Vilken big three har ni?

Hej Alla på lättpackningsforumet!

Tycker det skulle vara enormt kul att veta vilken ryggsäck, sovsäck och skydd (även liggunderlag) ni har när ni packar lätt?

Själv använder jag:
Skydd: Big Agnes FlyCreek UL2 (980 gram)
Sovsäck: Western Mountaineering Caroibou MF (595 gram)
Liggunderlag: Pacific Outdoor Ether Thermo 6 (623 gram)
Väska: Fjällräven kånken maxi (500 gram)

Anledningen till att jag har en lite mindre väska utan bärsystem och extra detaljer är för att det är lätt att växla mellan friluftsliv och stadsliv utan att för den sakens skull se alltför friluftsaktig ut. Utrymmet i den räcker utan problem till tre dagar. Behövs mer packning har jag en haglöfs 35 liter. Mer än så bär jag aldrig med mig...

Hur skulle jag kunna förbättra min big 3 tycker ni?

Ha en bra kväll! : )
 
Beror lite på säsong för mig.

Ryggsäck: Gammal Rusta-säck för 149 spänn, 50 liter och 1250 g.
Sovsäck: Haglöfs Goga pro 6 (väger väl 1,1 tror jag) eller en Wigwam sommarsäck (+11) a 600 g
Liggunderlag: Jysk, ibland förstärkt med ett 120x50 som väger lika mycket som ett hellängds Jysk
Tält (när jag är solo): Coops Gotland, blått ryggås, väger 845 g utan stänger och tältpinnar
 
Skydd: Terra Nova Solar Competition (978g)
Sovsäck: Western Mountaineering HiLite 167cm (423g)
Liggunderlag: NeoAir Regular (410g)
Väska: GoLite W's Pinnacle ca 60L (844g)

Funderar på att köpa en Terra Nova Lazer 35L för kortare vandringar och kommer även spara ca 300g
Finns även en 20L på 328g som du kanske är intresserad av?

35Litraren
http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Lightweight_Packs/Laser_35L_Pack.html

20Litraren
http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Lightweight_Packs/Laser_20L_Pack.html
 
Senast ändrad:
Riktigt lätt, men kan bli lättare!

Hej Alla på lättpackningsforumet!

Tycker det skulle vara enormt kul att veta vilken ryggsäck, sovsäck och skydd (även liggunderlag) ni har när ni packar lätt?

Själv använder jag:
Skydd: Big Agnes FlyCreek UL2 (980 gram)
Sovsäck: Western Mountaineering Caroibou MF (595 gram)
Liggunderlag: Pacific Outdoor Ether Thermo 6 (623 gram)
Väska: Fjällräven kånken maxi (500 gram)

Hur skulle jag kunna förbättra min big 3 tycker ni?

Ha en bra kväll! : )

Lätta prylar det där. Kånken var ju ett kul inslag! Faktum är att konstruktionen är lite av en föregångare med sin ficka för sittunderlag.

För solo-utflykter med lite packning kan du nog ändå spara ca 1,5kg med bibehållen komfort.

- Ryggsäck - Finns numera robusta säckar på 30L som väger ca 200g. Kolla Zpacks. De är fula som stryk, men lär funka bra. -300g. Gossamer Gear Murmur är lite snyggare och billigare . Se recension här. För en billigare penning syr du en säck själv i SilNylon. Min hemmagjorda väger ca 150g och rymmer ungefär 20L. Gjord ungefär enligt detta mönster:http://www.backpackinglight.com/cgi...e_your_own_gear_five_yards_to_sul_part_4.html

- Tält - Här går det att banta ca 300-700g beroende på användingsområde, mygg etc. Men, det är frågan om det är värt eventuellla bekvämlighetsförluster (byte till tarp, mindre vindstabilitet etc.). 1kg får väl anses som riktigt bra för ett tält. Det ser ju ut att kunna funka bra på kalfjället också. För skogsturer kan det dock till och med vara bekvämare med tarp och eventuellt myggnät. Man får mer plats och det blir ingen kondens.

- Sovsäck - Byte till en quilt eller topbag kanske kan spara 100g. Knappt värt besväret och kostnaden kan jag tycka. Den största fördelen med en quilt skulle nog vara att den tar mindre plats.

- Liggunderlag - NeoAir Short à 250g kanske? Alternativt ett Jysk + NightLight Torso length. Förvånansvärt bekväm kombination faktiskt. Inte dyrt heller. - 300-400g

900 -1500g kan alltså skalas totalt. Som alltid en bedömningsfråga om det är värt det. Ryggsäcken kan kanske vara värd en funderare iallafall.
 
Mina tre små

För riktigt lätta korta turer i mindre utsatt terräng (ca 3 dagar) har jag dessa:

- Ryggsäck Gossamer Gear Murmur, 36L- 224g
- Liggunderlag NeoAir Short 250g + Nightlight torso length 100g = 350g.
- Mountain Equipment Coop (MEC) Merlin -3 dunsäck, ca 750g.
- Skydd Six Moon Designs Gatewood Cape 310g + eventuellt Myggnät Sea-To-Summit 250g = 560g

Högre upp och för längre turer, eller med barnen, byts ryggsäcken och tältet till:
- Gossamer Gear Mariposa Plus - ca 650g med extra bältesfickor och aluminiumram.
- Tarptent Cloudburst 2 -1100g eller Six Moon Designs Lunar Duo 1200g. Detta är mycket rymliga två-personers tarp-tält, så denna vikt kan eventuellt delas.

Jag skulle nog kunna spara en del med en bättre, lättare sovsäck och ett utpräglat solo-tält. Tveksamt om jag vill lägga pengar på det dock. Jag får önska mig ett Tarptent Moment eller ett MLD DuoMid i födelsedagspresent!
 
Intressanta svar!!

Tack för era svar! Det var precis vad jag ville ha, en liten blandning av billigt och dyrt!

Det vore intressant att prova tarptent någon gång. Har aldrig gjort det. Körde med en presenning som tarp en gång, men det var så blött på marken att det behövts en pressening på marken också, och då blir det inte så lätt... Hur löser man det?

Det jag mest lurar på att byta är såklart ryggsäcken. Har mycket stor lust att köpa en Gossamer Gear eller en Laser. Det enda problemet jag ser är att de inte är lika snygga som kånken ( för de tillfällen man vill se bra ut...)

Jag är också sugen på att sy en egen silnylonryggsäck! Ska ta en titt på den ritningen som postades!

När det gäller lättpackning så är det ju ofta en fråga om kronor och gram. Har ni någon användbar formel för hur ni tänker? Hur många gram måste packningen gå ner för att det ska vara värt att investera ett visst antal tusen?

Ha en bra kväll!
 
Rygga: Golite Jam 2 (stor) ca 600g,
eller Karrimor KIMM 35 (mindre) ca 450g,
eller Litepac 27 ca 330 g
Skydd: Tarptent Rainbow, ca 1050 g
Sovsäck: TNF Beeline, 550 g (god till några minusgrader)
Liggunderlag: 10 mm från Stadium ca 200g,
eller lyx-varianten Z-rest, ca 400g

Förvisso är smaken som baken, men det kan vara intressant att inte ens de som tävlar i bergslöpning ser åt de ryggsäckar som endast består av en tygpåse med remmar. Och kan de bära ett hekto extra ryggsäck så kan jag.
 
Skydd: Gossamer Gear The One (460g)
Sovsäck: Cumulus X-Lite 200 (430g)
Liggunderlag: NeoAir Medium (410g)
Väska: Gossamer Gear Murmur (224g)

Kommer nog snart behöva byta ut sommarsäcken till min Alpkit Pipedream 400 (750g) och skippa NeoAir'en mot en halv Z-Lite (200g) + tokbillig foampad från Wirströms på Folkungagatan (runt 100g).
 

Bilagor

  • P1020259.jpg
    P1020259.jpg
    72.6 KB · Visningar: 2,320
Jag är också sugen på att sy en egen silnylonryggsäck! Ska ta en titt på den ritningen som postades!

Kul att du blev sugen på att sy. Du kommer förhoppningsvis att upptäcka att det är jättekul. Även om slutresultatet inte alltid blir sådär perfekt alla gånger så är tillfredsställelsen så enormt mycket större när man kan använda sina egna prylar. Innan du drar igång med mönstret skulle jag dock vilja ge några råd som inte står i instruktionen:
1. Om du vill ha en lite hållbarare säck kanske 1.3oz silnylon är bättre. Viktökingen är inte så stor ändå.
2. Det räcker inte med bara raksömmar. Man bör sy minst två sömmar.
3. Jag gillar nätfickor. Det är hyfsat lätt att komplettera med.
4. Fästet för axelremmarna var för klent. Sy en fyrkant med kors genom nylonremmen.
 
Lätt

Här är min ultralight variant:

- Ryggsäck hemagjord 156g
- Sovsäck Western Mountaneering Highlight 507g med packpåse
- Sovsäcksöverdrag hemmasydd i GTX 424g med packpåse
- Liggunderlag Cellplast 160g

1247 g vilket även funkar som 3 för 3 lbs med råge (nja, en 100g chokladkaka i alla fall;-)
 
Här är min ultralight variant:

- Ryggsäck hemagjord 156g
- Sovsäck Western Mountaneering Highlight 507g med packpåse
- Sovsäcksöverdrag hemmasydd i GTX 424g med packpåse
- Liggunderlag Cellplast 160g

1247 g vilket även funkar som 3 för 3 lbs med råge (nja, en 100g chokladkaka i alla fall;-)

Coolt:) det var grymt lätt! Ryggsäck och "tält" har du tjänat in en hel del på. Svårt att sova med vanligt liggunderlag tycker jag personligen.

Men hur funkar det att sova med sovsäcksöverdrag?
 
Här är min ultralight variant:

- Ryggsäck hemagjord 156g
- Sovsäck Western Mountaneering Highlight 507g med packpåse
- Sovsäcksöverdrag hemmasydd i GTX 424g med packpåse
- Liggunderlag Cellplast 160g

1247 g vilket även funkar som 3 för 3 lbs med råge (nja, en 100g chokladkaka i alla fall;-)

Jag undrar också hur det fungerar med sovsäcksöverdrag? Använder du ingen tarp? Vad gör du om det börjar spöregna? Biter i det sura äpplet? : )

Jonas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.