med trassliga björkar etc). Det faktum att jag inte har något flerdelat (vill ha 5 eller 6 delar) har också hindrat mig från att plocka med grejerna upp.

Jag tycker inte att skillnaden mellan ett tvådelat och ett flerdelat är så dramatisk att jag skulle prioritera det längre spöt på vandring. (Jag har provkastat med några flerdelade på en mässa för några år sedan, kommer inte ihåg exakt vilka spön det rörde sig om, och min jämförelsepunkt är mitt tvådelade Sage Discovery.)
 
Spontant säger jag 7-delars i en avvägning mellan pragmatik/finlir. Och "känsla" är relativt. Jmf med mitt gamla spö så är säkerligen det där 7-delars samt förmodligen vilket än jag hugger på närmsta bensinmack rena undren av känsla. Man anpassar sig till det mesta :)
 
Klass 3 spöt är för mjukt för allround fiske. Säkerligen kul att fiska med men inget när det blåser uppe i fjällen.
Jag har ett sexdelat klass 5 spö från vision, ca 2200 kr. Fungerar mycket bra. Mina tvådelade spön blir alltid hemma när jag skall upp i fjällen. Det finns dock nackdelar. Ibland glider spöbitarna isär. Viktigare att hålla koll så att det inte går sönder.
Köp det 7 delade! Inget att tveka på. Eller köp ett billigare spö om du inte vet om du kommer flugfiska.
mvh
ht
 
Köpet klart...

Efter att ha provkastat så föll jag för det 7 delade.
Jag som är nybörjare kände ingen skillnad. Om det var någon skillnad så vill jag påstå att det 7 delade kändes bättre. Men det berode nog på att jag läst era synpunkter.
Det tvådelade blir även för otympligt att bära med sig i fjällen.
Jag vill tacka er för era synpunkter på mitt problem!!!

Mvh // Joachim
 
man skall bli en ganska duktig kastare för att det skall göra någon skillnad, jag tror du kommer att bli nöjd med detta spö..
 
DET ÄR INTE LÄTT ATT VÄLJA RÄTT SPÖ!:

. Man måste välja rätt klass
. Rätt antal delar
. Rätt tillverkare
. Rätt prisklass

I DAG ÄR DET STANDARD MED :

Klass 6#
4 delar
Prisklass 1000-2000 kr

Ovansåend finns i "alla flugfiskares garderob"
Utan ett sådant är man inte klädd.

Din stora fråga är : a) Skall jag ha ett enda spö,
eller b) flera (två) spö MED TIDEN.

Om du i framtiden (inte ovanligt) skall köpa ett till
spö, så bör det första inte "överlappa" det nya, dvs

a) ett allmänspö till allt
b) 1. ett något lättare och 2. ett något grövre.

Det är väldigt svårt att klara sig med bara ETT spö -
det går med då måste man vara duktig och ha lite tur.

Man brukar börja med ett lite lättare och sedan bygga
på med ett lite kraftigare.

Med två spö brukar man klara det mesta.

( dvs som att välja skor ; ett par både till sommar
och vinter, eller ett par för vinter och ett par för
sommar)

MITT RÅD BLIR DÄRFÖR: ETT LÄTTARE SPÖ I, 4 eller 5
delar och klass 5-6 # som ett första spö...
[Ändrat av kallsida 2006-11-24 kl 17:59]
 
Välj ett nybörjar sett först!!

Jag hade hu helt klart valt Fenwick spöt utan tvekan, men som du skriver kanske lite överkurs både i pris och modell.

Hade nog börjat med ett billigare alternativ, detta gjorde jag tills jag började kasta böttre och bättre då skaffade jag mig lite shystare prylar, men dock inte några spön med vansinnes priser som många gör.

Jag var nästan prylbög ett tag själva men insåg att man kan få mycket mer för pengarna om man inte jagar märkesprylar hela tiden.
 
det är dubbelt med det här, köper man billigt krafs så riskerar man att antingen beöva köpa en uppsättning spö till vilket är kapitalförstöring eller att man inte vill hålla på längre för att upplevelsen sabbas av skitprylar.. MEN idag är det ingen raketforskning att bygga kolfiberspö, man får skitfina spö från 1500:-... dyrare spö handlar inte om funktion utan om andra grejer som sitter i skallen..
 
Nilsen 4-delat

Har precis införskaffat ett 9 fots Nielsen Afmt 4-5 med spötub i tyg, nypris 1790 kr men jag fick ett för 1000 kr och livstids garanti, och det är helt underbart att kasta med.

Jag rekomenderar Nielsen flugspön som är specalframtagna av Islands bästa flugfiskare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Belyos Flugfiskespö Fiske 4
Ibrahimovic Flugfiskespö för nybörjare? Fiske 11
lellky Flugfiskespö nummer två Fiske 5
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
lsjonsson Kalix älv ska återställas i Bondersbyn Fiske 6
LosLocos Vilket fiskespö ska en köpa?? Fiske 11
Eric97 Ska börja vertikal fiska. Har lite frågor. Fiske 4
kervennic Vem ska vandra och fiska ? Fiske 2
pjh891013 Vilket flugfiskeset ska jag köpa?? Fiske 7
vuogga Vilken haspelrulle ska jag köpa?? Fiske 23
M.Gustavsson ska oxå till Jämtland v.33 Fiske 0
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
m22aa Vad fick jag för fisk? Fiske 4
Pellepelikan Vad fick jag för fisk? Fiske 4
jotho Hur köper jag Norskt fiskekort?! Fiske 2
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
klättermicke Nu behöver jag expertishjälp Fiske 3
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
mipert När kan jag lättast titta på öringarna i lilla bäcken? Fiske 7
magbe238 Flugfiske - va e de jag köpt egentligen? Fiske 3
Avslmedl Jag förstår inte ett skit Fiske 15
Floot Hur vänder jag min rulle? Fiske 3
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
Freddan75 Hur servar jag en Ambassadeur 6000 (rod) Fiske 11
TG Jag har bestämt mig :-) Fiske 1
flugfiskarn jag och farsan... Fiske 1
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
xerxs jag vill veta allt om flugfiske! Fiske 20
Björte Vad gör jag för fel? Fiske 2
Hur bygger jag en kallrök (fiskrök) Fiske 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.