Vilken langd?

Ho ho!
Jag ska inkopa mig ett par skidor infor sasongen. Var i Tigne i helgen och testade ett par Rossignol B2. Det var karlek vid forsta svangen kan man saga. Jag ar 179 cm lang och akte pa ett par 170 cm. Nu nar jag ar pa vag att kopa dem surrar tva kompisar att jag borde kopade som ar 176 cm langa istallet... Jag blir bara mer och mer osaker... 170 cm gick bra men borde jag lyssna pa dem. Tankte aka till oppningen av Val D i helgen (om det nu finns sno da...)och vill garna kopa mina skidor innan. Jag kommer att vara i Val D hela sasongen sa det kommer att bli manga timmars akning pa skidorna och jag vill inte kopa "fel". Nagon kunnig pa omradet som kan upplysa mig?

/Rodluvan
 
längre

köp de längre skidorna tycker jag. jag kör på samma typ av skida och åker på 193 cm då jag själv är 185-186 cm.

när man väljer längd ska man ju även ta hänsyn till sin vikt och åkstil men 6 cm borde inte göra för stor skillnad egenskapsmässigt annat än positiva för din del. om du gillade egnskaperna i pist med en så kort skida kanske du inte ska gå upp mer än en längd däremot. men så verkade ju inte vara fallet?

B2 är ju gjorda för att funka både i och utanför pisten. med en för kort skida förlorar man bärighet och stabilitet. en längre skida ger lite att växa i tekniskt sett också. en längre skida kan kräva mer av åkaren men lönar sig också.

jag tycker längre!

jonas
 
Här ska åkas skiiidooor...

Vilken längd du bör ha på skidorna har ju snarare med din vikt, åkstil och vart på berget du åker att göra än med din längd. Själv åkte jag på Bandit XX i våras och hade 177 cm långa skidor (mina mått är 75kg - 170cm). Personligen skulle jag inte vilja ha kortare skidor, snarare lite längre (och fetare i offpisten).

Brorsan däremot med ungefär samma mått som jag köpte sig ett par skidor som var 170 cm så allt jag egentligen kan säga är att det är väldigt personligt...

Har du råd så kan du ju alltid köpa flera par skidor!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.