Vilka vantar på sommarfjället?

Guest

Gäst
Ni som är i fjällen på sommaren och hösten, vad använder ni för vantar?
Jag letar efter ett par vattentäta, bekväma, små och gärna mjuka. De får inte ta för stor plats. Ska främst användas när det är kallt under regniga dagar.
Stickade vantar(blöta fort, torkar aldrig)
Skidhandskar(ofta stora och klumpiga)
Fleece vantar(blöta fort)

Vad har ni på er?
 
Tunna yllevantar

Jag brukar använda kronans tunna, stickade yllevantar. De blir förvisso blöta, men värmer ändå hyggligt och torkar dessutom på en timme om man vrider ur dom och stoppar dom i benfickan eller hänger dom inuti byxbenen.
Dom är små och lätta och dessutom mycket billiga (ca 10kr på överskottsbolag).
Jag har hittils inte hittat någon vante som ej blir blöt, inte ens mycket dyra GoreTex varianter.
 
2-lagers

Ja, det är inte nån större skillnad mot vintern, eftersom nollgradigt är ju ingen ovanlighet.

Jag använder fleecefingervantar (billiga köpta på stadium för 59 kr). Utanpå, vid regn, tar jag mina Norröna skalvantar i mikrofiber (otroligt snabbtorkande, väger ingenting, lätt att knöla ihop och ha i fickan).Pris ca 400 kr. Jag tycker Goretex är lite överkurs. Mikrofiber (tätvävd polyester) är mer snabbtorkande än Goretex.

Jag tycker ändå det bästa är att ha 2 lager, eftersom man då alltid håller sig torr.Är fleecefingervantarna blöt så kan man använda enbart skalvanten och vice versa.

MVH Mats, Umeå
 
Svar vantar

Jag brukar ha ett par tunna bomullsvantar för 10 - 15 kr. De är tunna men skyddar för vinden och torkar fort. Man kan ha två par och torka ett par när man använder det andra. Jag brukar inte behöva ha dem så ofta men man är väl olika känslig.
På hösten använder jag dem som innervantar i en vattentät handske.

Lars Finnström
 
Det beror på

Hmm... Jag brukar ha lite olika beroende på vad jag skall göra och vad vädret är!

Jag har länge haft en förkärlek för yllevantar speciellt torgvantar (avklippta fingrar) men problemet är ju om det blåser.

Sen har jag ett par cykel/skidvantar i vindstopper som är perfekta om det blåser lite mer, blir ju lite blöta om det regnar osv.

Mitt senaste fynd är en skalkombination från MEC (Kanadensisk friluftsaffär) en jättetunn stretchflecevante men ett tunnt skal över (ej goretex) som jag tycker är trevligt, perfekt om man skall pilla med saker tex fotografera på vintern.

Är det riktigt blött, typ grottur, paddling, höstcykling så blir det neoprenvantar, fuktigt men varmt!

Sen finns ju vinteralternativen men de har beskrivits tidigare i: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4863&pagenumber=1
 
lill-Sport handskar

Jag gillar lill-Sports sporthandskar skarpt. Har tidigare använt deras traditionella skidhanske. Eftersom den är i läder så blir den blöt efter några dagar i regn. Nu har jag skaffat deras Winterbike handske som innehåller ett Porelle-membran som skall hålla borta vätan. Jag har tyvärr inte hunnit testa dem i sommarfjällen. Som cykelhandskar när de regnar eller är kallt så fungerar de suveränt. Kolla in http://www.lillsport.com/.

/Jonas U
 
Vantar för

Då mina sommarfjäll innehållit allt väder mellan snäll mild sommar och full snöstorm, har det prägladt mina val.
Numera så har jag ett par yllebomull fingerlösa torgvantar, engelska och uråldriga, ett par helsyntetiska fingervantar från Extreme, väger-fyller inget o torkar snabbt, samt ett par tvålagers gortex tumvantar.
Yllefingervantarna har jag pensionerat liksom fodrade gortexvantarna.
Som torklina har jag stora säkerhetsnålar i skjortan under skaljackan eller utanpå ryggsäcken.

Lycka till

Johan
 
Jag har dom inte men snart...

Tittade i mountain harwears katalog. Ett par vantar i microfleece överdragna med en otroligt tunnmicrofiberväv. vindtätt vattenavstötande vikt 85 g!!

MVH
Cristoffer Jonsson
 
ylle bra

Jag brukar använda väl insmorda läderhandskar med
innerhandske (urtagbar) i ylle.
Ylle värmer även om det blir fuktigt/vått
till skillnad mot bomull och de flesta syntetmaterial.
 
Fel, Lars F

Du har fel, Lars F, bomull torkar inte alls fort.Du kom bara med inlägget eftersom du avser att inta attityden: "icke-hightech" eftersom du verkar vara motståndare till det. Men mig lurar du inte :)

Mikrofiber torkar oändligt mycket snabbare. Du uttrycker dig på ett fysikaliskt omöjligt sätt. Du måste inse att dagens material är bättre än gårdagens.Allt som är gjort av bomull är ju förbjudet i friluftssammanhang, kom vi ju överens om :)
OK, näsdukar i bomull när man gråter ut då man tar farväl av sina nära kära när man ger sig ut 3 veckor ensam i Sarek, är väl OK, men annars....

MVH Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vem/vilka ligger bakom "Sarekonline.com"? Fjällvandring 4
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
avslutat080903 Vilka växter är dessa? Fjällvandring 8
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3
jonsa Vilka blöta kängor ska väljas? Fjällvandring 13
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Vilka vandringskängor Fjällvandring 14
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...