vilken stav tycker ni?

Har börjat åka lite längdåkning och funderar på att köpa nya stavar funderar mellan dessa vill ha med kork handtag och några som är styvare och smidigare än de väldigt gamla plast stavarna som jag nu kör med . Jag är 180cm väger ca 95kg(håller på att arb ner vikten) Tyck gärna till vet inte dessmer om någon utav dem...

swix ct5 comp 499:-
eller
one way dimond 630 liknade pris har ej fått klart priset.

skriv gärna vad ni tycker...
 
Har inte använt de specifika stavarna men jag har ett par one way 920 vilka jag tycker är lite för sladdriga i vissa situationer. Fast allt är relativt. Jämfört med gamla plaststavar är de säkert spätt.
Förövrigt bör du prova remmarna innan köp Jag upplever One ways remmar som svårjustrerade och uppskattar inte resåret i dem. Jag gillar Swix remmar på ct1:an mycket mer. Vilka jag provade för ett tag sen. Jag har inte koll på vilka av swix stavar dessa remmar sitter på. Men prova remmarna innan köp så blir det säkert bra, glöm inte att de finns i olika storlek.
 
Det beror på...

din kapacitet. Ju mer kraft och längre stav du använder ju styvare behövs. Det kostar dock ganska mycket om du vill ha nåt styvare än CT5. Den har ett bra pris (bara remmarna löst kostar 400). Mitt tips är att CT5 duger. När du åker vasaloppet snabbare än 6 timmar kan du börja tänka på uppgradering.

Jag tycker Swix remmar är bäst. Dessutom vanligast, så jag håller mig till dessa.

/Lars
 
Som sagt, Swix har bra remmar iallfall på CT2 och CT1. Korkhandtag är varmt och skönt.

Dyrare stavar är lättare och styvare, tror att CT2 är styvast av Swix stavar. Komperdell ska visst göra dom styvaste stavarna om man nu vill ha det.

Jag åker ganska ofta på spår som inte är stenhårda (Sörskog, golfbanan hemmavid, osv osv) så jag uppskattar om trugorna är lite större. På mina egna har jag bytt.

Om du hittar billiga reastavar som är för långa så är det superenkelt att kapa av dom. Stoppa bara handtaget i kokande vatten så lossnar smältimmet, sen kan man såga av i lagom längd. Nytt smältlim finns på ClasOhlson
 
Lustigt, jag letar själv efter skatestavar, men har inte haft nån lycka alls i att hitta ett par 165:eek:r i mellanprisklass, typ Swix CT5 eller Fischer Competition-nånting i silver och gult som skulle vara likvärdig.

Har kört på CT5 i några år nu och är väldigt nöjd, för oss motionärer som ändå vill ha en kompositstav utan att lägga 1500-2000kr eller riskera sladder. Det senare blir antagligen extra viktigt för dig som varken är kort eller lätt (en sparris på 175/65 behöver inte lika styv stav, som det heter...)

Mina CT5 har bra handtag, har inte svikit ännu. Pratade m Intersport i helgen och de sa att den står sig väl i den prisklassen fortfarande.

PS: Var är rean, jag vill också ha stavar!
 
Hejsan och tack så mycket för tips och hjälp.
Dom har lite rea på stavar på Stadium i Luleå.

Stod länge och funderade och klämde och kände på Swix ct5 499:- men då fanns det också ett par ct4 cross+ för bara en hundring till som kostat 999:- så till slut så blev det dem får väl se det som en långsiktig investering swix ct modellerna verkar ju vara populära och omtyckta...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.