Vilken sovsäck rekommenderar ni?

Hej!
Jag är på jakt efter en ny sovsäck att ha till fjällvandringen. Jag är MYCKET frusen av mig, 180 cm lång, vill gärna ha en säck som tål en vandring i fuktigt väder och givetvis vill jag ha det lättast möjliga... :)
Vad rekommenderar ni? (Vandrar oftast i augusti/september)
Mvh, Anette
 
Libelle; sa:
Hej!
Jag är på jakt efter en ny sovsäck att ha till fjällvandringen. Jag är MYCKET frusen av mig, 180 cm lång, vill gärna ha en säck som tål en vandring i fuktigt väder och givetvis vill jag ha det lättast möjliga... :)
Vad rekommenderar ni? (Vandrar oftast i augusti/september)
Mvh, Anette

Jag är lite frusen av mig. Har en Mountain Equipment Moonwalker 2 och är jättenöjd med den. Tror den går ner till -3 i komforttemperatur för män. Den temperaturen har jag nog haft i tältet och aldrig har jag då frusit mer än möjligtvis om nästippen. Jag gissar att komforttemperaturen är ännu lägre.

Mvh
Peter P.
 
Också lätt frusen & prövat några olika. Min favorit är Mountain Equipment Dreamcatcher. Finns flera att välja på, jag har 750 (-12 för män) i dun på rimliga 1320 gram för standardlängd och runt 2000kr.
http://www.mountain-equipment.co.uk

Det bästa med den är att den har stretch på mitten, så att man kan sitta i skräddarställning om man får lust att göra frukost t ex medans man sitter i säcken. Bra också om man vrider & vänder på sig när man sover. Sidenlakan (väger ingenting) höjer temperaturen några grader till & rekommenderas varmt.. Yttertyget är vattenavvisande & jag har aldrig haft problem när jag sovit i fuktig omgivning. Vandrar också helst om sensommar/hösten.

Vill du ha en varm OCH lätt säck så är det typ Western Mountaineering Apache MF. Dun, -10, runt 900 gram beroende på längd. Provade den, men kändes lite klaustrofobisk. Kanonsäck annars. Eller någon av Marmot Helium, liknande prestanda. Båda ligger runt 4000kr.
[Ändrat av mountainfox 2006-08-04 kl 13:31]
 
Tack!

Hej!
Tack så mycket för era tips! Jag fick svårt att bestämma mig... Mountain Equipment verkar ju göra bra grejer. Gillar tanken på att kunna röra knäna och slippa den klaustrofobiska sovsäcks-känslan, men samtidigt är jag lite rädd att dreamcatchern är för kall för mig. Har läst att kvinnor i regel har komforttempen 5 grader lägre än män, och jag är dessutom mkt frusnare än de allra flesta andra tjejer jag känner. Arctic Alpine-säcken verkar ju bra i det avseendet. Vad är det för yttersäck på den? Tål den regn så att man kan spänna den utanpå ryggsäcken om man inte skulle rymma den inuti?
Eller har ni något tips på en lika varm säck som ändå har stretch runt knäna? Det vore det bästa!
[Ändrat av Libelle 2006-08-12 kl 00:31]
 
Sovplagg och innerlakan

Om du har ett ull/syntetställ och mössa på dig när du sover i sideninnerlakan i sovsäcken, ullsockar och huvud ute/inne, åtdragit använder du för att reglera temperaturen, hoppas jag du kan slippa frysa framledes i en go sovsäck. Hoppas jag att du är medveten om vikten av rätt längd på säcken, rem runt oanvända fotändan tar bort kylan för mången.

Go tur
 
Själv tycker jag att en riktigt bra syntetsäck är bästa alternativet. De är mindre känsliga för fukt och billigare än dun. Dun är dock varmare per viktenhet. Mountain Equipments bästa syntetsäckar har jag hört mycket gott om. Säkert bra om man har kan lägga mycket pengar. Vill man ha billigare alternativ har McKinley ha bra säckar för en lite mindre peng. Väj då de med Thermolite Extra som fyllningsmaterial.

Magnus
 
Marmot Wave topptestade

Jag hade en rätt tight budget och landade sist på en Marmot Wave IV. Främst var det priset och komforttempen. I våras blev Marmot Wave III topptestad (3-säsongs-säck) i sin klass (Trail magazinesm, maj 2006) så det är säkerligen bra säckar. Har svårt att tänka mig att storebro IV är sämre. Har en komforttemp på -10. Kostar 915kr INKL frakt hos addnature.com.
[Ändrat av morck 2006-08-15 kl 15:47]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.