Viktat

Vägt en del på fiskvåg.
Teva-sandaler torrvikt ca 600gr-OK tycker jag
Foppatofflor under 300gr.
Storkosan ca 100gr-OK
Technotrailkit+ fylld gasburk+ Markill vikbara vindskydd+tändare-900gr-Rätt mycket för ett enmanskök;Trangia delat på två är ju då snarast något lättare tror jag (Ej vägt).
I en annons såg jag att Markills vindskydd väger ca 100gr;det väger mer än så på min fiskvåg.
För att inte tala om min gamla Mountain Eq Dewline sovsäck som väger ca 800 gr i st f angivna 640-byte snarast!
Glasögon i sitt hårda fodral ca 100gr.Skalet måste med-endast hela glasögon har ett värde.
Min ulltröja som jag sover i kanska byts mot en fleese-där minskar i så fall vikten med 100-150gr.
Problemet är om den inte håller luktfri.
F.ö var sovkläderna tyngre än förvänstat:ulltröja,kalsong mer än 400,kanske 450gr-måste söka lättare likvärdiga alternativ.
Icebreaker-ställ i tunn kvalitet vore tänkbart.
 
Det är sällan viktangivelser stämmer. Dessutom beror det på storlek. Jag vägde upp mina Marmot Precip pants (XL) i går på en professionell våg och de väger 271,5g. Marmot anger vikten till 198g. Det måste vara small.

Den pryl som legat närmast angiven vikt är min pocket rocket som vägde 85,8g vilket man ju kan avrunda till den angivna vikten om 86g. :)
 
När det skiljer uppemot två hekto på en sovsäck så kan det ju inte heller vara en fråga om naturlig variation, så varför anger de vikten när det är så klumpigt gjort, alternativt en ren lögn. Detta har ju gnällts om i flera trådar så jag tjatar väl bara.

Att Pocketrocket stämmer så bra i vikt var ju kul iaf :) Noggrannt gjorda metalldelar är kanske mer noggranna än noggrannt fyllda dunsäckar.

Appropå fleece och lukt så har jag inte upplevt att mina fleectröjor luktar så illa, definitivt inte lika illa som en del andra syntetgrejer.
 
Kontroll av fiskvåg

Storkåsa och lätta-ask var uppe i en tråd och jag vägde därför storkåsan på en labvåg. Vikt 83g. Fiskvågen ger ganska stora fle vid små vikter.
mvh Jan
 
storkåsan 83 g

Tack-ännu bättre;kommer ha min storkåsa.
Skaffar digitalvåg nån gång längre fram så man riktigt kan "viktnörda" allt man har.
 
Jag använder en Coop Cookware för 299 kr, upp till 3 kg och +-1 gram. Finns i de flesta Coop-butiker.

Kontrollvägt mot både Postens och butikens vågar och har legat på grammet (fråga om du får nollställa deras vågar dock, då de brukar ligga några gram fel, ofta nedåt, dvs minusvikter).

// Jocke
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.