vidare norrut från uppland. tips?

Hej,
jag har tänkt att ge mig i väg på långvandring. Jag börjar i uppsala och hade tänkt följa upplandsleden till att börja med. Mitt största problem just nu är kartor.Det vore ju perfekt med en enorm terrängkarta över hela sverige men det verkar inte finnas (skulle nog vara alldeles för otymplig att bära med sig för den delen också...). Har ni några tips? är gps ett allternativ? alla övriga tips och råd kring vandring är självklart mer än välkomna!
Jag är heller inte helt på det klara med hur jag ska gå, det ända jag vet är att jag vill norrut och eftersom jag är ganska så oerfaren hade jag tänkt att till stor del följa de leder som finns men där är problemet att jag inte riktigt vet vilka leder jag ska följa. Så till er som har gått någon stans mellan treriksröset och uppsala kom med tips och förslag!
Jag har också lite funderingar kring mat och vatten. Hur mycket man bör ha med sig, var man kan skaffa mer, hur lätt det är att få tag på mat och vatten?
Det blev en massa frågor här, men jag hittade precis den här sidan och kände att här finns det folk som har koll på läget så man måste ju passa på : )

Hoppas ni alla får en finfin sommar
fanny
 
Hej
Jag och en kompis håller sakta men säkert på att beta av sträckan mellan Stockholm och förhoppningsvis treriksröset. Just nu har vi kommit till Vallstaby ovanför Bollnäs. Nästa veckla tänker vi ta en ny etapp med start Vallstaby och med sikte på Los, får se om vi hinner dit.

Men nu till Uppsala, från Uppsala har du upplandsleden som går fram till Gästrikland, där tar gästrikeleden vid och fortsätter uppåt när den sedan tar slut tar Hälsingeleden vid och fortsätter. sedan tror jag att det blir ett avbrott mellan lederna tills man kommer till Grövelsjön men där kan man via lederna i fjällkedjan i princip komma upp mot treriksröset (något mindre avbrott kan förekomma).

Som karta har vi i huvudsak använt Lantmäteriets vägkarta i skala 1:100 000, den duger och får med rätt stor yta. Vill man ha mer detaljerat finns Lantmäteriets terrängkarta i skala 1:50 000 och för fjällen finns Fjällkartan (http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=1&osCsid=5076sknebmfluhco24091sqrd3).

Mitt tips är att följa lederna, men inte slaviskt, använd dig av kartan och gå en annan väg när du känner för det. Men satsa då på grusvägarna och strunta i asfalten, de är inte så kul att gå och det sliter på fötterna.

Så länge du är i Uppland är det inga problem med mat och vatten, det är lätt att hitta affärer att göra avstickare till och vatten frågar man efter i husen, brukar aldrig vara några problem.

Sedan kan det bli besvärligare, men tänkt igenom hur länge du går mellan de olika samhällena och se till att ha "vikteffektiv" mat får så många dagar. vatten har vi de senaste gångerna tagit i källor och bääckar, och för de senare använt ett medel som heter Xinix aqua care
(http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=xinix) för att rena det,

Lycka till
 
För din planering kan du ju alltid använda dig av de elektroniska kartorna på lantmateriet.se, Det blir rätt små karsnuttar åt gången, men det är gratis att titta på skärmen. Sen blir det dyrare om du ska köpa kartblad över hela norra Sverige när du ska ut och vandra. GPS-frågan lämnar jag till nån annan.

Upplandsleden kan du nog ladda ner kartor och foldrar om från nätet - googla! Gissningsvis borde det finnas information att hämta om liknande leder i landet också. Eller ring en turistbyrå i varje kommun du tänkt passera.

Köpa mat? Ja - håller du dig till Upplandsleden och liknande kommer du aldrig vara längre från civilisationen än att du kan planera in omvägar för att nå en affär.

Vatten - har avhandlats många gånger i detta forum (använd sökfunktionen). Men kortfattat: Håller du dig från städer, jordbruksmarker och stillastående vatten så är faktiskt det mesta vattnet någorlunda ok att dricka som du passerar. Du kommer dessutom att passera en och annan sommarstuga och gård då och då. Knacka på och fyll flaskan - vem vet, de kanske bjuder på kaffe! Ett tips är att ha med sig en sån nyckel som man använder för att sätta på vattenslangen. Är ingen hemma i stugan så leta rätt på en vattenutkastare och knyck ett par liter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.