Vilka skidglasögon?

Hej
Behöver lite hjälp i skidglasögondjungeln. Tyvärr måste jag köpa ett par nya inför vintern. Det finns massor att välja på och priserna varierar kraftigt.
Jag är ute efter ett par glasögon som används till hjälm och när det snöar. Är det bra väder kör jag utan. Min hjälm går relativt långt ner i pannan.
Tacksam för tips. Billigt pris gör inget men om kvaliteten skiljer mycket betalar jag hellre mera.
mvh
ht
 
Kavliteten varierar med priset, även om priset även beror på varumärke mm, det är det enkla svaret..

Vad gäller valet beror det på vilken hjälm du har. Ta med hjälmen till skidaffären och testa, så du vet att dom passar ihop.
Själv har jag en Cebé Powder, till den passar Smith Fuse ypperligt. Ska jag komma med ett direkt tips så är det nog Fuse, ganska "neutral" form, så den borde passa fler hjälmar.

Lycka till i djungeln!
[Ändrat av Jonas P 2005-11-17 kl 13:16]
 
Scott! De finns i olika prisklasser, modeller och design, dessutom prisvärda tycker jag..

Det jag tycker är viktigt är att det inte blir någon glipa mellan hjälmen och glasögonen, det gör så #¤&% ont om det är några minusgrader ute. Ta med hjälmen till affären och prova ut där, det kan vara så stor skillnad på hur glasögon och hjälm passar ihop.

Det finns vissa glasögon som är anpassade för hjälm, oftast är det då att fästat av bandet sitter "längre ut" på glasögonen så att själva bågen kan ligga tajt mot ansiktet och inte släppa in drag...

När det gäller scott tycker jag glasögon i prisklassen runt 500 är bra, om du inte är ute efter mer designade och spegelglas...

Själv har jag en lins som heter amplifer (eller nåt), som jag använder för det mesta, dock lite mörka när det skymmer. Funkar också när solen skiner även om jag då föredrar spegelglas...

Lycka till!
Carro
 
Testa i affär är en sak men hur funkar det i backen eller i skogen.
Ni som har scott vilka skidglasögon har ni? Färg?
Är ni nöjda med motståndskraften mot imma. Jag svettas en hel del när jag åker skidor så det måste vara tåliga glasögon.
mvh
ht
 
Viktigast för att undvika imma är att de passar med hjälmen. Det är anledningen till att alla tjatar om det.

Mina Smith är jag mycket nöjd med. Jag har tre olika linser till dom: Röd/rosa, i dåligt väder. En med lite spegel, som jag inte använder mycket, den har spellinsens nackdelar i dåligt ljus, och är för ljus när det är riktgt soligt. Slutligen en spegellins, som är riktigt bra när det är soligt.

En annan ska man ska tänka på för att undvika imma är att aldrig torka av glasen när de är fuktiga, då torkar man även bort behandlingen mot imma!

Edit:
Ska kanske tillägga att jag och många av mina kompisar har varit mycket missnöjda med Oakley, dom immar ofta igen mellan glasen, vilket är helt hopplöst att få bort!
[Ändrat av Jonas P 2005-11-17 kl 16:50]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...