Vem har det bästa klätterpaketet?

Northstar

Om man är nybörjare så har man ju oftast inte så mycket utrustning. Jag skulle därför välja northstar-kitet med följande motivation:

1) Det ingår hjälm!
2) Fler quickdraws (8 i stället för 6)
3) En bra bit tubband för avknytning till egna slingor, som blir fler, eller längre, än de jag får hos high-sport
4) Fler säkringar (4 hexor i stället för 3, ett friendsset).

Det blir helt enkelt "mer prylar för pengarna".

Vad det gäller halfmoons kontra wallnuts har jag använt bägge två och jag tycker nog att halfmoons faktiskt håller sig nog så bra i klass som wallnuts. Men det är ju en personlig fråga.

Minuset, som jag ser det, är just att man inte har med något statiskt rep i northstars kit, för det behöver man faktiskt ganska snart när man är ute och klättrar...

I övrigt tyckte jag att northstars kit var väldigt väl tilltaget.
 
Har inte hunnit kolla jättemycket, men det skiljer en hel del i innehållet; sele ingår i ena paketet men inte i andra?

Wallnuts är dyrare än de Cassin Halfmoons som finns i Northstars paket. Om det är bättre kan diskuteras; det har gjorts förr på gamla trådar...

De flest brukar nog tycka att Wallnuts sätter sig lättare/hårdare p g a de är lite flacka. Halfmoonssetet har jag ingen erfarenhet av ännu (vann dock ett sånt set på Häggstaträffen i helgen). De är väldigt lika WC Rocks och kanske lite fröskjutna uppåt i storlekssortimentet, den största är STOR och den minsta inte SÅ liten. Rocks funkar bra tycker jag, men kanske inte är lika lätta att "rycka fast", men istället lite mer lättrensade...

Om du inte har några grejor alls idag, kanske det är onödigt att köpa RUBBET på en gång? Beroende på var/vad man klättrar så behöver man ju olika saker. Nåt som jag kommit att värdera under den korta tid jag har lett är små kamsäkringar. I tunna sprickor där det är svårt att lägga vanlig kil pga parallellitet eller att spricka öppnar sig, eller har allmänt fel riktning kan man ibland få jättebra placeringar med små kammar. Därför skulle jag kanske sakna de tre minsta RE-kammarna som finns till Flex-setet från Northstar fast inte i själva klätterpaketet.

Svåra frågor; allt funkar - och även med alla dessa grejor kommer du att kunna sakna nåt...
 
Prusikslingorna då?

Med risk för att låta gammalmodig och mossbelupen:
Varför tycks det aldrig ingå prusikslingor i sådana här startkit? Om det ingår en broms som man kan fira på så bör det fanimej också ingå prusikslingor, speciellt när man riktar sig till ovana klättrare. Tycker jag. Sicherheit macht frei!
 
Försök få chansen att känna på prylarna

Alla har vi lite olika preferenser, så du kommer att få lite olika svar från oss. Försök därför få chansen att känna på de grejor du vill ha.

Tänk också på vad du skall ha racket till och att det skall vara länge. Läs - köp inte ett paket bara för att det är billigt. Försök ta reda på vad du verkligen vill ha för prylar istället.
 
Det paketet som avses i inläggen ovan - från idag - tror jag inte alla vill känna på...

Annars kan jag hålla med Kaninen lite; i Bergsport senaste nummer finns t ex rekommendation om att man ska använda "starka" karbiner i expresserna.
Såna är som regel inte de prisbilligaste. Dock finns ett trevligt undantag; Northstar har karbinset från Austrialpin som har utmärkta prestanda även med öppen grind till ett pris som är svårslaget.

Fast vid det här laget har väl trådstartaren kommit till skott redan antar jag.
 
prusik mod fransk..?

Jag är inte säker på termerna ännu, så mycket har jag inte klättrat. Men vad menas med prusik modell fransk? (se northstar-paketet)
mig veterligt så kan man använda sig av olika prusikknutar, såsom fransk, viking etc. när man ska fira eller klättra på rep.
Men hur kan själva prusikslingan vara fransk?? kan någon förklara det för mig?

Sara
 
Re: prusik mod fransk..?

Rodluvan; sa:
Men hur kan själva prusikslingan vara fransk??

Kanske om man gör den av ett Beal rep ;)?

Globetrotter.de har billiga grejor:
Austria Alpin karbiner (10.5kN): 3.95 euro
10 pack dyneema express slingor: 22.95 euro
Camp HMS 9.95 euro
Edelrid Globetrotter 60m rep (rekommenderas, slitstarkt!): 99.95
eller om man vill ha Beal, samma pris för Booster 60m
Friends: 34.95 euro styck
Slinga 120cm 4.45

Annars har danska http://www.sportextreme.com billiga grejor.
 
]
Jaså? Det vill vi nog alla se bildbevis på. Eller, vid närmare eftertanke, strunta i det.

[/QUOTE] ja herr utomjording,
"det är bara att komma och känna på prylarna"
näe herregud nu får jag ge mig, jag kommer väl bli bannad från utsidan också
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.