Vem gör bäst syntetsäckar?

Jag behöver en syntetsäck som jag kan sova i utan att frysa även när temperaturen går ner till -10 grader.
Haglöfs har en "Outback 20" med komforttemperatur på -10 och extremtemperatur på -20. Ajungilak sägs göra bra säckar. Caravan, Marmot, Northface är andra märken.

Vilka kan man lita på?
 
Marmot bäst?

Alla märken som du räknar upp är väl att anse som bra och pålitliga...möjligen med ett ? för Caravan.

Marmot brukar väl anses som ledande när det gäller dunsäckar...antar att deras syntet är bra oxå.

Vill du lägga ner lite mer pengar än "Outback" så har jag bara bra erfarenhet av Haglöfs "Ultra Pro" säckar

Se bara till att inte "snåla" på tempraturberäkningarna. Det finns knappt något tristare än att ligga och småfrysa om nätterna i en vecka eller så.

Till sist blir det väl en avvägning mellan pris och vikt...som alltid :)

Lycka till
/Mx2


[Ändrat av Mx2 2001-09-08 kl 14:58]
 
Jag kan bara hålla med i ovanstående inlägg. Jag har själv säckar från The North Face, Ajungilak samt Caravan. För min del håller alla vad de lovar temperaturmässigt utom Caravansäcken (som dock har minst 15 år på nacken och testerna är nog bättre nu än på den tiden). North Facesäckarna tycker jag själv bäst om.
 
Hej

Har anvænt en ældre Hagløfs sovsæck motsvarande Outback serien och upplevde att den tappade sin værme førmåga efter att jag tvættat den en gång. Tror som redan sagts mer på "Ultra Pro" serien.

Sjælv har anvændt två Ajungilak sæckar før sommar och vinterbruk sedan något år och ær jætte nøjd med dem.
 
Tvätta inte...

Tyckte att min Haglöfssäck blev rejält mycket sämre efter första tvätten, trots att man följer tvättråden. Säcken (Ultra #-5?) sjönk ihop och blev aldrig sitt forna fluffiga jag igen. Tycker att man skall satsa på säck med bred marginal till komforttemperaturens nedre gräns. Få säckar lovar vad de håller är mina erfarenheter. I alla fall om man vill SOVA skönt...
 
Smaken är som ...

Jag köpte i sommar en syntetsäck för temperaturer ned till -5 grader. valde länge mellan Ajungilak Kompakt och Haglöfs motsvarande (Ultrapro 12) och valde i butiken Haglöfs sedan jag provlegat på golvet på ett Termares.
Haglöfs är någon knapp dm bredare i axel och bålhöjd vilket i varje fall jag tyckte var mycket behagligare när jag vände mig fram och tillbaka.
Detta är säkert ganska individuellt. Nackdelen med en bredare säck är att den blir lite kallare men om det har praktisk betydelse vet jag inte då säcken ändå faller ihop när man ligger stilla.
Det lär finnas "kilar" till Ajungilak för den som önskar bredare säck. Kilen är blixtlåsförsedd på bägge sidor och breddar säcken i blixtlåsöppningen. Haglöfssäcken var dock något billigare även utan sådan kil så jag tog den i stället för Ajungilak.

Hittills är jag nöjd med Haglöfssäcken (drygt 2 veckors användning mest relativt varmt väder).

Hälsningar Thure
 
Sovsäck

Är du en i eller medvändare måste du först finna ut.
Är du en ivändare måste du har en rymmligare säck för att inte vakna varje halvtimme. Är du en medvändare kan du ha en så trång säck du gillar

Lycka till............

Johan K
 
med...i

Hej
En i-vändare: vänder sig i sovsäcken, dvs sovsäcken ligger still och du vänder dig.
En med-vändare: vänder sig tillsammans med säcken, dvs säcken följer med i vändningen

Hoppas att detta hjälpte dig att förstå.

Micke
 
med i

se ovanstående
Det kan vara lättare att vara i vändare med ett halt sovsäckslakarn, mitt är i siden och tunnt, ca 110 gram.
Mitt sovsäcksval blev fj siluett (dun) för jag gillar rymd (och låg vikt) samt är en i vändare.....

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-09-10 kl 13:03]
 
Sovsäcksval

Hej!

Kan rekommendera en säck som intersport säljer den heter
Mckinley extrem lite 900 och har tempratur gräns ner till -9 grader (extrem temp) kostar 800 kr
Är mycket nöjd med den då den dels inte väger mer än 900 gram och dessutom frös jag inte i den som jag brukar göra då och då, som kallast sov jag i -7 på senaste fjällturen kan verkligen rekomendera den
 
Syntetsovsäckar

Planerar att fira nyår utomhus i fjällvärlden och behöver införskaffa en ny sovsäck.
Har aldrig ägt något dunplagg eller dunkudde, så jag har ingen erfarenhet av materialet. Som allergiker mot både det ena & det andra så törs jag inte att chansa på att köpa en dunsovsäck. Lite extra vikt får jag ta.

Tittade på översikten i senaste numret av Utemagasinet.
Ajungilak & Haglöfs ligger bäst i pris, men båda beskrivs som kalla, någon vidare definition stod det inte. Testen gjordes i 3-10 minusgrader. Tyin Arctic & Ultrapro #40 är de jag funderar på när det gäller de märkena, men om de inte håller måttet så är det värt att lägga till 1000-1500kr för att få en fullgod produkt.

Är det någon som har erfarenheter av syntetsovsäckar för vinterbruk?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.