Vilka nav är bäst?

Tänkte bygga nya hjul under hösten och undrar därför om det är någon som har bra/dåliga erfarenheter.

Jag har tänkt mig att bygga med lite mer påkostade nav, typ: Hope, Chris King, Dt Hugi, xtr eller dyl.

Om det är någon som har erfarenhet av något av ovanstående eller kan rekomendera andra kvalitetsnav är jag tacksam för all information.
 
Chris King är bäst

Jag har hjul med både Shimano och Chris King och skillnaden är milsvid, något som märks i synnerhet vid underhåll. precisionen i CK är oöverträffad, liksom lättheten varmed man ställer in och servar naven. De har en ohygglig finish och med 30 sekunders rengöring med en trasa de ser ut som nya idag efter två hårda säsonger. Inga andra aluminiumdetaljer på min cykel har bibehållt sin finish så bra. Kan inte säga nog gott om dem. Det enda som kan vara lite negativt/positivt är att baknavet låter ganska mycket. CK har en speciell konstruktion som gör att man får "tryck" i pedalen direkt vid igångstart, istället för att man måste trampa 5-10 grader innan kassetten engageras. Detta medför också att baknavet "surrar" ganska kraftigt. En del tycker dock att det är charmigt och bidrar till den speciella CK-känslan :)

ÖVerlag är jag oerhört nöjd. Men det kostar, och jag tror att andra bra alternativ är Shimano XT-nav alternativt Hope eller DT:s nav som jag tror finns på http://www.cyclecomponents.com
 

Guest

Gäst
Shimano XT rockar fortfarande. Jag har ett XT baknav som är inne på sitt fjärde bakhjul utan att ha servats. Unbreakable. Fast om man har tid att serva ska man nog satsa på CK eller Hope.
 
XTR!

Jag har kört med ett XTR framnav i några år. Det har fungerat väldigt bra och jag har aldrig servat det eftersom det sitter maskinkullager i det. Det sitter det inte i Shimanos billgare nav inte ens i XT. Jag rekomendera att satsa på nav med maskinkullager eftersom du får en fin gång utan jobb mycket längre än med de tradionella med lösa kulor och koner.
 
Hope är bra!

Jag har två ti-glide bakhjul, ett fatso och ett suspension framhjul. Naven är mkt bra, lättmekade, speciellt frirullsmekanismen är löjligt okomplicerad. Det är inte dyrt att byta lager om det nu behövs. Mitt Fatso har gått 1200 mil som långfärdshjul och känns fortfarande som nytt i lagren. Bara att köpa:)
 
XT-nav

Själv bygger jag alltid med XT-nav, då de har kallsmidda flänsar för bästa styrka. Dessutom är det lätt att få tag på konor o dyligt när de sedan kommer att behövas.

Men varför inte använda dina gamla befintliga nav när du bygger nya hjul? Funkar bara naven, så påverkas inte hållbarheten för det och du spar in en skön slant sm kan användas för t.ex. en cykelweekend. Själv har jag alltid byggt nya hjul på gamla nav.

Själv har jag dock ingen erfarenhet av någon av de andra naven som du nämde, så därför kan jag inte uttala mig om dem. Men jag tror inte de har kallsmidda flänsar, så soloekrat är inte att rekommendera.

/Niklas
 
Tune

Om pengar inte spelar nagon roll kan nav fran Tune vara värda att kolla upp. De skall ju vara de allra lättaste, men ocksa de allra dyraste. Har inga egna erfarenheter av dessa (kör med XT som funkar bra för mig), men sag att de fatt riktigt bra kritik pa
http://www.mtbr.com

/stefan
 
Satsa på hållbara nav

Själv är jag skeptiskt mot superlätta och dyra prylar inom mountainbiken. Enligt min erfarenhet håller inte sådanna prylar en längre tid. Det känns ju extra hårt när superdyra prylar går sönder mycket fortare än vad standardprylar gör. Det har jag själv bitter erfarenhet av.

/Niklas
 
Chris King

King lager är suveräna, lätta, hållbara, och tar direkt, vilket är till fördel i tekniska bitar. På frihjul surrar de. Antingen älskar eller hatar man det. Enda verkliga nackdelen är att de sätts ur spel vid kyla om man inte smörjer frihjulsmekanismen med en speciell vätska. Inte så kul att få sparka sig hem från skogen.

Jag har också bara bra erfarenhet av XTR, men ogillar plastkåpan, på vänstersidan på baknaven. Den lossnar ibland.

Hugi är lika lätta som King men krånglar tydligen mycket. Recenssionerna på MTB review är ur usla.

Cykelcity brukade ha Kinglager. Annars är det postorder fr USA som gäller.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.