Vilken fågel?

Är utsidan tom på ornitologer?

Är det verkligen ingen som vågar sej på en gissning om vad det kan vara för någon fågel. Jag har hela tiden tagit för givet att det har varit en rovfågel, men det är kanske helt fel? Det är kanske rent av en förrymd gammal tupp som har fallit offer för räven, eller...

/g
 
Gissa kan ju alla göra! Eftersom ormvråken är en av de allra vanligaste rovfåglarna så skulle det kunna vara en ormvråk, ormvråken kan tas av tex duvhöken.
 
Glada?

Nej vi fågelskådare finns här också! Men vi har varit upptagna med att vara ute och skåda fågel :)

En rovfågel skulle jag tro, men att bara se foten gör att man inte kan säga säkert vilken art. Kanske glada? Skulle stämma storleksmässigt och sådana finns det gott om i dessa omgivningar.

/Staffan
 
Tamhöns

Jag tycker inte att det ser ut som en rovfågelsfot. Klorna är inte tillräckligt vassa för det. Jag tycker att det ser ut som hönsfågel, gissningsvis tupp av tamhöns.
 
Re: Glada?

Jodå, visst finns det fågelskådare här men jag måste ha missat din tråd förra gången. Av färgen att döma borde det inte vara en klo från en glada, eftersom den har gula ben.

Min första tanke när jag såg bilden var fiskgjuse, vilket väl skulle kunna stämma ganska bra eftersom du angav att det låg en sjö precis bredvid. Jag återkommer om jag skulle komma på något annat alternativ.
 
Det var ju spridda gissningar. Glada och ormvråk är det väldigt gott om runt sjön, men fiskgjusen har jag aldrigt sett här. De exemplaren av ormvråken jag har sett i trakten (döda) har inte haft så långa ben. Någon nämnde att gladan har gula ben, men är det inte så att näbb- och benfärg förändas ju äldre fågeln blir?
Det finns ett par lantgårdar innom några kilometers avstånd, så gissningen på tamhöns är kanske inte så galet ändå.

Varför jag blev så intresserad av detta benet var för att jag inte hittade några andra rester av fågeln i närhet. Och benet ser ju avslitet ut inne vid fästet utan att det är några synliga märken på själva benet.
Vid ett antal tillfälle under de senaste åren har det hittats rovfåglar som blivit infångade och dödade utan minsta anledning, och sen lämnade här i skogen. Men då har det rört sig om hela fågelkroppar.

/g
 
Bildgåtans lösning

Min tidigare gissning på fiskgjuse var nog lite förhastad. Vid närmare eftertanke ser klorna för små ut för de flesta rovfåglar (som någon annan redan nämnt). För att slutligen reda ut saken kontaktade jag en fågelskådare jag känner som jobbar på Zoologen i Göteborg och får betraktas som expert på artbestämning av fågeldelar.

Jag saxar följande från svaret: "Fågelfoten har säkert tillhört en stor tamtupp. Förutom de fyra normala tårna (tre framåt och en bakåt) finns en s.k. sporre en bit upp på tarsen, vilket är typiskt för hanar av tamhöns. Denna sporre använder tupparna som vapen i slagsmål om hönsen."

Därmed kan väl problemet anses löst. Nu återstår bara frågan om vart resten av tuppen tog vägen... :)
 
Re: Bildgåtans lösning

majorbriggs; sa:
Jag saxar följande från svaret: "Fågelfoten har säkert tillhört en stor tamtupp. Förutom de fyra normala tårna (tre framåt och en bakåt) finns en s.k. sporre en bit upp på tarsen, vilket är typiskt för hanar av tamhöns. Denna sporre använder tupparna som vapen i slagsmål om hönsen."
Därmed kan väl problemet anses löst. Nu återstår bara frågan om vart resten av tuppen tog vägen... :)

Tackar så mycket för svaret, i bland lönar det sig att ha ett bra kontaktnät bland vänner och bekanta. Det känns dock lite snöpligt att mina egna fågelkunskaper ligger på den nivån att jag inte kan skilja på en tamtupp och rovfågel. Men å andra sidan har jag ju lärt mig något nytt i dag också.

/g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Vilken fågel gillar våra lyktstolpar? Vilda djur 3
lottizen Vilken fågel lät så här i flykten? Vilda djur 2
FilipL76 Vilken fågel? Vilda djur 1
tuneluna Vilken fågel på bilden? Vilda djur 1
annakari Vilken fågel är detta? Vilda djur 6
ceciliaflink.lindgren Vilken fågel är det? Vilda djur 5
Småtärna Bäckenben av vilken fågel? Vilda djur 3
frostic Vilken fågel? (ljud) Vilda djur 1
lthr vilken stor fågel? Vilda djur 8
MtheP Vilken fågel? Vilda djur 8
Dryaso Vilken fågel? Vilda djur 6
Jock Scott Vilken fågel ? Vilda djur 1
danielsaffady Vilken fågel? Vilda djur 5
_Hagbard_ Vilken fågel, har precis fått ungar i holken Vilda djur 2
Emil_1 Vilken fågel? Vilda djur 10
SLUGGA Vilken fågel har byggt detta bo? Vilda djur 4
Lars G A Vilken fågel byggde detta bo? Vilda djur 1
EmmelieSv Vilken fågel är det här? Vilda djur 6
FreddeA Vilken fågel? En vit uggla? Vilda djur 14
kenjoswe Vilken fågel..? Vilda djur 17
LennartII Vilken sorts fågel? Vilda djur 0
millimeter Vilken fågel? (Bild på fjäder.) Vilda djur 4
gunnar-f Vilken fågel ? Vilda djur 3
Fredrik Andersson Vilken fågel är detta? Vilda djur 4
Klosse Vilken fjäril landade i min hand? Vilda djur 3
mstenl Vilken djur? Vilda djur 1
Ristorparen Vilken fjäril? Vilda djur 1
FreddaFredda Vilken insekt Vilda djur 1
tango Vilken rovfågel i flock? Vilda djur 4
Linasruta Vilken insekt? Vilda djur 10
hansemansen vacker skalbagge men vilken art/sort? Vilda djur 2
karl-petter Vilken rovfågel? Vilda djur 6
pacific Vilken insekt? Vilda djur 0
quid Vilken spindel? Vilda djur 7
Staffan Andersson Vilken uggla? Vilda djur 9
JanneoAnn Vilken rovfågel? Vilda djur 2
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
natie Vilken rovfågel? Vilda djur 3
quid Vilken hackspett? Vilda djur 4
Raskesven Vilken skalle? Vilda djur 16
FrippeF vilken rovfågel? Vilda djur 2
Lars G A Vilken uggla hoade Vilda djur 4
penpool Fågel kvällstid, Kägelberget Vilda djur 6
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
wildlifephotography Fågel identifiering Vilda djur 1
Marbor Vad är det här för fågel? Vilda djur 3
mezzam Vad är det för fågel? Vilda djur 3
kejLa Nytt år, ny fågel.. Nån som vet? Vilda djur 7
Annamariaw Vad för fågel? Vilda djur 3
racaman61 vad för fågel Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.