Vem säljer snabbknäppe med visselpipa?

Jag har på en av mina ryggor (lavinryggan) en snabbknäppe med inbyggd visselpipa på bröstremmen vilket ju är fiffigt men min skridskorygga har inte visselpipa i snabbknäppet. Det vore ju fiffigt att ha där också och jag vill byta knäppe. Bröstremmen är ju normal 20 eller 25mm breda så det är i den storleken jag söker. Se bild för att förstå var jag söker - man blåser alltså in luft i munstycket där jag pekar och tonen komer ut i hålet strax nedanför i bild.

Tacksam för tips på webshop som skeppar till/inom Sverige.

/Patrik

visselKnäppe.jpg
 
Vågar du lita på denna lösning, när du åker skridsko? Plurrar man är det risk att man inte kommer åt bröstremmen. Jag kan själv inte heller böja in hakan så snävt att jag kommer åt bröstremmen med munnen i knäppt läge.
Vill därför helst ha visselpipan löst hängande - och flytande! - på lagom distans från kroppen, dvs i princip den lösning som vanligen hänger ihop med dubbarna; sannolikheten är nog större då, att visselpipan hamnar ovanför iskanten/vattenytan, och på nåbart avstånd från mun/händer
(och ja, jag har testat IRL ;) ).
 
Vågar du lita på denna lösning, när du åker skridsko? Plurrar man är det risk att man inte kommer åt bröstremmen. Jag kan själv inte heller böja in hakan så snävt att jag kommer åt bröstremmen med munnen i knäppt läge.
Vill därför helst ha visselpipan löst hängande - och flytande! - på lagom distans från kroppen, dvs i princip den lösning som vanligen hänger ihop med dubbarna; sannolikheten är nog större då, att visselpipan hamnar ovanför iskanten/vattenytan, och på nåbart avstånd från mun/händer
(och ja, jag har testat IRL ;) ).

Du har helt rätt, den ersätter givetvis inte visselpipan som hänger med dubbarna. Bröstremmen är ju knäppt nere på bröstet och kan hamna under vatten men som en form av reserv/redundans tycker jag att ett knäppet kan vara på sin plats. Viktskillnaden borde vara negligerbar, även för en rätttroende ULare. :cool:

Bra förtydligande!

/Patrik
 
Patrik,
här har du säkerhetsdubblering för både vissla och eldstål: Firesteel+Whistle Buckle
Jag har den på några av ryggorna - som dubbleringssäkerhet alltså, inte som ensam ordinarie lösning.
(För tillfället out of stock, men det är bara att vänta - de kommer tillbaks.)
/Odd
 
Bröstremspännen brukar vara en svag punkt på skridskosäckar. Om man som jag anser att bästa draget för att få upp en svag eller medvetslös skrinnare med räddningslina är med drag i ena axelremmen upp på axeln är bröstremmens funktion viktig. Jag har fixat ett cobraspänne för detta. Det håller!


Thure

cobra.JPG
 
Patrik,
här har du säkerhetsdubblering för både vissla och eldstål: Firesteel+Whistle Buckle
Jag har den på några av ryggorna - som dubbleringssäkerhet alltså, inte som ensam ordinarie lösning.
(För tillfället out of stock, men det är bara att vänta - de kommer tillbaks.)
/Odd

Bra tänkt men ser lite för småfippligt ut för mina fullväxta grisfingrar, har svårt att tro att jag får upp eld med dessa minibitar. Tycker vanliga eldstål är i kortaste laget för att få till tillräckligt med gnistor.
Bevakar för ev framtida köp.

/Patrik
 
Skulle aldrig förlita mig på ett eldstål till att göra upp eld med om jag hamnat i plurret och en nödsituation uppstått. Det är svårt nog som det är att tända en tändsticka eller en tändare när kroppen skakar okontrollerat och finmotoriken är hämmad. Fast det kanske bara är jag.
 
ITW nexus är den mest kända tillverkaren av spännen med visselpipa men jag tycket inte de är tillräckligt högljuda för nödsituationer. Fördelen är att man har den med sig så länge man har ryggsäcken, nackdelen förutom ljudet är om man inte har ryggsäcken. Jag har en vanlig räddningsvissla från ITW på nyckelknippan (värdelöst i en vak) och sen en extra fäst i ryggsäcken eller ett klädesplagg.
Fast skulle jag byta bröstrem eller spänne på en ryggsäck av andra orsaker så skulle jag nog sätta dit en vissla i alla fall, främst för att färgen gör spännet lättare att se.
 
Kanske något utanför grundämnet.
Att tänka på när man köper spänne är att testa vilken dragstyrka de har.
Att de inte öppnar sig under belastning. (om de inte medvetet ska göra så)

Hade otur för några år sedan när vi med scouterna åkte till fjällen (Åre) och scout hade fått en ny ryggsäck. Som han var mäkta stolt över.
Men det vi upptäckte var att midjebältet gick inte att dra åt tillräckligt utan att spännet öppnade sig.

Må hända att ryggsäcken var av en billigare variant?
Och scouten var av ganska liten kroppsstorlek, vilket gjorde behovet att kunna ställa in och dra åt ryggsäckens alla remmar och band än viktigare.
Så att ställa in ryggsäcken så den satt rätt på höft och rygg var mer eller mindre helt omöjligt

(Att scouten sedan, mot alla packlistor, hade packat ner ihopfällbar såg, stor yxa, gigantisk kniv och en ännu större "fick"-lampa var inte till gagn för vare sig vikt eller volym...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
User Vem säljer Polartec Fleece i Sverige? Gör det själv 2
Skogstoker Lätt visselpipa av en läskeburk Gör det själv 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...