Vilket däckstryck?

Jag har köpt nya däck (Continental Twister) till min MTB och på dessa står det att däckstrycket ska vara mellan 2,5 och 4,5 bar. Ska man välja olika tryck beroende på underlag? Om så är fallet, vilket är det optimala trycket för t.ex. landsväg, landsväg-grusväg, grusväg-terräng, terräng o.s.v.
 
Ang. däckstryck

Hej Mark! Att anpassa däckstrycket till underlaget är en teknik som man brukade pyssla med i MTB:ns ungdom. Man hade då ända upp till 2.3" däck(Fisher Beartrax) med en större mängd material samt saknade dämpare på downhill tävlingar. Dina Twister är lätta 1.9" däck så du har små marginaler. Du KAN experimentera med olika däckstryck. MEN det optimala däckstrycket beror mest på personliga referenser som tex vikt, körstil, fart, terrängtyp etc. Det är därför omöjligt att säga att ett specifikt mått är att föredra! Prova dig långsamt fram tills du hittar ett som passar och håll dig till detta. Är du lätt, kör "snällt", har bra teknik, börja då i den nedre skalan. Skulle dock rekomendera dig att köra så hårt pumpat du kan(ca 3,5)! Antalet punkteringar reduceras kraftigt samtidigt som du ger fälgen skydd mot genomslag från dåligt förberedda landningar...;)
 
Jag har exakt samma däck...

är inne på mitt andra par för tillfället!

Kör aldrig lägre än 3 bar!
 
Mer data!

Eftersom vikten på cyklist + cykel kan variera
från under 60kg till över 120kg, så är ett sådant
råd som du gav ointressant om du inte samtidigt berättar vilken 'belastning' dina däck utsätts för!
 
HÅRDA DÄCK!

Okej!

Vikt 72 men på nedåtgående mot 68... tränar alldeles för mycket!
Kör "alla sorters terräng", min erfarenhet (absolut INGEN expert) talar för så högt däcktryck som jag bara klarar av. Får bara snakepunka annars...

Idag ändrade jag sadelinställning. Förde sadeln bakåt rejält... har fått för mig att jag utnyttjar mina löpmuskler bättre så???

Rätt eller fel?

MVH
 
nyppunka

Jag skrev en liknande fråga men ingen har svaratr fastän 90 st har läst det.
Jag har fått nyppunka hela tiden när jag varit ute och kört.
Har hutchinson python gold bal och mosquito fram. Det är dock bara bak jag får nyppunka.
Läste på mtbr.com att 30psi var rek men att det var med tjock slang. Jag har haft 40 med vanlig. Vill inte gärna ha i 50. Det borde bli väldigt studsigt. N¨n som har nåt smart å komma med.
Thomas.
 
Tack för tipsen!

Jag tackar för tipsen. Jag har nu provat med ca 3,5 bar. Känns som om cykeln blir lite snabbare faktiskt, men lite studsigt är det ibland. Fast det är väl ren ovana bara.

MVH
 
50 inga problem

Har kørt med 50 PSI længe, det funkar skitbra. Men det beror på vilken terræng du ska køra, vet du att du ska køra punka terræng så an du ju dra i mer och ha lite lægre nær du ska køra snæll stig.

Min polare fick 5 punkor på 1 timmas kørning idag. Suck...

/D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Vilket däckstryck i dubbdäck? Mountainbike 38

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...