Vildsvinsammunition till 6,5x55?

Hej!
Har föjt diskussionen kring val av kaliber till ex vildsvinsjakt. Jag undrar om någon känner till "vildsvinsammunition" till 6,5x55. Tyngre kula i kombination med hårdare laddning. Tacksam för svar.
MVH / Andreas
 
Vildsvinsjakt - genomslag

Hejsan,

hade en tysk med i vårt älgjaktslag för några år sedan. Han jagade mycket vildsvin i sitt hemland. Där strävade de efter att använda kulor som slog igenom djurkroppen och som då gjorde att vildsvinet pumpade ur sej blodet under flykten men lämnade tillräckligt med blodspår för eftersöket fram till dödsbädden. Han hade samma teori vid val av älgammunition och där hade han och jag skilda åsikter. Med grundval av hans vildsvinsteorier bör väl Nosler fungera bra med tanke på den höga restvikten som då kan slå sej djupt in eller t.o.m. igenom vildsvinskroppen. Personligen saknar jag helt personliga erfarenheter från vildsvinsjakt.

Mvh Olle
 
Kulval vid vildsvinsjakt

Ciao. Lika många som läser din fråga lika många svar lär du få:) Jag skulle råda dig att pröva Normas Vulkan 10,1 grams kula. Snabb expansion samtidigt som den håller hög restvikt. Jag jagar själv med -30.06 Vulkan 13gr. Helnöjd med Vulkankulan. Har bara erfarenhet av ett vildsvin som sköts från ca.30-35m. i bogen. Den bogen blev att kassera men grisen blev på skottplatsen och inga onödiga eftersök. Kulan gick ej genom kroppen utan hittades i nästa bog. Jagar både älg,kron och rådjur och har bara positiv erfarenhet av denna kula.Lycka till Göran
 
Tveksamt...

Som du vet så förespråkas grova kalibrar till svin, jag anser att det gått lite mode i detta men någon sanning finns det säkert i botten. En kula i kaliber 6,5 GÅR inte att göra mycket tyngre än 10gram utan att den blir instabil. Att ladda upp ammo till högre hastighet än vapnets räffelstigning är skapt till ger dålig precision. Detta betyder att 6,5x55 knappast kan ge den djupverkan som ett hårdskjutet vilt som vildsvin kräver! Du har inte möjlighet att låna en lämpligare bössa till grisarna? Annars återstår nog endast att "lätta på lädret" och inhandla en grövre bössa!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.