Vilken hjälmkamera??

Hej. Kan inget inom detta ämne och behöver hjälp.
jag vill/behöver en lätthanterlig hjälmkamera till rimligt pris. Max 3000 kr,
Ska bara filma för små filer samt privat bruk. Alltså inte max prestanda men ändå okej att visa på dator. Mest vintertid så batteritid, "tumvantevänlig" och sånt spelar in.
Har sett tre varianter. Någon som kan hissa eller dissa följande märken? Eller ge bra alternativ?
1. GoPro
2. VholdR
3. Actioncam

tacksam för hjälp i djungeln
SJ
 
1. GoPro
2. VholdR
3. Actioncam

1. GoPro har tidigare haft problem med batterikapacitet, jag har inte testat någon modern variant av denna men efter vad jag läst är de fortfarande kinkiga på batterier. Jag försöker få loss en för test men det kan nog dröja några månader innan man ser resultatet av det...

2. VholdR har jag testat ingående, läs mer här: http://happymtb.org/2008/12/12/kameratest-vholdr/

3. Är det Oregon Scientific ATC?K-serien du menar? Isf. skulle jag direkt avråda från den, ger oerhört gummiaktig bild.


Som Thure länkade har jag även testat VIO POV.1 och tycker den var riktigt bra. Dyr och något mycket vidvinkel men det beror ju lite på vad man ska ha kameran till. Finns även ett kamerahuvud med mindre vidvinkel att köpa till. Test här: http://happymtb.org/2008/12/19/kameratest-vio-pov1/

Skridskofilm skapad med den kameran: http://se.youtube.com/watch?v=-JLmCvATG2I


Ett fullt realistiskt alternativ är att köpa en vanlig digitalkompakt med stativgänga och fästa denna på hjälmen. Låter man sig "luras" att köpa en extraförsäkring behöver man dessutom inte oroa sig för mycket över vatten/lera/snö/smällar. Har kört rätt många timmar med en Canon Ixus monterad på cykelhjälmen genom åren. På sikt kommer kanske optiken rasa av vibrationerna, men det beror som sagt på vad du ska ha den till.

För kompaktkameradiskussioner är den här tråden aktuell och bra (även en del om ovanstående kameror och annat att tänka på): http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53219
 
tackar

Tack för snabba svar.
Låter som det är Vholdr som passar mig. Något dyrare än jag tänkt mig men
om inte gopro klarar vinterfjäll bra o actioncam är tokdålig så låter det som vholdr är bäst.
Om nu inte min plånbok klarar mer än ATC actioncam. Duger den till något kul en vinter??
För interbruk och visa lite på dator för skoj?

Thure du frågade mig:
En fråga att fundera på är vilken grad av vidvinkel du önskar. Behöver du zoom?
Är ju novis här, klarar dessa cams av att filma skidåkning, kiting m.m.
Tillräcklig vidvinkel för det? Zoom behövs ej.
SJ
 
ATC?K funkar om du inte har snabba rörelser, typ aktiviteter där huvudet inte rör sig. Fallskärmshoppning kanske? Men trist bild.

Skidåkning borde vara ganska likt cykling, då funkar det inte.

VholdR har en hel del problem som framgår av testet jag länkade till, inte värd pengarna är min mening.

GoPro är ett osäkert kort men iaf. en chans att det blir bra. :) Ska hitta en helg där jag har tid att testa kameran, sen kommer ett test på den med.
 
90 graders

bildvinkel är kraftig vidvinkel och ger bildförvrängningar. Men om du skall filma när du själv kitar torde denna vidvinkliga optik vara vettig.

Kolla också Oregon ATC5k som Hans Friedel signaturen hassex använder.

Thure
 
atc2k kassi snö....

Tja ni som kan.
En del säger att oregon atc5k är kass o andra helt okej. 50/50 alltså. men billig.
Sen verkar ju denna ok är det bara batteriet som är dåligt på denna? hyfs kvalitet tycker jag.
http://www.sportkamera.se/product_info.php?cPath=50&products_id=138

Sen kanske kan ska slå till på en "vanlig billig filmkamea" så får man surra på hjälm.
Bahh vad svårt det vart.
SJ

Som jag tidigare skrivit (upptäckte det nu när jag började skriva rubruken då den fylldes i automagiskt ;-) - ATC2K är kass i snö. Filmade förra året skidvecka med den och den klararde inte att förmedla några kontraster i snö alls och en molning dag blev det mest gröt och mörka silutetter av skidåkarna. Billig, smidig men inte heller bra. Kass abateritid också som kankse kan bättras om man isolerar batteriet lite bättre - fanns någon neoprenstrumpa som isolering som tillbehör.

Var det ojämnt före så hoppade kameran rejält också då jag använde gummibandsfästet på skidhjälmen.

Ska du kite-filma i solsken är det kanske OK men vill du se dina spår i snön rekommenderar jag något dyrare.

ATC2K klarar väl max 2GB SDkort också och det blir inte långfilm utan lös hårddisk att tanka över på.

/Patrik
 
Har man obegränsat med pengar köper man förstås det dyraste då får man helt enkelt det bästa så är det bara.

ATC5k största nackdel är som redan nämts den halvtaskiga filmkvaliten. Om den sedan är otittbar är förstås upp till åskådaren att avgöra.

Här en film från Romme igår

http://www.youtube.com/watch?v=xJwlPb7IjjY

Här några grejar jag har märkt

Kameran måste fästas permanent på hjälmen jag har bockat till en alu plåt med ett hål i som man kan skruva fast kameran i.
Sidomontage funkar bäst bara kameran inte är för bred. Har man kameran på sidan av hjälmen sitter den hyffsat skyddat ifall man tar sig genom buskar eller liknade. Jag har även "testat" att slå runt med kajaken i fors och kameran satt kvar
Det är otroligt bra om kameran har en bildskärm så att man kan kolla att det verkligen blir något. Det är också otroligt bra för att se om kameran sitter som den ska.
Sidmontage gör det också hyffsat enkelt att få kameran i ögonnivå så att man kan ställa in kameran så att den stämmer överens med synfältet.

Som med allting här i världen så är det bra att öva det gäller att lära sig hur man skall röra huvudet

Självklart kan man använda vilken videokameran som helst det finns många kompakta smidiga kameror som säkert funkar jättebra.

Utvecklingen går som vanligt fram med stormsteg det dyker hela tiden upp nya kameror, När jag för ett halvår letade efter vattentäta kameror fanns det inte många men nu verkar det finnas hur många som helst.

Sedan är förstås bara kameran teknik det är tanken bakom som är viktigast. Det finns folk som spelat in filmer med mobilkameror.

Hans Friedel
 
trådlöst

Jag skulle vilja ha en hjälmkamera som man kan använda även utan hjälm.

Gärna som kan sända filmen trådlöst till ett BC.

Jag vet att det finns men inte var.

zzeezz
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.