Vilken telekonverter?

Hej!
Jag äger en Canon systemkamera och har ett Sigma 100-300. Nu funderar jag på att köpa en telekonverter till detta. Vad rekomenderar ni som har använt sådant här ett tag och vad ska man tänka på då man väljer? Så smånig om kommer man ju att utöka sin objektivsamling så en man kan växa med vore bra.

Tack på förhand!
 
Det finns flera konvertrar av "pirat"-fabrikat, men jag skulle varmt rekommendera dig att använda Canons originaldelar. Om du använder Canons FD- (manuellfokus)system bör du kanske strunta i 2x-versionen och nöja dig med 1,4x. 2x håller inte någon högre kvalitet, skapar både oskärpa och vinjettering.

Har du autofokus så satsa på de senaste versionerna med en romersk II som en del av beteckningen. Där håller både 2x och 1,4x mycket hög klass.

Lycka till!

MVH/Erik
 
Kenko PRO300

Kenko PRO300 serien är väldigt nära Canons kvalité och funkar dessutom med flera objektiver än vad Canons konventrar gör (jag tror inte att du kan använda en Canon TC med en Sigma zoom). Jag har både 2x och 1.4x PRO300 och har varit jättenöjd, men det hjälper förstås att använda en skarp och ljusstark objektiv med fast brännvidd.

Kenko har också billigare konventrar (MC7-serien) men det är bäst att undvika dem.

Kenko PRO300 sidan: http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-01.html
 
Re: Kenko PRO300

Kenko PRO verkar bra, dessutom mycket prisvärda ~2200 hos cyberphoto. Det verkar bli en 2.0:a, nu skall jag bara jobba ihop pengarna också så kan man komma riktigt nära djuren sedan.

Tack för tipsen!!!

Mvh Ingvar
 
Tänk på...

att om den största bländaren på objektivet är 4 eller mindre så blir den slutliga bländaren 8 eller mindre med konvertern, vilket gör att autofokusen inte fungerar på dom flesta kamerorna (utom EOS 3 och 1V). Du får också sämre egenskaper, så om du redan har t ex dålig skärpa i ändläget så får du ännu sämre resultat med konvertern.

Det är inte alla objektiv som kan använda konverter för att det bakre linspaketet kan sticka ut. Canons konverter går också in en liten bit i objektivet vilket gör att den inte fungerar till fullt så många objektiv.

Det är skillnad på kvaliten på dom båda konvertrarna Kenko PRO300 och Canons, men du ser det endast om du jämför två foton och lägger dom bredvid varandra (och om dom är tagna med samma objektiv, på stativ och vid samma tillfälle). Äger själv kenko PRO300 2x är nöjd med den.
 
Jag använder en Vivitar 2x macro Focusing teleconverter som har fungerat bra. med den kan man även gå ner till skala 1:1. Detta har gjort att jag upptäckt många nya motiv. Jag har en canon T70 och en AV1.
 
om det är ett sigma 100-300 f/4 skulle jag rekomendera sigmas egna telekonvertrar, de är ju designade för att fungera bra med sigmas lite finare zoomar (70-200/2.8, 100-300/4 mfl...)

En 2X telekonverter påverkar bildkvalitén ganska krafigt men om du har en eos 3 eller 1v behåller du ju autofokusen även vid f/8. Själv har jag ett 70-200/2.8 som jag kompleterar med en 2X telekonverter då det är väldigt ovanligt att jag behöver mer än 200, därför kan jag leva med kvalitéts försämringen i dom fallen, för mig vore det helt meningslöst att köpa t.ex ett 300/4 eller 400/5.6 för massa pengar som istället kan läggas på film.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.