Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna

hej jag har bara cyklat med billiga cykelväskor hittils
har tittat på tyska franska engelska väskor med många lov ord men frågan står kvar vilka väskor ger mest för pengarna har inte obegränsat med stålar jag kör nu med en modifierad MB och drömmer om en läcker 28 tummare
häls inge svensson
 
Långt?

Skall du cykla lång i områden med taskigt väder kan jag rekommendera Ortlib cykelväskor. Vattentäta gör ju att du slipper även damm, lera och annat otyg på dina saker. Kanske inte gratis men väl värda pengarna. Har bara erfarehet av ett par Haglöfs packväskor sedan tidigare och de höll INTE måttet när det blev lite hårdare tag. Sen tycker jag väl inte att speciella cykelväskor är ett måste i första taget. Att utgå från två väskor fram, två bak, styrväska OCH en toppväska bak redan från början gör ju att man plockar med sig alldeles för mycket. Att börja med att sålla i utrustningen och kolla vad verkligen behöver kan ju leda till att man INTE behöver så mycket väskor...
 
Inte Karrimore

Jag tror Ortlieb gör det bästa. Vi har karrimore och kan dessvärre inte rekommendare dem. De vi har är i o f s stora, 70 l, men felkonstruerade. Krokar och fästen är det inget fel på men fästena sitter fast i väven med patetisk svaga nitar. Vi använde dem på en tur i Indien http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB-Himalaya.html
Efter några mil på stötig grusväg lossande nitarna. Verkar som om Karrimore varken tänkt än mindre testat. Än har vi inte lyckats reklammera dem.

Vi hade även problem med framväskan, en kall morgon när vi cyklade över en bäck sa det bara snapp och så var framväskans aliminium stativ av. Urusel kvalitet. Vi fick en svartsmed att göra ett temporärt i stål och fick ett nytt hemma.

Per
 
VauDe

Jag har ett par VauDe. Vattentäta och snygga. Något billligare än ortlieb. Bra och enkel upphängning på pakethållaren. MEN, en vek krok för att hålla in väskan mot hjulet gör mig ibland lite tveksam. Satsa på ortlieb...
 
Ortlieb

15000 km utan något som helst krångel. Varför chansa? De är värda pengarna!

Kolla även priserna från exempelvis Globetrotter.de
 
Köp Ortlieb!!

Kan rekommendera Ortlieb väskorna efter att bla ha cyklat i Skottland med 3 veckors konstant regnande. Inte en droppe vatten eller fukt i väskorna. Dessutom är de lätt att justera efter olika packhållare, speciellt med det nya QL2 systemet som inte kräver några verktyg alls. Har själv använt de mindre frontväskorna "Front Roller Light" bak eftersom jag anser att de vanliga "Back Roller" blir för stora. Man vill ju kunna köra lite i skogen också.
Under vår 150 mila tur i Skottland använde vi istället Ortlieb's vattentäta säck på 22 liter som vi stuvade ovanpå packväskorna bak och kompletterade sedan med en liten ryggsäck. På så sätt fick vi lättmanövrerade cyklar utan stor och otymplig packning.
Ortlieb marknadsförs i Sverige genom:
http://www.swima.se
och kan köpas i de flesta välsorterade cykelaffärer.

Lycka till!

Anders
 
Beställ nu!

Här har vi en kille med tur! Dom har just nu superrea på Globetrotter.de på Ortliens cykelväskor. Kolla på
http://www.globetrotter.de/de/index_d.php3

Backroller Light: 145 DM (ord pris 245DM)
Frontroller Light: 115 DM (200 DM)
Ultimate 3 Light (styrstångsväskan): 100 DM (170 DM)

Här finns alltså 1300 spänn att tjäna jämfört med Globetrotters ordinarie pris som är MYCKET billigare än att köpa i Sverige. Erbjudandet gäller bara en färg som ska utgå ur sortimentet om jag förstår rätt (jag är ingen höjdare på tyska).



Vill du ha en översikt och test över alla packväskor som finns kolla http://www.lancerushing.com/bicycling/panniers.cfm#13

På dessa forum finns det nog bara en sak som folk är mer överens om än att Hilleberg gör dom bästa tälten, och det är att Ortlieb gör de bästa cykelväskorna.

...Johan...
 
VauDe är inte dåliga!

VauDes cykelväskor har fått några negativa omdömen tidigre här på Utsidan. Enligt min mening är det oförtjänt. Jag har använt en VauDe bakväska med rullöppning ca 2 dagar i veckan i över två år (ca 50 km cykling/vecka). Färden går på asfalt, grus och kullersten, och ibland är väskan ganska tungt lastad. Slitaget torde åtminstone motsvara en två månader lång "cykelexpedition". Visst syns det slitage på väskan, men den är fortfarande i mycket bra skick.

Det enda som har hänt med den är att plastkroken som håller fast den mot ramen har lossnat ett par gånger. Efter det så tog jag bort kroken och ersatte den med en gummirem med metallkrok som finns att köpa som tillbehör för några tior. Sedan dess har jag inte haft några problem. Plastkroken verkar för övrigt ha fått ett förstärkt fäste på senare årsmodeller.

Mina erfarenheter av VauDes cykelväskor är alltså positiva, och jag tvekar inte att rekommendera dem till andra väskköpare.

Peter
 
VauDe är snyggare...

Även jag har VauDe vattentäta sedan en tid och vill bara säga att de har ett trevligt fäste och fungerar bra hitintills i kyla, hagel eller 35 gradig sommarvärme här i Italien. Ortlieb är nog super men VauDe är snyggare...
 
vaude!

vaude! absolut.
deras corduraväskor ger dej max för priset.
snyggare än ortlieb, lättare än orlieb och helt enkelt bättre än ortlieb.
jag har cyklat runt mycket i Sverige och aldrig kunnat klaga på mina vaudeväskor...
/j
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
vid Vilka kedjelås går inte att ta isär efter ihopsättning Långcykling 3
PeterN Kallt och regnigt - vilka handskar ??? Långcykling 6
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
pher_ Vilka sälger Burley i Sverige? Långcykling 1
ebh Spinningcykel; vilka är bra? Långcykling 1
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3
Vilka kartor? Långcykling 6
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
DoktorGlas Vattentäta cykelväskor - Vaude? Långcykling 38
Kevin123 Cykelväskor Långcykling 11
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
hannulan Cykelväskor Långcykling 5
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
friluftaren Veloforms cykelväskor Långcykling 14
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
KTG Fästen till cykelväskor Långcykling 5
pad Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel? Långcykling 9
greendanger Cykelväskor Långcykling 25
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
avslutad131104 Vattentäta cykelväskor efterlyses Långcykling 2
Cykelväskor Långcykling 3
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.